Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

16 Nisan 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

Bütçe planlama, işletmelerin ellerindeki sermayeyi daha iyi yönetmelerine yardımcı olur ve uzun vadede eldeki sıcak parayı tutmayı sağlar. Eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi, gelir ve gider kaynaklarının takibinin yapılmaması, şirketin para kaybetmesine neden olabilir. Harcanan paranın takip edilememesine de neden olması nedeniyle bütçe planlama özellikle üzerinde çalışılması gereken konular arasında yer almakta.

Bütçe planlama ipuçları

Mevcut durumunuzu ve riskleri gözden geçirin

Bütçenizi planlarken, öncelikle şirketinizin mevcut nakit durumunu gözden geçirmelisiniz. Nakit akışı konusunda sıkıntılarınızın olup olmadığını belirlemeniz, şirket borçlarının durumunu göz önünde bulundurmalısınız. Bunlara ek olarak risk durumlarını da dikkate almanız gerekir. Özellikle bugünlerde yaşanan salgın nedeniyle birçok firma bu duruma hazırlıksız yakalanmış durumda.

Olası kriz durumlarının analizlerini yaparak bu dönemler için bütçenizi hazırlamanız gerekir. Kriz dönemlerinde şirketin devamlılığını sağlayabilecek, kasanızda belli bir nakitin bulunması gerekir. Bunun için de bazı çalışmaları yapmanız gerekiyor. Bunları da yazının devamında ele alıyor.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve gider hesaplarınızı yapın

Kasanızda sıcak para tutabilmeniz, zor dönemlerde şirketinizin devamlılığını sağlamanız açısından önemlidir. Bu sebeple de gelir ve gider hesaplarınızı detaylı bir şekilde çıkartmanız önemlidir.

Aylık olarak kazancınızı ve sıcak para akışınızı önceki dönemlerle kıyaslayarak ortalama bir tutar olarak hesaplayabilirsiniz. Böylelikle tahmini olarak aylık kazancınız hakkında bir veri sahibi olabilirsiniz.

Gelir hesaplarınızı yapmanın yanı sıra şirket giderlerinizi de detaylı bir şekilde tutmanız önemlidir. En küçük harcamadan en büyük harcamalara kadar kalem kalem tüm giderlerinizi kayıt altına almanız önemlidir. Böylelikle aylık raporlarınızda hangi kalemlere daha fazla para ödediğinizi ve bu giderleri en aza indirgemek için neler yapabileceğinizi görebilir; gereksiz harcamalarınız varsa bunların önüne geçmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Gereksiz harcamalarınızı belirleyin

İşletmelerin, takip etmekte zorlandıkları ya da fark edemedikleri gereksiz harcamaları bulunabiliyor. Bütçe planlama sürecinde, gider kalemlerinizi ince eleyip sık dokumanız bu açıdan oldukça önemli. Gözden kaçan ya da fark edilmeyen gereksiz harcamalar, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Satış sirkülasyonunuza dikkat edin

Kasanıza sıcak para akışının devamlılığını sağlamak için satış sirkülasyonunuzu da takip etmeniz gerekli. E-ticaret siteniz üzerinde yapılan satışları takip ederek, bu satışlardan gelecek ödemeleri ve ödemelerin vadelerini hesaplamanız, gelirlerinizi de takip etmenize yardımcı olacaktır.

Satış döngüsünün bozulması ya da aksaması, gelirlerinizi azaltacağı için bu süreci yakından takip etmelisiniz. Özellikle bugünlerde yaşanan sorunlar nedeniyle satışlarınızda düşüş olmuş olabilir ve bu da nakit akışınızı etkileyecektir. Bu durumda nakit akışını sağlamak için giderlerinizi kısmanın yanı sıra kredi almayı da göz önünde tutabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam bütçelerinizi takibe alın

Bütçe planlama sürecinde pazarlama ve reklam harcamalarınızı da dikkate almalısınız. Hangi çalışmaların size geri dönüş sağladığını hangilerinin düşük geri dönüş sağladığını hangilerinin de sağlamadığını takip ederek, elinizdeki bütçeyi daha verimli kullanacak yatırımlar yapmanız gerekli.

Sosyal medya reklamlarının yanı sıra, Adwords kampanyalarını ve eğer yapıyorsanız influencer pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini hesaplayarak, müşteri kazanım maliyetlerinizi ve yatırım getirilerinizi herbir kampanya ve çalışma için hesaplayarak, size iyi sonuçlar getirmeyen kampanyaları durdurarak, verim aldığınız çalışmalar için bütçenizi kullanmanız daha faydalı olacaktır.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Sezonluk değişimlere hazırlıklı olun

Sezonsal olarak e-ticarette belli ürün gruplarına ve sektörlere olan talep değişiklik göstermektedir. Bu sezonsal durumlar kriz anlarında da değişiklik gösterebilir. Kullanıcı taleplerinin değişmesi ve farklı ürün gruplarına yönelmeleri, nakit akışının azalıp artmasına ve satış sirkülasyonun değişmesine neden olur. Bütçenizi planlarken sezonluk değişimleri de göz önüne almanız önemlidir. Düşük geçen sezonlar için planlar yaparak, mümkün olan en az kayıpla bu dönemleri atlatacak çözümleri de almanız önemli.

Bütçe planlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması nedir?

Bütçe planlaması, elinizdeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmenizi sağlayacak strateji ve çalışmaların belirlenerek bir plan dahilinde hazırlanmasıdır. Bütçe planlama, şirketler için oldukça önemli olduğu gibi bu planlamalar kişisel olarak da yapılabilir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlaması yaparken yapılan hatalar

Küçük giderleri dikkate almamak ve hesaba katmamak, acil durumlar için bir plan ve bütçe oluşturulmaması, vergileri dikkate almamak, pazarlama ve reklam giderlerini dikkate almamak bütçe planlaması yaparken sıklıkla kaşılaşılan hatalar olarak öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?
Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?
SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi...
27 Aralık 2018
Sinan Oypan
Amazon Entegrasyonu | Amazon Türkiye'de Mağaza Açmak
Amazon Entegrasyonu | Amazon Türkiye'de Mağaza Açmak
'Amazon Entegrasyonu | Amazon Türkiye'de Mağaza Açmak' adlı yazımızda amazonda satış yapmak, amazonda satış yapmak için gerekenler ve daha fazlasını ele aldık. Amazon, ABD merkezli bir e-ticaret ve bulut bişilim firmasıdır....
27 Mayıs 2018
Savaş Çetinkaya
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde e-ticaret firmalarının özellikle dikkat etmesi gereken konulardan biri de depo yönetimi. Depo yönetimini doğru bir şekilde yapmak, ürün stoklarının kontrolünü sağlamak ve siparişlerin doğru bir şekilde...
14 Aralık 2018
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve site tasarımı ziyaretçilerin dikkatini çekmek, onları belli alanlara yönlendirmek ve onlara daha iyi bir deneyim sağlamak için oldukça önemli; ancak kimi zaman bu çalışmalar SEO çalışmalarına zarar...
30 Ocak 2018
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 3. Bölüm
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 3. Bölüm
Ürün tanıtım videoları son dönemlerde oldukça popüler olmaya başladı ve e-ticaret firmaları da hem geri dönüşümlerini artırmak hem de tüketicilere ürünlerini daha iyi yansıtmak için video içerikler üretiyor. Geçtiğimiz...
19 Mart 2017
Sinan Oypan
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Kredi notu yükseltmek, bankalardan kredi ve kredi kartı alımlarınız sürecindeki etkenlerden biri olduğu için şirketiniz için de önemlidir. Şirketinizin kredi notunu yükseltmeniz, gerekli olan nakit akışını sağlamak ya da işinizi...
30 Mart 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 1. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 1. Bölüm
Uzun vadeli başarı için B2B firmalarının SEO konusuna özellikle yatırım yapması gerekiyor. İşlem hacmi konusunda B2C firmalarına kıyasla daha büyük olmaları nedeniyle, doğru stratejilerin belirlenmesi, B2B tarafında firmaların...
21 Haziran 2017
Sinan Oypan
Konum bazlı reklamlar neden önemli?
Konum bazlı reklamlar neden önemli?
Mobil cihazlarda gösterilen konum bazlı reklamlar, tüketicilere ulaşma ve onlara fırsatlar sunma konusunda e-firmalara kolaylık sağlıyor. Konum bazlı reklamlar hem e-ticaret hem de fiziki mağazası bulunan firmalar için oldukça...
17 Şubat 2017
Sinan Oypan
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Sosyal mecralar üzerindeki video izlenim oranlarının artması ve video içeriklerin oluşturulmasının da artık eskiye kıyasla daha kolay bir hale gelmesi, markalar için video reklamların önünü açmaya başladı. Eskiden çoğunlukla...
28 Ocak 2017
Sinan Oypan
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda farklı Instagram fikirleri kullanmanız, bu platform üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilir. Sürekli aynı tip içerikler paylaştığınızda kullanıcıların ilgisini...
30 Ekim 2019
Sinan Oypan
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? SEO'nun yararları nelerdir? SEO ile organik trafiği arttırma yöntemleri nelerdir? Bu ve daha fazlasının cevabı 'SEO nedir nasıl yapılır' adlı yazımızda. SEO nedir nasıl yapılır? E-ticaret sitenizin...
14 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri yorumları nasıl artırılır?
E-ticarette müşteri yorumları nasıl artırılır?
E-ticarete müşteri yorumları, tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemede ve sosyal kanıt için önemli bir konudur. Müşteri yorumları edinmek ve site üzerindeki yorum sayısını artırmak, sitenizi ziyaret edenlerin ürün ve...
18 Haziran 2019
Sinan Oypan