Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

23 Aralık 2019
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde yöneteceğiniz gibi ne için para harcadığınızı da takip edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe hazırlama ile ilgili bilmeniz gerekenler

Gelir kaynaklarınız belirleyin

E-ticaret firması olarak bütçe yönetimi ve planlamasına geçmeden önce sabit gelir kaynaklarınızı belirlemeniz önemlidir. Aylık satışlarınızın haricinde, şirket olarak başka gelir kaynaklarınız da bulunuyorsa, bunları da hesaba katmanız önemlidir. Gelir kaynaklarınızı belirleyerek, aylık kazancınızı bütçe hazırlama sürecine dahil etmeniz önemlidir.

Sabit giderlerinizi belirleyin

Bütçenizi hazırlarken öncelikli konulardan biri de sabit giderleriniz olmalı. Giderlerinizi hesaba katmadan bütçe yönetimi yapmanız bir hayli zorlaşır. Sabit giderlerinizi aşağıdaki gibi kategorilere ayırarak yazmanız, harcamalarınızı daha iyi görmenize yardımcı olur. Aylık sabit giderleriniz şöyle olabilir:

  • Kira
  • Ürün tedarik masrafaları
  • (Varsa) Borç ve kredi ödemeleri
  • Çalışan maaş, sigorta ve giderleri
  • Vergiler
  • Zaman içinde değer kaybeden stok veya ürünler
  • Şirketle ilgili sigortalar
  • Şirket ve ofis harcamaları

Bunlar haricinde de sabit giderleriniz bulunuyorsa, onları da belirleyerek, bütçe planlamanıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

Değişken giderlerinizi belirleyin

Sabit giderler haricinde aylık ya da dönemsel değişken giderleriniz olabilir. Bunlar sabit gider olmadıkları için, bazen ön görülemeyebilir ya da bütçe planınıza daha sonraki dönemler için dahil olabilir. Bu değişken giderleri de önceden tahmin edebilmeniz için bütçe planınıza not almanız gerekir. Bu değişken giderler de şöyle olabilir:

  • Şirket sahibinin maaş ve kazancı
  • Şirketteki eski ekipmanların yenilenmesi
  • Ofis giderleri
  • Çalışanların eğitimleri
  • Pazarlama ve reklam giderleri
  • Şirket için gerekli olan yazılım ve donanımlar

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Acil durumlar için ayıracağınız parayı belirleyin

Bütçe hazırlama sürecine acil durumları da katmanız önemlidir. Doğal afetler, ekonomik krizler, ödeme ve tahsilatlar da yaşanabilecek gecikmeler gibi şirketin nakit akışını bozabilecek durumlar için şirketinizi hazır hale getirmek için acil durum bütçenizi de belirlemeniz önemli. Acil durumlarda kullanılması için bankada belli bir meblağ tutmanız ve bunu da bütçe planınıza yansıtmanız gerekir. Aylık olarak bu acil durum için ayrılan bütçeye de katkıda bulunarak, kenarda biriktirdiğiniz miktarı da artırabilirsiniz. Bu durumda acil durum için ayırdığınız bütçeyi de planınıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve zarar tablonuzu çıkartın

Yukarıdaki maddeler üzerine çalıştığınızda gelir ve gider tablonuzu da ortaya çıkartmış olursunuz. Gelir ve gider tablonuzu net bir şekilde görmeye başladığınızda da şirketiniz için ayıracağınız bütçeyi de daha net bir şekilde ortaya koymuş olursunuz.

Gelir ve gider tablonuzu çıkartmanın yanı sıra sıcak para akışını da takibe almanız önemlidir. Şirketiniz kağıt üzerinde karlı görünse de pozitif nakit akışının olmaması, şirketinizi maddi olarak zorlar. Bu sebeple de bütçe hazırlama sürecinde nakit akışının da kontrolünü yapmanız ve bu şekilde şirket için harcamalar yapmanız oldukça önemlidir.

Sonuç olarak;

Şirketiniz düzenli gelir giderleriniz belirleyerek, nakit akışını kontrol altında tuttuğunuzda, elinizdeki bütçeyi planlamaya daha iyi bir şekilde başlayabilirsiniz. Şirketinizin ihtiyaçları doğrultusunda bu bütçeyi şirketinizi büyütmek, reklam ve pazarlama çalışmalarında kullanmak, yeni personel ya da ekipman alımlarında kullanmak için kullanabilirsiniz.

Bütçe hazırlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlama nedir?

Bütçe planlama, şirketinizin gelir ve giderlerinin hesaplamasının yapılarak, düzenli olarak şirkete giren ve çıkan paranın kontrol altına alınarak, şirket için doğru yatırımların yapılmasını sağlayacak stratejilerdir. Bütçe planlaması aynı zamanda gelecekteki yatırımlar ve büyüme işlemleri için de gereklidir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

Bütçe hazırlama e-ticaret firmaları için neden önemli?

Bütçe hazırlama sürecinde şirketin mevcut durumunu ortaya koyar ve gelecek için planlar yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra elinizdeki parayı daha verimli yönetebilir, yaptığınız yatırımların getirilerini görerek gelen ekstra parayı yeniden yöneterek, yeni yatırımlar yapabilir, ölü sezonları belirleyerek şirketinizi nakit akışının az olduğu dönemlere hazırlayabilir, karlılığa geçmek için neler yapmanız gerektiğini görebilir, şirketinizin finansal durumunu kontrol altında tutabilirsiniz.

Nakit akışı nedir ve neden önemlidir?

Nakit akışı, belli bir dönem içerisinde şirketin kasasına giren nakit parayı tanımlamaktadır. Şirket kağıt üzerinde karlı görünüyor olsa da vadeli ödemeler, tahsilat sürelerinin uzaması nakit akışını sekteye uğratır. Bu sebeple de nakit akışı karlılıktan daha önemlidir. Elinizde nakit paranın olmaması, şirketinizi büyütmenizi ve yatırım yapmanızı zorlaştırır. Bu sebeple de şirketinizin nakit akışını daha iyi bir hale getirmeniz, şirketinizin uzun vadeli başarısı için de önemlidir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

SEO uyumlu makale nasıl yazılır?
SEO uyumlu makale nasıl yazılır?
SEO uyumlu makale nasıl yazılır, bir SEO uyumlu makale yayınlarken nelere dikkat etmeliyiz, SEO uyumlu makale örnekleri ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. SEO uyumlu makale nasıl yazılır? E-ticaret sitenize organik...
18 Haziran 2018
Sinan Oypan
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmalarının günlük pazarlama çalışmaları arasında önemli bir yere sahip ve planlı bir şekilde yapıldığında bu çalışmalar, e-ticaret firmalarına iyi katkı sağlamakta. Sosyal medya...
16 Nisan 2019
Sinan Oypan
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Sosyal medya pazarlamada Instagram son yıllarda bir hayli öne çıkmaya başladı. Aktif kullanıcı sayısının artması ve platformun popülerleşmesiyle beraber markalar da bu mecraya yatırım yapmaya başladılar. Her pazarlama...
31 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette ilk e-posta neden önemlidir?
E-ticarette ilk e-posta neden önemlidir?
E-ticarette ilk e-posta hayati bir öneme sahiptir. Çükü e-ticarette en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçlarından biri e-posta pazarlamadır. Listenize abone olan kişilere gönderdiğiniz ilk e-posta çalışmasının yeri de bu...
15 Eylül 2016
Sinan Oypan
Responsive tasarım ve e-ticaret siteleri için avantajları
Responsive tasarım ve e-ticaret siteleri için avantajları
Responsive “duyarlı” anlamına gelen bir diğer adıyla mobil uyumlu tasarımdır. Masaüstü, tablet, cep telefonu fark etmeksizin her cihaza duyarlı davranan, otomatik olarak tüm cihazlarla uyumlu hale gelebilen tasarım şeklidir. ...
20 Ağustos 2020
IdeaSoft
Landing Page SEO Ayarları
Landing Page SEO Ayarları
Landing Page SEO ayarları nasıl yapılmalıdır? Landing Page nasıl optimize edilmelidir? Landing Page SEO'da meta açıklamları ve anahtar kelime optimizasyonunun önemi ve daha fazlası bu yazımızda. E-ticaret siteniz üzerinde farklı...
10 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Pandemide internette en çok satan ürünler
Pandemide internette en çok satan ürünler
E-ticaret sektörü son yılların en yüksek büyüme oranını gösterirken e-ticaret yapmak isteyenlerin internette en çok satan ürünler konusunda arayışları da artıyor. Biz de sizler için son 7 aydaki e-ticaret verilerini analiz ederek...
26 Ağustos 2020
IdeaSoft
E-ticaret firmaları için PPC ipucu ve taktikleri
E-ticaret firmaları için PPC ipucu ve taktikleri
PPC, dijital pazarlamada reklam harcamalarının nasıl olacağının kontrolünü sağlayan kurallardan biri. Türkçe’ye Tıklama Başına Maliyet olarak çevrilen PPC, özellikle Google Adwords ve sosyal medya reklamlarında kullanılıyor ve...
2 Mart 2018
Sinan Oypan
Google Analytics'te E-ticaret İzleme Özelliği Nasıl Kullanılır?
Google Analytics'te E-ticaret İzleme Özelliği Nasıl Kullanılır?
Tüm web sitelerinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinde de trafik detaylarını görebilmek son derece önemlidir. Bunun için kullanabileceğiniz pek çok farklı ve ücretsiz araç bulunuyor. Hemen hepsinde tek yapmanız gereken basit bir kodu...
26 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Online işletmenizin para kazandırmamasının 7 sebebi
Online işletmenizin para kazandırmamasının 7 sebebi
İnternet üzerinden tüketicilere ulaşmak isteyen firmalar ya da kişiler bir e-ticaret sitesi açarak, buradan satış yapmak istiyor. Çok kaliteli bir siteniz olsa dahi iş sadece burada bitmiyor. Sitenizi kurduktan sonra yapmanız gereken...
1 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette SMS pazarlama hakkında bilmeniz gerekenler
E-ticarette SMS pazarlama hakkında bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanılabilecek pazarlama araçlarından biri de SMS’lerdir. SMS gönderimleri e-posta ve diğer sosyal medya pazarlama araçlarından daha eskiye dayandığı için bilinirliği ve kullanılabilirliği daha fazladır. Günümüzde...
26 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin