Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

16 Nisan 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

Bütçe planlama, işletmelerin ellerindeki sermayeyi daha iyi yönetmelerine yardımcı olur ve uzun vadede eldeki sıcak parayı tutmayı sağlar. Eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi, gelir ve gider kaynaklarının takibinin yapılmaması, şirketin para kaybetmesine neden olabilir. Harcanan paranın takip edilememesine de neden olması nedeniyle bütçe planlama özellikle üzerinde çalışılması gereken konular arasında yer almakta.

Bütçe planlama ipuçları

Mevcut durumunuzu ve riskleri gözden geçirin

Bütçenizi planlarken, öncelikle şirketinizin mevcut nakit durumunu gözden geçirmelisiniz. Nakit akışı konusunda sıkıntılarınızın olup olmadığını belirlemeniz, şirket borçlarının durumunu göz önünde bulundurmalısınız. Bunlara ek olarak risk durumlarını da dikkate almanız gerekir. Özellikle bugünlerde yaşanan salgın nedeniyle birçok firma bu duruma hazırlıksız yakalanmış durumda.

Olası kriz durumlarının analizlerini yaparak bu dönemler için bütçenizi hazırlamanız gerekir. Kriz dönemlerinde şirketin devamlılığını sağlayabilecek, kasanızda belli bir nakitin bulunması gerekir. Bunun için de bazı çalışmaları yapmanız gerekiyor. Bunları da yazının devamında ele alıyor.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve gider hesaplarınızı yapın

Kasanızda sıcak para tutabilmeniz, zor dönemlerde şirketinizin devamlılığını sağlamanız açısından önemlidir. Bu sebeple de gelir ve gider hesaplarınızı detaylı bir şekilde çıkartmanız önemlidir.

Aylık olarak kazancınızı ve sıcak para akışınızı önceki dönemlerle kıyaslayarak ortalama bir tutar olarak hesaplayabilirsiniz. Böylelikle tahmini olarak aylık kazancınız hakkında bir veri sahibi olabilirsiniz.

Gelir hesaplarınızı yapmanın yanı sıra şirket giderlerinizi de detaylı bir şekilde tutmanız önemlidir. En küçük harcamadan en büyük harcamalara kadar kalem kalem tüm giderlerinizi kayıt altına almanız önemlidir. Böylelikle aylık raporlarınızda hangi kalemlere daha fazla para ödediğinizi ve bu giderleri en aza indirgemek için neler yapabileceğinizi görebilir; gereksiz harcamalarınız varsa bunların önüne geçmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Gereksiz harcamalarınızı belirleyin

İşletmelerin, takip etmekte zorlandıkları ya da fark edemedikleri gereksiz harcamaları bulunabiliyor. Bütçe planlama sürecinde, gider kalemlerinizi ince eleyip sık dokumanız bu açıdan oldukça önemli. Gözden kaçan ya da fark edilmeyen gereksiz harcamalar, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Satış sirkülasyonunuza dikkat edin

Kasanıza sıcak para akışının devamlılığını sağlamak için satış sirkülasyonunuzu da takip etmeniz gerekli. E-ticaret siteniz üzerinde yapılan satışları takip ederek, bu satışlardan gelecek ödemeleri ve ödemelerin vadelerini hesaplamanız, gelirlerinizi de takip etmenize yardımcı olacaktır.

Satış döngüsünün bozulması ya da aksaması, gelirlerinizi azaltacağı için bu süreci yakından takip etmelisiniz. Özellikle bugünlerde yaşanan sorunlar nedeniyle satışlarınızda düşüş olmuş olabilir ve bu da nakit akışınızı etkileyecektir. Bu durumda nakit akışını sağlamak için giderlerinizi kısmanın yanı sıra kredi almayı da göz önünde tutabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam bütçelerinizi takibe alın

Bütçe planlama sürecinde pazarlama ve reklam harcamalarınızı da dikkate almalısınız. Hangi çalışmaların size geri dönüş sağladığını hangilerinin düşük geri dönüş sağladığını hangilerinin de sağlamadığını takip ederek, elinizdeki bütçeyi daha verimli kullanacak yatırımlar yapmanız gerekli.

Sosyal medya reklamlarının yanı sıra, Adwords kampanyalarını ve eğer yapıyorsanız influencer pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini hesaplayarak, müşteri kazanım maliyetlerinizi ve yatırım getirilerinizi herbir kampanya ve çalışma için hesaplayarak, size iyi sonuçlar getirmeyen kampanyaları durdurarak, verim aldığınız çalışmalar için bütçenizi kullanmanız daha faydalı olacaktır.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Sezonluk değişimlere hazırlıklı olun

Sezonsal olarak e-ticarette belli ürün gruplarına ve sektörlere olan talep değişiklik göstermektedir. Bu sezonsal durumlar kriz anlarında da değişiklik gösterebilir. Kullanıcı taleplerinin değişmesi ve farklı ürün gruplarına yönelmeleri, nakit akışının azalıp artmasına ve satış sirkülasyonun değişmesine neden olur. Bütçenizi planlarken sezonluk değişimleri de göz önüne almanız önemlidir. Düşük geçen sezonlar için planlar yaparak, mümkün olan en az kayıpla bu dönemleri atlatacak çözümleri de almanız önemli.

Bütçe planlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması nedir?

Bütçe planlaması, elinizdeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmenizi sağlayacak strateji ve çalışmaların belirlenerek bir plan dahilinde hazırlanmasıdır. Bütçe planlama, şirketler için oldukça önemli olduğu gibi bu planlamalar kişisel olarak da yapılabilir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlaması yaparken yapılan hatalar

Küçük giderleri dikkate almamak ve hesaba katmamak, acil durumlar için bir plan ve bütçe oluşturulmaması, vergileri dikkate almamak, pazarlama ve reklam giderlerini dikkate almamak bütçe planlaması yaparken sıklıkla kaşılaşılan hatalar olarak öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
E-ticaret sitelerindeki en önemli geri dönüşüm unsurlarından biri de ürün açıklamalarıdır. Ürün açıklaması yazarken belli kurallara uymak ve tüketicilere ürünle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi sunmak, geri...
14 Kasım 2018
Sinan Oypan
En verimli e-posta gönderim günü nasıl belirlenir?
En verimli e-posta gönderim günü nasıl belirlenir?
E-posta gönderim günü eposta çalışmalarınızın başarıya ulaşmasında çok önemli bir yere sahiptir. Bilindiği üzere e posta pazarlama, günümüzde e-ticaret firmalarının halen en çok verim ve geri dönüşüm sağladığı...
6 Şubat 2017
Sinan Oypan
Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları, son dönemlerde kullanıcılarla etkileşime girmek ve onlara belli konularda bilgi vermek için oldukça popüler. Video içeriklerin etkileşimlerinin yüksek olmasının yanı sıra yeni kitlelere ulaşma, SEO, marka ve...
13 Mart 2020
Sinan Oypan
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
İnternetten ürün satış yapmak isteyen ya da yeni ürünler bulmak isteyenler farklı araştırma yöntemleri kullanarak, satacak yeni ürünler bulabilirler. Yeni ve farklı ürünler, tüketicilere ulaşmak için etkili olacağı gibi...
9 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Online satış siteleri için 12 satış pazarlama tekniği!
Online satış siteleri için 12 satış pazarlama tekniği!
Google reklamları Türkiye kaldırılma kararıyla birlikte bundan sonrası için kullanılabilecek satış pazarlama teknikleri e-ticaret siteleri tarafından araştırılmaya başlandı. Google Reklamları hem tüketici alışkanlıklarında...
12 Ağustos 2020
IdeaSoft
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Blog içeriği oluşturmak bazen zor olabiliyor ve bu nedenle de bir süre sonra konu bulunamadığı için blog çalışmalarına ara verilebiliyor. Konu sıkıntısı çekmeye başladığınızda izleyebileceğiniz bazı yollar bulunuyor. Bu...
7 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Elektronik satış sitesinin olmazsa olmazları - 2020
Elektronik satış sitesinin olmazsa olmazları - 2020
Her elektronik satış sitesinin bazı olmazsa olmazları vardır ve bu unsurlar uzun vadede başarı için de gereklidir. Günümüzde e-ticaret sektöründeki rekabetin ciddi şekilde artması, rekabet stratejisi geliştirmenin yanı sıra...
15 Haziran 2020
Sinan Oypan
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler / online iş fikirleri nelerdir, evden yapılacak işler / internet üzerinden yapılabilecek işlerin avantajları ve dezavantajları nelerdir, evde yapilacak isler / iş türleri nelerdir özetle home ofis...
25 Ocak 2019
Sinan Oypan
Salgın süresince müşteri iletişimi nasıl yapılmalı?
Salgın süresince müşteri iletişimi nasıl yapılmalı?
Müşteri iletişimi, günümüzde yaşanan bu virüs salgın sürecinde e-ticaret firmaları için daha da önemli bir hal almaya başladı. Salgın nedeniyle birçok işeletme çalışma şekillerini değiştirmek zorunda kaldı. E-ticaret...
30 Nisan 2020
Sinan Oypan
Ürün fotoğraf çekimini kendiniz nasıl yapabilirsiniz? | 1. Bölüm
Ürün fotoğraf çekimini kendiniz nasıl yapabilirsiniz? | 1. Bölüm
Ürün fotoğraf çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf...
9 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret kargo anlaşmalarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticaret kargo anlaşmalarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette kargo anlaşmaları yapmanız, ürün gönderimleri yaparken maliyetlerinizi düşürmenize ve daha uygun fiyatlarla bu gönderileri yapmanızı sağlar. Doğru ve karlı kargo anlaşmaları yapmanız bu açıdan oldukça önemli....
30 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin