fbpx

Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

23 Aralık 2019
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde yöneteceğiniz gibi ne için para harcadığınızı da takip edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe hazırlama ile ilgili bilmeniz gerekenler

Gelir kaynaklarınız belirleyin

E-ticaret firması olarak bütçe yönetimi ve planlamasına geçmeden önce sabit gelir kaynaklarınızı belirlemeniz önemlidir. Aylık satışlarınızın haricinde, şirket olarak başka gelir kaynaklarınız da bulunuyorsa, bunları da hesaba katmanız önemlidir. Gelir kaynaklarınızı belirleyerek, aylık kazancınızı bütçe hazırlama sürecine dahil etmeniz önemlidir.

Sabit giderlerinizi belirleyin

Bütçenizi hazırlarken öncelikli konulardan biri de sabit giderleriniz olmalı. Giderlerinizi hesaba katmadan bütçe yönetimi yapmanız bir hayli zorlaşır. Sabit giderlerinizi aşağıdaki gibi kategorilere ayırarak yazmanız, harcamalarınızı daha iyi görmenize yardımcı olur. Aylık sabit giderleriniz şöyle olabilir:

  • Kira
  • Ürün tedarik masrafaları
  • (Varsa) Borç ve kredi ödemeleri
  • Çalışan maaş, sigorta ve giderleri
  • Vergiler
  • Zaman içinde değer kaybeden stok veya ürünler
  • Şirketle ilgili sigortalar
  • Şirket ve ofis harcamaları

Bunlar haricinde de sabit giderleriniz bulunuyorsa, onları da belirleyerek, bütçe planlamanıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

Değişken giderlerinizi belirleyin

Sabit giderler haricinde aylık ya da dönemsel değişken giderleriniz olabilir. Bunlar sabit gider olmadıkları için, bazen ön görülemeyebilir ya da bütçe planınıza daha sonraki dönemler için dahil olabilir. Bu değişken giderleri de önceden tahmin edebilmeniz için bütçe planınıza not almanız gerekir. Bu değişken giderler de şöyle olabilir:

  • Şirket sahibinin maaş ve kazancı
  • Şirketteki eski ekipmanların yenilenmesi
  • Ofis giderleri
  • Çalışanların eğitimleri
  • Pazarlama ve reklam giderleri
  • Şirket için gerekli olan yazılım ve donanımlar

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Acil durumlar için ayıracağınız parayı belirleyin

Bütçe hazırlama sürecine acil durumları da katmanız önemlidir. Doğal afetler, ekonomik krizler, ödeme ve tahsilatlar da yaşanabilecek gecikmeler gibi şirketin nakit akışını bozabilecek durumlar için şirketinizi hazır hale getirmek için acil durum bütçenizi de belirlemeniz önemli. Acil durumlarda kullanılması için bankada belli bir meblağ tutmanız ve bunu da bütçe planınıza yansıtmanız gerekir. Aylık olarak bu acil durum için ayrılan bütçeye de katkıda bulunarak, kenarda biriktirdiğiniz miktarı da artırabilirsiniz. Bu durumda acil durum için ayırdığınız bütçeyi de planınıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve zarar tablonuzu çıkartın

Yukarıdaki maddeler üzerine çalıştığınızda gelir ve gider tablonuzu da ortaya çıkartmış olursunuz. Gelir ve gider tablonuzu net bir şekilde görmeye başladığınızda da şirketiniz için ayıracağınız bütçeyi de daha net bir şekilde ortaya koymuş olursunuz.

Gelir ve gider tablonuzu çıkartmanın yanı sıra sıcak para akışını da takibe almanız önemlidir. Şirketiniz kağıt üzerinde karlı görünse de pozitif nakit akışının olmaması, şirketinizi maddi olarak zorlar. Bu sebeple de bütçe hazırlama sürecinde nakit akışının da kontrolünü yapmanız ve bu şekilde şirket için harcamalar yapmanız oldukça önemlidir.

Sonuç olarak;

Şirketiniz düzenli gelir giderleriniz belirleyerek, nakit akışını kontrol altında tuttuğunuzda, elinizdeki bütçeyi planlamaya daha iyi bir şekilde başlayabilirsiniz. Şirketinizin ihtiyaçları doğrultusunda bu bütçeyi şirketinizi büyütmek, reklam ve pazarlama çalışmalarında kullanmak, yeni personel ya da ekipman alımlarında kullanmak için kullanabilirsiniz.

Bütçe hazırlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlama nedir?

Bütçe planlama, şirketinizin gelir ve giderlerinin hesaplamasının yapılarak, düzenli olarak şirkete giren ve çıkan paranın kontrol altına alınarak, şirket için doğru yatırımların yapılmasını sağlayacak stratejilerdir. Bütçe planlaması aynı zamanda gelecekteki yatırımlar ve büyüme işlemleri için de gereklidir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

Bütçe hazırlama e-ticaret firmaları için neden önemli?

Bütçe hazırlama sürecinde şirketin mevcut durumunu ortaya koyar ve gelecek için planlar yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra elinizdeki parayı daha verimli yönetebilir, yaptığınız yatırımların getirilerini görerek gelen ekstra parayı yeniden yöneterek, yeni yatırımlar yapabilir, ölü sezonları belirleyerek şirketinizi nakit akışının az olduğu dönemlere hazırlayabilir, karlılığa geçmek için neler yapmanız gerektiğini görebilir, şirketinizin finansal durumunu kontrol altında tutabilirsiniz.

Nakit akışı nedir ve neden önemlidir?

Nakit akışı, belli bir dönem içerisinde şirketin kasasına giren nakit parayı tanımlamaktadır. Şirket kağıt üzerinde karlı görünüyor olsa da vadeli ödemeler, tahsilat sürelerinin uzaması nakit akışını sekteye uğratır. Bu sebeple de nakit akışı karlılıktan daha önemlidir. Elinizde nakit paranın olmaması, şirketinizi büyütmenizi ve yatırım yapmanızı zorlaştırır. Bu sebeple de şirketinizin nakit akışını daha iyi bir hale getirmeniz, şirketinizin uzun vadeli başarısı için de önemlidir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Uzaktan çalışma e-ticaret firmaları için avantajlı mı?
Uzaktan çalışma e-ticaret firmaları için avantajlı mı?
E-ticarette uzaktan çalışma, özellikle yeni ve küçük girişimler için etkili çözümlerden biri olduğu gibi maliyet açısından da önemli avantajlar sağlıyor. Uzaktan çalışma yöntemi ile belli bir ofis ortamına ihtiyaç...
11 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi...
14 Haziran 2020
Sinan Oypan
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
Instagram hesap yönetimi için bir strateji ve içerik planınızı oluşturmanız; uzun vadede bu platform üzerinden daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlar. Instagram hesap yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve bazı...
2 Kasım 2020
Sinan Oypan
7 Adımda E-ticaret Satışlarınızı Arttırın!
7 Adımda E-ticaret Satışlarınızı Arttırın!
Tıklama Başına Gelen Ziyaretçilere Güvenmeyin Birçok e-ticaret sitesi tıklama başına ödeme yapılan PPC reklam modeli ile çalışan siteler ile çalışıyor. Aslına bakarsanız, PPC maliyetleri arttıkça, websitenin arama...
30 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?
Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinin tasarımlarında önemli bir yere sahiptir. Sadık müşteri kitleleri oluşturmanın yanı sıra sitenin SEO’sunu geliştirmek için de oldukça önemlidir. Bir önceki yazımıda kullanıcı...
6 Nisan 2018
Sinan Oypan
Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine...
16 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri
Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok...
7 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken web sayfaları
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken web sayfaları
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken ve tüketicilerin kolay erişebilmleri gereken bazı web sayfaları bulunur. Bu sayfalar, hem e-ticaret sitesinin ne ile ilgili olduğunu gösterir hem de firma ile hizmetleri hakkında bir takım...
13 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri, uzun zamandır pazarlama çalışmalarında aktif bir şekilde yer alıyor ve markalar da bu kişi ve hesaplarla iş ortaklığı yapıyor. Doğru fenomenlerle çalışmak, doğru hedef kitleye ulaşırken marka ve ürün...
13 Şubat 2020
Sinan Oypan
Marka videolarında yapmanız ve yapmamanız gerekenler
Marka videolarında yapmanız ve yapmamanız gerekenler
Markanızla ilgili video içerikleri oluştururken, tüketicilerin ilgisini çekebilmek ve onları videoyu gerçekten izleyerek, onlardan bir geri dönüşüm sağlamak için yapmanız gereken bir takım çalışmalar bulunuyor. Video içeriklerin...
18 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım...
28 Nisan 2017
Sinan Oypan
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 1. Bölüm
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 1. Bölüm
Özellikle yeni girişimciler, küçük ve orta ölçekli firmaların marka bilinirliklerini artırmaya ihtiyaçları vardır. E-ticaret sektöründe yer alan firmalar internet üzerindeki reklam ve pazarlama çalışmalarıyla hem kendilerini hem...
3 Şubat 2017
Sinan Oypan