Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

23 Aralık 2019
Sinan Oypan

E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde yöneteceğiniz gibi ne için para harcadığınızı da takip edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe hazırlama ile ilgili bilmeniz gerekenler

Gelir kaynaklarınız belirleyin

E-ticaret firması olarak bütçe yönetimi ve planlamasına geçmeden önce sabit gelir kaynaklarınızı belirlemeniz önemlidir. Aylık satışlarınızın haricinde, şirket olarak başka gelir kaynaklarınız da bulunuyorsa, bunları da hesaba katmanız önemlidir. Gelir kaynaklarınızı belirleyerek, aylık kazancınızı bütçe hazırlama sürecine dahil etmeniz önemlidir.

Sabit giderlerinizi belirleyin

Bütçenizi hazırlarken öncelikli konulardan biri de sabit giderleriniz olmalı. Giderlerinizi hesaba katmadan bütçe yönetimi yapmanız bir hayli zorlaşır. Sabit giderlerinizi aşağıdaki gibi kategorilere ayırarak yazmanız, harcamalarınızı daha iyi görmenize yardımcı olur. Aylık sabit giderleriniz şöyle olabilir:

  • Kira
  • Ürün tedarik masrafaları
  • (Varsa) Borç ve kredi ödemeleri
  • Çalışan maaş, sigorta ve giderleri
  • Vergiler
  • Zaman içinde değer kaybeden stok veya ürünler
  • Şirketle ilgili sigortalar
  • Şirket ve ofis harcamaları

Bunlar haricinde de sabit giderleriniz bulunuyorsa, onları da belirleyerek, bütçe planlamanıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

Değişken giderlerinizi belirleyin

Sabit giderler haricinde aylık ya da dönemsel değişken giderleriniz olabilir. Bunlar sabit gider olmadıkları için, bazen ön görülemeyebilir ya da bütçe planınıza daha sonraki dönemler için dahil olabilir. Bu değişken giderleri de önceden tahmin edebilmeniz için bütçe planınıza not almanız gerekir. Bu değişken giderler de şöyle olabilir:

  • Şirket sahibinin maaş ve kazancı
  • Şirketteki eski ekipmanların yenilenmesi
  • Ofis giderleri
  • Çalışanların eğitimleri
  • Pazarlama ve reklam giderleri
  • Şirket için gerekli olan yazılım ve donanımlar

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Acil durumlar için ayıracağınız parayı belirleyin

Bütçe hazırlama sürecine acil durumları da katmanız önemlidir. Doğal afetler, ekonomik krizler, ödeme ve tahsilatlar da yaşanabilecek gecikmeler gibi şirketin nakit akışını bozabilecek durumlar için şirketinizi hazır hale getirmek için acil durum bütçenizi de belirlemeniz önemli. Acil durumlarda kullanılması için bankada belli bir meblağ tutmanız ve bunu da bütçe planınıza yansıtmanız gerekir. Aylık olarak bu acil durum için ayrılan bütçeye de katkıda bulunarak, kenarda biriktirdiğiniz miktarı da artırabilirsiniz. Bu durumda acil durum için ayırdığınız bütçeyi de planınıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve zarar tablonuzu çıkartın

Yukarıdaki maddeler üzerine çalıştığınızda gelir ve gider tablonuzu da ortaya çıkartmış olursunuz. Gelir ve gider tablonuzu net bir şekilde görmeye başladığınızda da şirketiniz için ayıracağınız bütçeyi de daha net bir şekilde ortaya koymuş olursunuz.

Gelir ve gider tablonuzu çıkartmanın yanı sıra sıcak para akışını da takibe almanız önemlidir. Şirketiniz kağıt üzerinde karlı görünse de pozitif nakit akışının olmaması, şirketinizi maddi olarak zorlar. Bu sebeple de bütçe hazırlama sürecinde nakit akışının da kontrolünü yapmanız ve bu şekilde şirket için harcamalar yapmanız oldukça önemlidir.

Sonuç olarak;

Şirketiniz düzenli gelir giderleriniz belirleyerek, nakit akışını kontrol altında tuttuğunuzda, elinizdeki bütçeyi planlamaya daha iyi bir şekilde başlayabilirsiniz. Şirketinizin ihtiyaçları doğrultusunda bu bütçeyi şirketinizi büyütmek, reklam ve pazarlama çalışmalarında kullanmak, yeni personel ya da ekipman alımlarında kullanmak için kullanabilirsiniz.

Bütçe hazırlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlama nedir?

Bütçe planlama, şirketinizin gelir ve giderlerinin hesaplamasının yapılarak, düzenli olarak şirkete giren ve çıkan paranın kontrol altına alınarak, şirket için doğru yatırımların yapılmasını sağlayacak stratejilerdir. Bütçe planlaması aynı zamanda gelecekteki yatırımlar ve büyüme işlemleri için de gereklidir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

Bütçe hazırlama e-ticaret firmaları için neden önemli?

Bütçe hazırlama sürecinde şirketin mevcut durumunu ortaya koyar ve gelecek için planlar yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra elinizdeki parayı daha verimli yönetebilir, yaptığınız yatırımların getirilerini görerek gelen ekstra parayı yeniden yöneterek, yeni yatırımlar yapabilir, ölü sezonları belirleyerek şirketinizi nakit akışının az olduğu dönemlere hazırlayabilir, karlılığa geçmek için neler yapmanız gerektiğini görebilir, şirketinizin finansal durumunu kontrol altında tutabilirsiniz.

Nakit akışı nedir ve neden önemlidir?

Nakit akışı, belli bir dönem içerisinde şirketin kasasına giren nakit parayı tanımlamaktadır. Şirket kağıt üzerinde karlı görünüyor olsa da vadeli ödemeler, tahsilat sürelerinin uzaması nakit akışını sekteye uğratır. Bu sebeple de nakit akışı karlılıktan daha önemlidir. Elinizde nakit paranın olmaması, şirketinizi büyütmenizi ve yatırım yapmanızı zorlaştırır. Bu sebeple de şirketinizin nakit akışını daha iyi bir hale getirmeniz, şirketinizin uzun vadeli başarısı için de önemlidir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B’nin yapısı B2C’den farklı olsa da aslında iki tarafta da birçok benzerlik bulunuyor. Bu benzerliklerden biri de ürün sayfaları ve ürün detayları üzerindeki bilgiler. Son kullanıcı ya da toptan alıcı da olsa, bir internet...
27 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-posta pazarlama 2017 trendleri
E-posta pazarlama 2017 trendlerini ele alacağımız bu e-ticaret rehberinde e-posta pazarlama 2017 ve daha sonraki yılların trendlerini ele alacağız. E-posta pazarlama yöntemleri önümüzdeki yıl biraz daha farklı bir yönde şekillenmeye...
15 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
Ödeme sayfalarında geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Ödeme sayfaları geri dönüşümlerinizi bir hayli etkilemektedir. Sepeti terk etme oranlarının yükselmesine neden olabileceği gibi, ödeme sayfalarınız aynı zamanda geri dönüşümlerinizi yükseltebileceğiniz bir alan da...
24 Nisan 2017
Sinan Oypan
En verimli e-posta gönderim günü nasıl belirlenir?
E-posta gönderim günü eposta çalışmalarınızın başarıya ulaşmasında çok önemli bir yere sahiptir. Bilindiği üzere e posta pazarlama, günümüzde e-ticaret firmalarının halen en çok verim ve geri dönüşüm sağladığı...
6 Şubat 2017
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Buffer’ın müşteri hizmetlerinden alınacak 3 önemli ders
E-ticarette müşteri memnuniyeti, işin devamlılığı için oldukça önemli faktörlerden biridir. Mutlu müşterilerinizin olması, daha uzun süre ayakta durmanızı sağlayacağı gibi şirketinizin büyüyerek karlı bir hale gelmesine de...
28 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E ticaret hosting seçimi yaparken bilmeniz gerekenler
E ticaret hosting seçimi, web sitenizin hızlı çalışması, gelen trafiği kaldırabilmesi ve sitenin güvenliği açısından oldukça önemli bir süreçtir. Güvenli bir hosting üzerine altyapınızı kurmanın yanı sıra seçeceğiniz...
28 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarında güçlü bir stratejinizin olması, yaptığınız çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri önemli ölçüde artıracaktır. Belli bir plan dahilinde ilerlemek ve çalışmalarınız için...
16 Mart 2019
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Farkında olmadan para kaybetmenize neden olan SEO çalışmaları
SEO çalışmaları doğru yapılmadığında şirketlerin para kaybetmesine ve bu çalışmalardan aldıkları verimin düşük olmasına neden olabilir. Bunun nedeni de arama motorlarının algoritmaları zaman içerisinde güncellenir ve sizin...
25 Nisan 2019
Sinan Oypan