Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

16 Nisan 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları

Bütçe planlama, işletmelerin ellerindeki sermayeyi daha iyi yönetmelerine yardımcı olur ve uzun vadede eldeki sıcak parayı tutmayı sağlar. Eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi, gelir ve gider kaynaklarının takibinin yapılmaması, şirketin para kaybetmesine neden olabilir. Harcanan paranın takip edilememesine de neden olması nedeniyle bütçe planlama özellikle üzerinde çalışılması gereken konular arasında yer almakta.

Bütçe planlama ipuçları

Mevcut durumunuzu ve riskleri gözden geçirin

Bütçenizi planlarken, öncelikle şirketinizin mevcut nakit durumunu gözden geçirmelisiniz. Nakit akışı konusunda sıkıntılarınızın olup olmadığını belirlemeniz, şirket borçlarının durumunu göz önünde bulundurmalısınız. Bunlara ek olarak risk durumlarını da dikkate almanız gerekir. Özellikle bugünlerde yaşanan salgın nedeniyle birçok firma bu duruma hazırlıksız yakalanmış durumda.

Olası kriz durumlarının analizlerini yaparak bu dönemler için bütçenizi hazırlamanız gerekir. Kriz dönemlerinde şirketin devamlılığını sağlayabilecek, kasanızda belli bir nakitin bulunması gerekir. Bunun için de bazı çalışmaları yapmanız gerekiyor. Bunları da yazının devamında ele alıyor.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve gider hesaplarınızı yapın

Kasanızda sıcak para tutabilmeniz, zor dönemlerde şirketinizin devamlılığını sağlamanız açısından önemlidir. Bu sebeple de gelir ve gider hesaplarınızı detaylı bir şekilde çıkartmanız önemlidir.

Aylık olarak kazancınızı ve sıcak para akışınızı önceki dönemlerle kıyaslayarak ortalama bir tutar olarak hesaplayabilirsiniz. Böylelikle tahmini olarak aylık kazancınız hakkında bir veri sahibi olabilirsiniz.

Gelir hesaplarınızı yapmanın yanı sıra şirket giderlerinizi de detaylı bir şekilde tutmanız önemlidir. En küçük harcamadan en büyük harcamalara kadar kalem kalem tüm giderlerinizi kayıt altına almanız önemlidir. Böylelikle aylık raporlarınızda hangi kalemlere daha fazla para ödediğinizi ve bu giderleri en aza indirgemek için neler yapabileceğinizi görebilir; gereksiz harcamalarınız varsa bunların önüne geçmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Gereksiz harcamalarınızı belirleyin

İşletmelerin, takip etmekte zorlandıkları ya da fark edemedikleri gereksiz harcamaları bulunabiliyor. Bütçe planlama sürecinde, gider kalemlerinizi ince eleyip sık dokumanız bu açıdan oldukça önemli. Gözden kaçan ya da fark edilmeyen gereksiz harcamalar, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Satış sirkülasyonunuza dikkat edin

Kasanıza sıcak para akışının devamlılığını sağlamak için satış sirkülasyonunuzu da takip etmeniz gerekli. E-ticaret siteniz üzerinde yapılan satışları takip ederek, bu satışlardan gelecek ödemeleri ve ödemelerin vadelerini hesaplamanız, gelirlerinizi de takip etmenize yardımcı olacaktır.

Satış döngüsünün bozulması ya da aksaması, gelirlerinizi azaltacağı için bu süreci yakından takip etmelisiniz. Özellikle bugünlerde yaşanan sorunlar nedeniyle satışlarınızda düşüş olmuş olabilir ve bu da nakit akışınızı etkileyecektir. Bu durumda nakit akışını sağlamak için giderlerinizi kısmanın yanı sıra kredi almayı da göz önünde tutabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam bütçelerinizi takibe alın

Bütçe planlama sürecinde pazarlama ve reklam harcamalarınızı da dikkate almalısınız. Hangi çalışmaların size geri dönüş sağladığını hangilerinin düşük geri dönüş sağladığını hangilerinin de sağlamadığını takip ederek, elinizdeki bütçeyi daha verimli kullanacak yatırımlar yapmanız gerekli.

Sosyal medya reklamlarının yanı sıra, Adwords kampanyalarını ve eğer yapıyorsanız influencer pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini hesaplayarak, müşteri kazanım maliyetlerinizi ve yatırım getirilerinizi herbir kampanya ve çalışma için hesaplayarak, size iyi sonuçlar getirmeyen kampanyaları durdurarak, verim aldığınız çalışmalar için bütçenizi kullanmanız daha faydalı olacaktır.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Sezonluk değişimlere hazırlıklı olun

Sezonsal olarak e-ticarette belli ürün gruplarına ve sektörlere olan talep değişiklik göstermektedir. Bu sezonsal durumlar kriz anlarında da değişiklik gösterebilir. Kullanıcı taleplerinin değişmesi ve farklı ürün gruplarına yönelmeleri, nakit akışının azalıp artmasına ve satış sirkülasyonun değişmesine neden olur. Bütçenizi planlarken sezonluk değişimleri de göz önüne almanız önemlidir. Düşük geçen sezonlar için planlar yaparak, mümkün olan en az kayıpla bu dönemleri atlatacak çözümleri de almanız önemli.

Bütçe planlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması nedir?

Bütçe planlaması, elinizdeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmenizi sağlayacak strateji ve çalışmaların belirlenerek bir plan dahilinde hazırlanmasıdır. Bütçe planlama, şirketler için oldukça önemli olduğu gibi bu planlamalar kişisel olarak da yapılabilir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlaması yaparken yapılan hatalar

Küçük giderleri dikkate almamak ve hesaba katmamak, acil durumlar için bir plan ve bütçe oluşturulmaması, vergileri dikkate almamak, pazarlama ve reklam giderlerini dikkate almamak bütçe planlaması yaparken sıklıkla kaşılaşılan hatalar olarak öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online perakende satış teknikleri nelerdir?
Online perakende satış teknikleri nelerdir?
Online perakende satış günümüzde oldukça yaygın olarak yapılmakta ve e-ticarette iş modeli olarak B2C diye de bilinmektedir. İşletmeler, doğrudan tüketicilere ulaşarak internet üzerinden satış yapabilmekteler. Rekabetin oldukça...
4 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken, ürettiğiniz içerikleri ilerleyen dönemlerde tekrar paylaşabilirsiniz. Tek bir içeriği birkaç kez paylaşmak da bir sıkıntı yok; ancak tekrar paylaşırken nasıl bir paylaşım...
11 Ekim 2017
Sinan Oypan
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi ile ilgili ipuçları
Yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi ile ilgili ipuçları
Tatil, özel günler, indirim dönemleri gibi yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi yapmak ve bu sürece hazır olmak e-ticaret firmaları için önemlidir. Yoğun dönemlerde, gelen taleplerin artması kargo sürecini de zorlaştırırken,...
28 Ekim 2019
Sinan Oypan
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nedir? Neden Facebook paylaşımları için tek bir doğru zaman yok, Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabını bu yazımızda. Facebook...
8 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Organik trafik elde etmenizi sağlayacak içerik stratejisi nasıl geliştirebilirsiniz?
Organik trafik elde etmenizi sağlayacak içerik stratejisi nasıl geliştirebilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları e-ticaret sitenizin organik trafik elde etmesi için oldukça önemlidir. Farklı içerikler üreterek blog çalışmaları yapabilir ve farklı hedef kitlelere ulaşarak organik olarak elde edebileceğiniz...
13 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımı yapılırken özellikle dikkat edilmesi ve üzerinde durulması gereken temel ögeler bulunmakta. Bu unsurların eksik oluşu ya da amacına uygun bir şekilde tasarlanmaması, e-ticaret sitesini ziyaret edenlerin site...
6 Şubat 2019
Sinan Oypan
GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi
GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi
E-ticaret dünyasına adım atmak istiyorsanız, GittiGidiyor satış yapmak için en ideal sanal pazar yerlerinden biridir. Kapısını hem bireysel hem de kurumsal satıcılara açmış olan platform, bu sayede ürün çeşidini artırmış...
27 Ekim 2021
Markethinkers
E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları
E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları
Tanıtım çalışmalarında TV reklamları uzun süredir en önemli araçlardan biri olarak biliniyor. E-ticaret şirketleri markalarını geniş kitlelere duyurmak ve TV seyircilerine ulaşmak için de TV reklamları vererek, pazarlama...
11 Kasım 2018
Sinan Oypan
Instagram fotoğraf açıklaması yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram fotoğraf açıklaması yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram fotoğraf açıklaması yazmak ve bunu dikkat çekici bir şekilde yapmak, kullanıcıların paylaşımlarınızla daha fazla etkileşime girmesine yardımcı olur. Kullanıcılar her ne kadar fotoğraf ve videolara dikkat ediyor gibi...
27 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Geçtiğimiz günlerde performans pazarlama hakkında bir giriş yapmıştık ve performans pazarlamanın ne olduğu ve nasıl ölçümlenebileceği üzerinde durmuştuk. Performans pazarlama farklı alanlarda ve farklı amaçlarla...
15 Şubat 2019
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz....
24 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin