DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?

27 Ekim 2016
Ferad Osman Sali
DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?
Geçtiğimiz günlerde internet alan adı sistemlerinin büyük birçoğunluğunu kontrol eden Dyn büyük bir DDoS saldırısına uğramıştı ve Twitter, Netflix, CNN, Reddit ve hem Avrupa’da hem de Amerika’da bunun gibi birçok firma bu saldırıdan etkilenmişti. Saldırı sonrasında sitelere bir süreliğine erişim durmuştu. DDoS saldırıları internet siteleri için büyük bir problem oluşturmaktadır ve e-ticaret firmaları da bu saldırılara maruz kalabilir. Saldırı sırasında siteye erişim engelleneceği için firmalar bu süreçte ciddi maddi zararlara uğrayabilirler. Tabii ki bir de itibar zedelenme durumu da söz konusu olacaktır. DDoS saldırıları sonrasında tekrar satışa başlarken bazı adımlar atmak, bu süreçteki zararlarınızın bir kısmını telafi etmenizi sağlayacaktır. Tabii ki herşeyden önce e-ticaret sitenizi bu tür saldırılara karşı korumanız da oldukça önemli. Bunun için gerekli güvenlik önlemlerini almalısınız ve olası bir saldırı durumunda da bir yedek planınızın olmalı. IT bölümünüzün de bu soruna hızlı bir şekilde müdahale etmesi gerekir.

DDoS nedir?

DDoS, İngilizce’deki Distributed Denial of Service kelimelerinin kısaltılmışıdır. Türkçe’ye Dağıtık Hizmet Engelleme olarak çevirebiliriz. Bu durum, çoklu sistemlerde hedef sistemin kaynakları ya da bant genişliği saldırıya uğradığında oluşmaktadır. Bunlar genellikle birden çok web sunucusudur. Bu sistemler, saldırıyı yapan kişiler tarafından farklı yöntemler aracılığı ile bağdaştırılır. Başka bir deyişle, tek bir kaynaktan hedefe doğru bir saldırı yapılır ve zamanla daha da yoğunlaşarak çok fazla sayıda kaynaktan yapılan bir saldırıya dönüşür. Bu durum da tabii ki sistemin çökmesine ve siteye erişimin engellenmesine sebep olur.

Saldırı sonrasında satışları artırmak içi ne yapmalısınız?

Herhangi bir DDoS saldırısı ile karşılaşmanız yazının başında da belirttiğimiz gibi firmanızı maddi zararlara sokabilir. Ancak saldırı bittikten sonra işleri tekrar rayına oturtmak için bazı adımlar atabilirsiniz.

Alışveriş aktivitelerini takip edin

Bazı yazılımlardan faydalanarak site üzerinde alışveriş yapan ya da gezinen kişilerin aktivitelerini takip edebilirsiniz. Özellikle bu yöntem kullanıcı girişi yapmış kişilerin takibi için oldukça etkilidir. Site saldırıya uğramadan önceki dönemi inceleyebilir ve hangi kullanıcıların neler yaptığını görebilirsiniz. Siteniz tekrar yayına girdiğinde de bu kişilere ulaşarak, sisteminizin artık normale döndüğünü ve alışverişlerine devam edebileceklerini onlara söyleyebilirsiniz.

Sepette terk edilen ürünlerin takibini yapmak

Sepette terk edilen ürünler de sizin için bir fırsat. Saldırı öncesinde sepetine ürün ekleyen kullanıcılara ulaşabilirsiniz. Özellikle üye girişi yapan kullanıcıların sepetlerini takip edebilirsiniz. Bu sayede bu özellik ile üyelerinizin bilgilerini (e-posta, isim, telefon no vb.) kullanarak onlara geri dönebilir ve onları sitenize davet edebilirsiniz.

Tüm sayfalarda iletişim bilgilerine yer verin

İnternet sitenizin tasarımını yaparken, tüm sayfalarınızda iletişim bilgilerinize yer vermeye özen gösterin. Gerek header bölümünde (sayfanın en üstü) gerekse footer (sayfanın en altı) alanında iletişim bilgilerinizi paylaşın. Siteniz erişilemiyor olsa dahi internet tarayıcıları cache kullanarak sitenin önceki halini tüketicilerin karşısına çıkartabilir. Kullanıcı ödeme işlemlerini tamamlayamadığında ya da size ulaşmak istediğinde bu sayfalardaki iletişim bilgileriniz ile size ulaşabilirler. Böylelikle sizden bilgi almak isteyen kişilere ulaşabilecekleri bir telefon numarası ya da e-posta adresi verebilirsiniz.

Alternatif ödeme yöntemlerinden yararlanın

Siteniz saldırı anındayken ödeme sayfalarınız da çalışmayabilir. Bu durumda alternatif ödeme sistemlerinden yararlanmanız gerekecektir. Bu tip durumlarda banka havalesi ya da kapıda ödeme gibi alternatif yöntemler işinizi görebilir. Kullanıcıların da ödeme işlemi sırasında sorun yaşamamaları için bu yöntemler daha iyi bir seçenek olacaktır.

E-postalarınızı başka sunucuya taşıyın

Bu çalışmayı da bir önlem olarak saldırıya uğramadan önce yapmalısınız. Hosting firmanız ile görüşerek, e-postalarınızın farklı bir sunucuya taşınmasını talep edebilirsiniz. Bunu yapma sebebiniz ise, saldırılar sonrasında alan adınızın bulunduğu sunucuya da erişim engellenecektir ve e-postalarınıza da bu nedenle ulaşılamayacaktır. Ancak sizinle e-posta ile iletişime geçmek isteyen kişilere ulaşabilmek için e-postalarınızın çalışıyor olması gerekiyor. Bunun yanı sıra saldırı sırasında site üzerinde alışveriş yapan kişiler bulunuyorsa, bu kişilere de fatura ve sipariş bilgilerini e-posta ile gönderebilmelisiniz. Aksi takdirde tüketiciler bu durumdan şikayetçi olabilirler ve olumsuz bir durum olduğunu düşünebilirler. Bu tür önlemler almak, kriz zamanlarında size bazı çıkış noktaları sağlar.

E-posta abonelerinize ne olduğunu söyleyin

E-posta abone listeleriniz böyle bir durumda size yardımcı olabilir. Abonelerinize yaşadığınız durumu bildiren bir e-posta gönderebilirsiniz. Böylelikle tüketiciler yaşanan durumun farkında olurlar ve sizden tekrar haber alana kadar siteden alışveriş yapmazlar. Kullandığınız dil burada çok önemli. Çünkü kullanıcıları panikletebilecek ya da onların gözünde marka imajınıza zarar verebilecek bir mesaj vermemeniz gerekiyor.

Sitenizde bir uyarı mesajı yayınlayın

E-posta abonelerinize gönderdiğiniz mesaj gibi internet sitenizin de açılış sayfasına benzer bir mesaj ekleyebilirsiniz. Böylelikle siteye gelen kişiler durumun farkına varmış olurlar. Burada da kullandığınız dil oldukça önemlidir. Durumun kontrol altında olduğunu ve kısa bir süre sonra sitenin normal seyrine döneceğini belirtebilirsiniz.

Sosyal medyadan mesaj yayınlayın

Sosyal medya üzerinden de benzer bir mesaj yayınlayabilirsiniz. Kullanıcıların ve müşterilerinizin mağdur olmamalarını sağlamak için sosyal hesaplarınızdan bu duyuruları yapabilirsiniz. Burada da bir sorunla karşılaştığınızı ve kısa sürede sitenin yayına döneceğini belirtebilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?
KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?
Girişimciler için kredi desteği sağalayan KOSGEB’e başvurabilmek için girişimcilerin bazı kriterleri yerine getirmeleri gerektirmektedir. KOSGEB sadece KOBİ’lere destek sağlayan bir kurum değildir; girişimciler de KOSGEB’in...
17 Kasım 2016
Ferad Osman Sali
E-ihracatta Kargolama Süreci Nasıl İşler?
E-ihracatta Kargolama Süreci Nasıl İşler?
Yurt dışına açılmak istiyorsanız bunun en avantajlı yollarından biri e-ticarettir. Çünkü e-ticaret sitenizi farklı dillerde yayınlayarak yurt dışına ürün satabilmeniz, yani e-ihracat yapmanız çok kolaydır. Tabii bunun için...
24 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaptığınızda, dijital veya fiziksel kanallar üzerindeki reklamlarınızın nasıl bir performans sergilediğini ve yatırım getirinizi ölçebilirsiniz. Reklam kampanyalarınız sonrasında analiz yapmadığınızda bu...
14 Şubat 2020
Ferad Osman Sali
Adwords reklam eşlemelerini nasıl yapmalısınız? 2. Bölüm
Adwords reklam eşlemelerini nasıl yapmalısınız? 2. Bölüm
Adwords reklam kampanyalarında doğru eşlemeleri doğru reklam kampanyalarında ve anahtar kelimelerde kulanmak, reklamlarınızın performansını önemli ölçüde artırır. Bu sebeple de Adwords eşlemeleri hakkında bilgi sahibi olmak ve...
11 Temmuz 2017
Ferad Osman Sali
İnternetten Gelinlik Satmak İçin Tavsiyeler
İnternetten Gelinlik Satmak İçin Tavsiyeler
İnternetten gelinlik satmak ilgili hazırladığımız bu mini e-ticaret tavsiye rehberinde gelinlik satma siteleri arasında yer almak istiyor ve online gelinlik satmak istiyorum ya da 2 el gelinlik satmak istiyorum diyorsanız bu yazı tam size...
7 Ocak 2018
IdeaSoft
E-ticaret şirketinizin muhasebesini tutmak için yararlanabileceğiniz taktikler
E-ticaret şirketinizin muhasebesini tutmak için yararlanabileceğiniz taktikler
E-ticarette üzerinde durulması gereken detaylardan biri de muhasebe işlemleridir. Gelir ve giderlerin doğru bir şekilde takibinin yapılması, vergilerin ve şirket içi harcamaların hesaplamalarının yapılarak, düzenli olarak takip...
18 Mayıs 2018
Ferad Osman Sali