Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

23 Aralık 2019
Sinan Oypan

E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde yöneteceğiniz gibi ne için para harcadığınızı da takip edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe hazırlama ile ilgili bilmeniz gerekenler

Gelir kaynaklarınız belirleyin

E-ticaret firması olarak bütçe yönetimi ve planlamasına geçmeden önce sabit gelir kaynaklarınızı belirlemeniz önemlidir. Aylık satışlarınızın haricinde, şirket olarak başka gelir kaynaklarınız da bulunuyorsa, bunları da hesaba katmanız önemlidir. Gelir kaynaklarınızı belirleyerek, aylık kazancınızı bütçe hazırlama sürecine dahil etmeniz önemlidir.

Sabit giderlerinizi belirleyin

Bütçenizi hazırlarken öncelikli konulardan biri de sabit giderleriniz olmalı. Giderlerinizi hesaba katmadan bütçe yönetimi yapmanız bir hayli zorlaşır. Sabit giderlerinizi aşağıdaki gibi kategorilere ayırarak yazmanız, harcamalarınızı daha iyi görmenize yardımcı olur. Aylık sabit giderleriniz şöyle olabilir:

  • Kira
  • Ürün tedarik masrafaları
  • (Varsa) Borç ve kredi ödemeleri
  • Çalışan maaş, sigorta ve giderleri
  • Vergiler
  • Zaman içinde değer kaybeden stok veya ürünler
  • Şirketle ilgili sigortalar
  • Şirket ve ofis harcamaları

Bunlar haricinde de sabit giderleriniz bulunuyorsa, onları da belirleyerek, bütçe planlamanıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

Değişken giderlerinizi belirleyin

Sabit giderler haricinde aylık ya da dönemsel değişken giderleriniz olabilir. Bunlar sabit gider olmadıkları için, bazen ön görülemeyebilir ya da bütçe planınıza daha sonraki dönemler için dahil olabilir. Bu değişken giderleri de önceden tahmin edebilmeniz için bütçe planınıza not almanız gerekir. Bu değişken giderler de şöyle olabilir:

  • Şirket sahibinin maaş ve kazancı
  • Şirketteki eski ekipmanların yenilenmesi
  • Ofis giderleri
  • Çalışanların eğitimleri
  • Pazarlama ve reklam giderleri
  • Şirket için gerekli olan yazılım ve donanımlar

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Acil durumlar için ayıracağınız parayı belirleyin

Bütçe hazırlama sürecine acil durumları da katmanız önemlidir. Doğal afetler, ekonomik krizler, ödeme ve tahsilatlar da yaşanabilecek gecikmeler gibi şirketin nakit akışını bozabilecek durumlar için şirketinizi hazır hale getirmek için acil durum bütçenizi de belirlemeniz önemli. Acil durumlarda kullanılması için bankada belli bir meblağ tutmanız ve bunu da bütçe planınıza yansıtmanız gerekir. Aylık olarak bu acil durum için ayrılan bütçeye de katkıda bulunarak, kenarda biriktirdiğiniz miktarı da artırabilirsiniz. Bu durumda acil durum için ayırdığınız bütçeyi de planınıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve zarar tablonuzu çıkartın

Yukarıdaki maddeler üzerine çalıştığınızda gelir ve gider tablonuzu da ortaya çıkartmış olursunuz. Gelir ve gider tablonuzu net bir şekilde görmeye başladığınızda da şirketiniz için ayıracağınız bütçeyi de daha net bir şekilde ortaya koymuş olursunuz.

Gelir ve gider tablonuzu çıkartmanın yanı sıra sıcak para akışını da takibe almanız önemlidir. Şirketiniz kağıt üzerinde karlı görünse de pozitif nakit akışının olmaması, şirketinizi maddi olarak zorlar. Bu sebeple de bütçe hazırlama sürecinde nakit akışının da kontrolünü yapmanız ve bu şekilde şirket için harcamalar yapmanız oldukça önemlidir.

Sonuç olarak;

Şirketiniz düzenli gelir giderleriniz belirleyerek, nakit akışını kontrol altında tuttuğunuzda, elinizdeki bütçeyi planlamaya daha iyi bir şekilde başlayabilirsiniz. Şirketinizin ihtiyaçları doğrultusunda bu bütçeyi şirketinizi büyütmek, reklam ve pazarlama çalışmalarında kullanmak, yeni personel ya da ekipman alımlarında kullanmak için kullanabilirsiniz.

Bütçe hazırlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlama nedir?

Bütçe planlama, şirketinizin gelir ve giderlerinin hesaplamasının yapılarak, düzenli olarak şirkete giren ve çıkan paranın kontrol altına alınarak, şirket için doğru yatırımların yapılmasını sağlayacak stratejilerdir. Bütçe planlaması aynı zamanda gelecekteki yatırımlar ve büyüme işlemleri için de gereklidir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

Bütçe hazırlama e-ticaret firmaları için neden önemli?

Bütçe hazırlama sürecinde şirketin mevcut durumunu ortaya koyar ve gelecek için planlar yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra elinizdeki parayı daha verimli yönetebilir, yaptığınız yatırımların getirilerini görerek gelen ekstra parayı yeniden yöneterek, yeni yatırımlar yapabilir, ölü sezonları belirleyerek şirketinizi nakit akışının az olduğu dönemlere hazırlayabilir, karlılığa geçmek için neler yapmanız gerektiğini görebilir, şirketinizin finansal durumunu kontrol altında tutabilirsiniz.

Nakit akışı nedir ve neden önemlidir?

Nakit akışı, belli bir dönem içerisinde şirketin kasasına giren nakit parayı tanımlamaktadır. Şirket kağıt üzerinde karlı görünüyor olsa da vadeli ödemeler, tahsilat sürelerinin uzaması nakit akışını sekteye uğratır. Bu sebeple de nakit akışı karlılıktan daha önemlidir. Elinizde nakit paranın olmaması, şirketinizi büyütmenizi ve yatırım yapmanızı zorlaştırır. Bu sebeple de şirketinizin nakit akışını daha iyi bir hale getirmeniz, şirketinizin uzun vadeli başarısı için de önemlidir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E Ticaret Sitesi Kurma Rehberi 2020
E ticaret sitesi kurmak ve internetten satış yapmak istiyorum diyorsanız, A'dan Z'ye tüm konuları bu makalemizde bulabilirsiniz. İhtiyaç duyabileceğiniz e ticaret sitesi kurmak için gerekli evraklar, gerekli belgeler, e ticaret sitesi kurma...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Firma tanıtımı için kullanabileceğiniz pazarlama yöntemleri
E-ticarette ve dijital pazarlamada firma tanıtımı için kullanabileceğiniz birçok farklı pazarlama ve tanıtım yöntemi bulunmakta. Dijital pazarlanın yanı sıra geleneksel medya veya reklam yöntemleri de firmanızın tanıtımı için...
26 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci
E ticaret vergi / e ticaret vergileri nelerdir, e ticaret firmaları / e ticaret şirketlerinin ödemekle yükümlü olduğu şirket vergileri nelerdir, e ticarette vergilendirme / e ticaret vergilendirmede hangi kalemler mevcuttur, şahıs şirketi...
28 Kasım 2018
Sinan Oypan
Yatırım nasıl alınır? | Yatırımcıları girişiminize çekmek
Yatırım nasıl alınır, yatırımcıları girişiminize çekmek için yapmanız gerekenler nelerdir, yatırım alırken göz önünde bulundurmanız gerekenler ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Yatırım nasıl...
5 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlama çalışmaları doğru yapıldığında günümüzde halen en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçları arasında yer alıyor. Ancak doğru bir strateji uygulanmadığında, yapılan çalışmalardan beklenen geri...
18 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?
Duygusal pazarlama e-ticarette birçok farklı şekilde kullanılabilecek pazarlama yöntemlerinden biridiri. Önemli olan tüketicilerle ürünleriniz arasında bir bağ kurmak ve bu bağı bir duygu üzerine odaklamak olacaktır. Bunun yanı...
22 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterilerinizi kaçıran büyük hatalar, şirketin uzun vadede karlılığını tehlikeye atarken, şirketin başarılı olmasının da önüne geçer. Yapılan bu büyük hatalar, günümüz e-ticaret ekosisteminde...
25 Temmuz 2019
Sinan Oypan
7 adımda sosyal medya yönetim stratejisini nasıl hazırlayabilirsiniz?
Sosyal medya yönetimi e-ticaret firmaları için günümüzde önemli bir yere sahip. Hem organik hem de ücretli reklamlarla yeni hedef kitlelere ulaşılarak, marka ve ürün bilinirliği artırılabileceği gibi hem de mevcut takipçilerle...
20 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Blog yazılarınızın kalitesini ve değerini artırmanızı sağlayacak ipuçları
Blog içerikleri oluşturmak başlı başına bir iştir ve iyi bir şekilde yapılmadığı takdirde beklenen sonuçları bu çalışmalardan almak da bir hayli zordur. E-ticaret firmaları blog çalışmalarıyla içerik pazarlamasına...
26 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri, uzun zamandır pazarlama çalışmalarında aktif bir şekilde yer alıyor ve markalar da bu kişi ve hesaplarla iş ortaklığı yapıyor. Doğru fenomenlerle çalışmak, doğru hedef kitleye ulaşırken marka ve ürün...
13 Şubat 2020
Sinan Oypan
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) nedir ve nasıl kayıt olunur?
Elektronik ticaret bilgi sistemi etbis nedir, etbis kayıt nasıl yapılır, internetten satış yapan firmaların etbis tebliğ sürecinde yapması gerekenler ve daha fazlası bu e ticaret rehberimizde. İnternetten alışverişlerde tüketiciyi...
13 Aralık 2017
Sinan Oypan
Reklam fotoğrafları seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam fotoğrafları, reklam kampanyalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki ettiği gibi tüketicilerin de ilgisini çekmek için önemli unsurlardan biri. Doğru reklam fotoğraflarını seçmek bu sebeple de reklamların yatırım...
21 Ekim 2019
Sinan Oypan