fbpx

Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

16 Nisan 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

Bütçe planlama, işletmelerin ellerindeki sermayeyi daha iyi yönetmelerine yardımcı olur ve uzun vadede eldeki sıcak parayı tutmayı sağlar. Eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi, gelir ve gider kaynaklarının takibinin yapılmaması, şirketin para kaybetmesine neden olabilir. Harcanan paranın takip edilememesine de neden olması nedeniyle bütçe planlama özellikle üzerinde çalışılması gereken konular arasında yer almakta.

Bütçe planlama ipuçları

Mevcut durumunuzu ve riskleri gözden geçirin

Bütçenizi planlarken, öncelikle şirketinizin mevcut nakit durumunu gözden geçirmelisiniz. Nakit akışı konusunda sıkıntılarınızın olup olmadığını belirlemeniz, şirket borçlarının durumunu göz önünde bulundurmalısınız. Bunlara ek olarak risk durumlarını da dikkate almanız gerekir. Özellikle bugünlerde yaşanan salgın nedeniyle birçok firma bu duruma hazırlıksız yakalanmış durumda.

Olası kriz durumlarının analizlerini yaparak bu dönemler için bütçenizi hazırlamanız gerekir. Kriz dönemlerinde şirketin devamlılığını sağlayabilecek, kasanızda belli bir nakitin bulunması gerekir. Bunun için de bazı çalışmaları yapmanız gerekiyor. Bunları da yazının devamında ele alıyor.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve gider hesaplarınızı yapın

Kasanızda sıcak para tutabilmeniz, zor dönemlerde şirketinizin devamlılığını sağlamanız açısından önemlidir. Bu sebeple de gelir ve gider hesaplarınızı detaylı bir şekilde çıkartmanız önemlidir.

Aylık olarak kazancınızı ve sıcak para akışınızı önceki dönemlerle kıyaslayarak ortalama bir tutar olarak hesaplayabilirsiniz. Böylelikle tahmini olarak aylık kazancınız hakkında bir veri sahibi olabilirsiniz.

Gelir hesaplarınızı yapmanın yanı sıra şirket giderlerinizi de detaylı bir şekilde tutmanız önemlidir. En küçük harcamadan en büyük harcamalara kadar kalem kalem tüm giderlerinizi kayıt altına almanız önemlidir. Böylelikle aylık raporlarınızda hangi kalemlere daha fazla para ödediğinizi ve bu giderleri en aza indirgemek için neler yapabileceğinizi görebilir; gereksiz harcamalarınız varsa bunların önüne geçmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Gereksiz harcamalarınızı belirleyin

İşletmelerin, takip etmekte zorlandıkları ya da fark edemedikleri gereksiz harcamaları bulunabiliyor. Bütçe planlama sürecinde, gider kalemlerinizi ince eleyip sık dokumanız bu açıdan oldukça önemli. Gözden kaçan ya da fark edilmeyen gereksiz harcamalar, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Satış sirkülasyonunuza dikkat edin

Kasanıza sıcak para akışının devamlılığını sağlamak için satış sirkülasyonunuzu da takip etmeniz gerekli. E-ticaret siteniz üzerinde yapılan satışları takip ederek, bu satışlardan gelecek ödemeleri ve ödemelerin vadelerini hesaplamanız, gelirlerinizi de takip etmenize yardımcı olacaktır.

Satış döngüsünün bozulması ya da aksaması, gelirlerinizi azaltacağı için bu süreci yakından takip etmelisiniz. Özellikle bugünlerde yaşanan sorunlar nedeniyle satışlarınızda düşüş olmuş olabilir ve bu da nakit akışınızı etkileyecektir. Bu durumda nakit akışını sağlamak için giderlerinizi kısmanın yanı sıra kredi almayı da göz önünde tutabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam bütçelerinizi takibe alın

Bütçe planlama sürecinde pazarlama ve reklam harcamalarınızı da dikkate almalısınız. Hangi çalışmaların size geri dönüş sağladığını hangilerinin düşük geri dönüş sağladığını hangilerinin de sağlamadığını takip ederek, elinizdeki bütçeyi daha verimli kullanacak yatırımlar yapmanız gerekli.

Sosyal medya reklamlarının yanı sıra, Adwords kampanyalarını ve eğer yapıyorsanız influencer pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini hesaplayarak, müşteri kazanım maliyetlerinizi ve yatırım getirilerinizi herbir kampanya ve çalışma için hesaplayarak, size iyi sonuçlar getirmeyen kampanyaları durdurarak, verim aldığınız çalışmalar için bütçenizi kullanmanız daha faydalı olacaktır.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Sezonluk değişimlere hazırlıklı olun

Sezonsal olarak e-ticarette belli ürün gruplarına ve sektörlere olan talep değişiklik göstermektedir. Bu sezonsal durumlar kriz anlarında da değişiklik gösterebilir. Kullanıcı taleplerinin değişmesi ve farklı ürün gruplarına yönelmeleri, nakit akışının azalıp artmasına ve satış sirkülasyonun değişmesine neden olur. Bütçenizi planlarken sezonluk değişimleri de göz önüne almanız önemlidir. Düşük geçen sezonlar için planlar yaparak, mümkün olan en az kayıpla bu dönemleri atlatacak çözümleri de almanız önemli.

Bütçe planlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması nedir?

Bütçe planlaması, elinizdeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmenizi sağlayacak strateji ve çalışmaların belirlenerek bir plan dahilinde hazırlanmasıdır. Bütçe planlama, şirketler için oldukça önemli olduğu gibi bu planlamalar kişisel olarak da yapılabilir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlaması yaparken yapılan hatalar

Küçük giderleri dikkate almamak ve hesaba katmamak, acil durumlar için bir plan ve bütçe oluşturulmaması, vergileri dikkate almamak, pazarlama ve reklam giderlerini dikkate almamak bütçe planlaması yaparken sıklıkla kaşılaşılan hatalar olarak öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmalarının günlük pazarlama çalışmaları arasında önemli bir yere sahip ve planlı bir şekilde yapıldığında bu çalışmalar, e-ticaret firmalarına iyi katkı sağlamakta. Sosyal medya...
16 Nisan 2019
Sinan Oypan
İşinizde başarıyı uzun süre devam ettirememenize neden olan 4 durum
İşinizde başarıyı uzun süre devam ettirememenize neden olan 4 durum
Girişimcilikte herkesin asıl amacı başarıya ulaşarak, yaptığı işi uzun süre ayakta tutmak ya da işi daha iyiye götürmek için çalışmalar yapmaktır. Fakat bazı başarılar elde etmek, girişimciler de bazı kötü etkiler de...
6 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içeriklerin ölçümlenmesi ve çalışmaların sonuçlarının analiz edilerek, bu içeriklerin performanslarının takip edilmesi, pazarlama çalışmaları için oldukça gereklidir. Dijital...
15 Ağustos 2017
Sinan Oypan
B2B e-posta kampanyaları nasıl verimli yapılır?
B2B e-posta kampanyaları nasıl verimli yapılır?
B2B e-posta kampanyaları yani e-posta pazarlama B2B firmaları için diğer pazarlama yöntemlerinden daha önemlidir. Çoğu zaman sosyal mecraların ya da Google Adwords çalışmalarının bir adım da ötesinde durur. Bunun sebebi ise, B2B...
7 Nisan 2017
Sinan Oypan
Kendi işinizi en az maliyetle nasıl kurabilirsiniz?
Kendi işinizi en az maliyetle nasıl kurabilirsiniz?
Girişimci olmak isteyenleri en çok düşündüren konulardan biri de girişimlerine ya da projelerine finansman bulmak. Birçok girişimci elinde yeterli sermaye olmamasından dolayı işlerini finanse edemeyecekleri için, bu projelere...
19 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde görsel uyumluluğunu sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizde görsel uyumluluğunu sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticaret siteniz, şirketinizin vitrinidir ve siteniz üzerindeki ürün fotoğrafları da vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Vitrininizin can alıcı ve dikkat çekici olabilmesi için, buradaki ürünlerinizin yani ürün...
23 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?
Duygusal pazarlama e-ticarette birçok farklı şekilde kullanılabilecek pazarlama yöntemlerinden biridiri. Önemli olan tüketicilerle ürünleriniz arasında bir bağ kurmak ve bu bağı bir duygu üzerine odaklamak olacaktır. Bunun yanı...
22 Mart 2018
Sinan Oypan
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarına sesli arama sorgularını nasıl dahil edilebilir, sesli arama nasıl açılır / Sesli arama nedir, sesli arama motoru ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Sesli...
11 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşümleri düşüren 6 uygulama
E-ticarette geri dönüşümleri düşüren 6 uygulama
E-ticaret sitelerinde yapılan bazı uygulamalar, kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemesinden dolayı geri dönüşümlerin düşmesine neden olabiliyor. Geri dönüşümlerin düşüş göstermesi de doğal olarak şirketi zarara sokuyor. Bu...
9 Ekim 2017
Sinan Oypan
Başarılı Bir Moda Girişimi Nasıl Yaratılır?
Başarılı Bir Moda Girişimi Nasıl Yaratılır?
Moda girişimi; özgün tasarımların önemli hale gelmesiyle ürün ve hizmetlerin kişiye özel olması tüketiciler tarafından daha çok tercih ediliyor. Buna bağlı olarak fabrikasyon ürünlere olan talep de gittikçe daralıyor. Bu açıdan...
25 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
eBay'de Satış Yapmak Rehberi 2021
eBay'de Satış Yapmak Rehberi 2021
eBay'de Satış Yapmak adlı bu kapsamlı e ticaret rehberimizde ebay de ürün satmak için gerekenler nelerdir, ebaydan nasıl satış yapılır, ebay dropshipping yani özetle ebay store üzerinden ebay satış yapmak / ebay ürün satmak ile...
26 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
Youtube Hikaye özelliğinin kullanımı açılması, markalar ve içerik üreticiler için Youtube’da içerik üretimi için farklı bir kapı aralamış oldu. Youtube Hikaye özelliği, Snapchat, Facebook ve Instagram’daki Hikaye...
3 Ağustos 2019
Sinan Oypan