Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

23 Aralık 2019
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde yöneteceğiniz gibi ne için para harcadığınızı da takip edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe hazırlama ile ilgili bilmeniz gerekenler

Gelir kaynaklarınız belirleyin

E-ticaret firması olarak bütçe yönetimi ve planlamasına geçmeden önce sabit gelir kaynaklarınızı belirlemeniz önemlidir. Aylık satışlarınızın haricinde, şirket olarak başka gelir kaynaklarınız da bulunuyorsa, bunları da hesaba katmanız önemlidir. Gelir kaynaklarınızı belirleyerek, aylık kazancınızı bütçe hazırlama sürecine dahil etmeniz önemlidir.

Sabit giderlerinizi belirleyin

Bütçenizi hazırlarken öncelikli konulardan biri de sabit giderleriniz olmalı. Giderlerinizi hesaba katmadan bütçe yönetimi yapmanız bir hayli zorlaşır. Sabit giderlerinizi aşağıdaki gibi kategorilere ayırarak yazmanız, harcamalarınızı daha iyi görmenize yardımcı olur. Aylık sabit giderleriniz şöyle olabilir:

  • Kira
  • Ürün tedarik masrafaları
  • (Varsa) Borç ve kredi ödemeleri
  • Çalışan maaş, sigorta ve giderleri
  • Vergiler
  • Zaman içinde değer kaybeden stok veya ürünler
  • Şirketle ilgili sigortalar
  • Şirket ve ofis harcamaları

Bunlar haricinde de sabit giderleriniz bulunuyorsa, onları da belirleyerek, bütçe planlamanıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

Değişken giderlerinizi belirleyin

Sabit giderler haricinde aylık ya da dönemsel değişken giderleriniz olabilir. Bunlar sabit gider olmadıkları için, bazen ön görülemeyebilir ya da bütçe planınıza daha sonraki dönemler için dahil olabilir. Bu değişken giderleri de önceden tahmin edebilmeniz için bütçe planınıza not almanız gerekir. Bu değişken giderler de şöyle olabilir:

  • Şirket sahibinin maaş ve kazancı
  • Şirketteki eski ekipmanların yenilenmesi
  • Ofis giderleri
  • Çalışanların eğitimleri
  • Pazarlama ve reklam giderleri
  • Şirket için gerekli olan yazılım ve donanımlar

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Acil durumlar için ayıracağınız parayı belirleyin

Bütçe hazırlama sürecine acil durumları da katmanız önemlidir. Doğal afetler, ekonomik krizler, ödeme ve tahsilatlar da yaşanabilecek gecikmeler gibi şirketin nakit akışını bozabilecek durumlar için şirketinizi hazır hale getirmek için acil durum bütçenizi de belirlemeniz önemli. Acil durumlarda kullanılması için bankada belli bir meblağ tutmanız ve bunu da bütçe planınıza yansıtmanız gerekir. Aylık olarak bu acil durum için ayrılan bütçeye de katkıda bulunarak, kenarda biriktirdiğiniz miktarı da artırabilirsiniz. Bu durumda acil durum için ayırdığınız bütçeyi de planınıza dahil etmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Gelir ve zarar tablonuzu çıkartın

Yukarıdaki maddeler üzerine çalıştığınızda gelir ve gider tablonuzu da ortaya çıkartmış olursunuz. Gelir ve gider tablonuzu net bir şekilde görmeye başladığınızda da şirketiniz için ayıracağınız bütçeyi de daha net bir şekilde ortaya koymuş olursunuz.

Gelir ve gider tablonuzu çıkartmanın yanı sıra sıcak para akışını da takibe almanız önemlidir. Şirketiniz kağıt üzerinde karlı görünse de pozitif nakit akışının olmaması, şirketinizi maddi olarak zorlar. Bu sebeple de bütçe hazırlama sürecinde nakit akışının da kontrolünü yapmanız ve bu şekilde şirket için harcamalar yapmanız oldukça önemlidir.

Sonuç olarak;

Şirketiniz düzenli gelir giderleriniz belirleyerek, nakit akışını kontrol altında tuttuğunuzda, elinizdeki bütçeyi planlamaya daha iyi bir şekilde başlayabilirsiniz. Şirketinizin ihtiyaçları doğrultusunda bu bütçeyi şirketinizi büyütmek, reklam ve pazarlama çalışmalarında kullanmak, yeni personel ya da ekipman alımlarında kullanmak için kullanabilirsiniz.

Bütçe hazırlama ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlama nedir?

Bütçe planlama, şirketinizin gelir ve giderlerinin hesaplamasının yapılarak, düzenli olarak şirkete giren ve çıkan paranın kontrol altına alınarak, şirket için doğru yatırımların yapılmasını sağlayacak stratejilerdir. Bütçe planlaması aynı zamanda gelecekteki yatırımlar ve büyüme işlemleri için de gereklidir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

Bütçe hazırlama e-ticaret firmaları için neden önemli?

Bütçe hazırlama sürecinde şirketin mevcut durumunu ortaya koyar ve gelecek için planlar yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra elinizdeki parayı daha verimli yönetebilir, yaptığınız yatırımların getirilerini görerek gelen ekstra parayı yeniden yöneterek, yeni yatırımlar yapabilir, ölü sezonları belirleyerek şirketinizi nakit akışının az olduğu dönemlere hazırlayabilir, karlılığa geçmek için neler yapmanız gerektiğini görebilir, şirketinizin finansal durumunu kontrol altında tutabilirsiniz.

Nakit akışı nedir ve neden önemlidir?

Nakit akışı, belli bir dönem içerisinde şirketin kasasına giren nakit parayı tanımlamaktadır. Şirket kağıt üzerinde karlı görünüyor olsa da vadeli ödemeler, tahsilat sürelerinin uzaması nakit akışını sekteye uğratır. Bu sebeple de nakit akışı karlılıktan daha önemlidir. Elinizde nakit paranın olmaması, şirketinizi büyütmenizi ve yatırım yapmanızı zorlaştırır. Bu sebeple de şirketinizin nakit akışını daha iyi bir hale getirmeniz, şirketinizin uzun vadeli başarısı için de önemlidir. Bu konu hakkında daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Ürün açıklamalarının tüketicilerin satın alma kararlarına büyük bir etkisi bulunuyor. Dikkat ve ilgi çeken orijinal ürün açıklamaları oluşturduğunuzda ziyaretçileri sayfa üzerinde de daha fazla tutabilirsiniz. Yetersiz ve...
18 Ekim 2017
Sinan Oypan
Pazarlama çalışmalarınızda kullanabileceğiniz Instagram gönderi fikirleri
Pazarlama çalışmalarınızda kullanabileceğiniz Instagram gönderi fikirleri
Farklı Instagram gönderi fikirlerinizin olması, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın verimini ve bu çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri artırır. Instagram gönderi fikirleri bulma konusunda sıkıntı yaşıyorsanız,...
24 Nisan 2019
Sinan Oypan
Youtube kanalı açma e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube kanalı açma e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube kanalı açma ve video içerikler üretmek, günümüzde tüketicilere ulaşma ve geri dönüşümleri artırmada önemli bir rol oynamakta. Youtube üzerinde aktif olmanız, burada yer alan büyük kitleye yönelik de içerikler...
20 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Yeni girişimcilerin uygulaması gereken 6 strateji
Yeni girişimcilerin uygulaması gereken 6 strateji
Yeni girişimcilerin kendi işini kurması ve aklındaki projeyi hayata geçirmesi, yola doğru adımlar atarak çıkmalarında uzun vadede daha başarılı sonuçlar almalarını sağlar. İş kolu ve sektör fark etmeksizin, yeni bir iş...
30 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları günümüzde kullanıcılara tarafından daha çok etkileşim aldığı için e-ticaret firmalarınca da sıklıklı kullanılmakta. Eskiden video reklamlar sadece televizyon ekranlarında görülebilmekteyken, gelişen teknoloji...
2 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamlar, tüketicilere ulaşmak için hem fiziksel hem de online mağazalar tarafından sıklıkla kullanılan reklam yöntemlerinden biri. Kısa mesajlarla ile tüketicilere reklam gösterimleri yaparken dikkat etmeniz gereken bazı...
18 Şubat 2020
Sinan Oypan
Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamları günümüzde en sık kullanılan dijital pazarlama araçlarından biri. Hem küçük hem de büyük ölçekli firmalar, dijital pazarlama çalışmalarında Facebook reklamlarıyla geri dönüşümlerini artırmaya...
12 Aralık 2017
Sinan Oypan
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Adwords çalışmalarınızda dikkat etmeniz gereken detaylara giriş yapmıştık. Yazının ilk bölümünü buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda ise kampanyalarınızda önem vermeniz gereken diğer...
19 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Google Search Console Nedir? Bir internet sitesine sahip olan herkesin arama motoru görünürlüğünü artırmak için kullanması gereken araçlardan olan Google Search Console, çeşitli performans ölçümlemeleri içeren ücretsiz bir Google...
25 Ocak 2021
Markethinkers
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımına sahip olmak e-posta pazarlamada, gönderilen içeriklerin daha fazla etkileşim almasını ve okunma oranlarını artırmasını sağlayacaktır. Bunun nedeni ise, e-posta kullanımında mobil cihazların etkisinin bir...
24 Haziran 2016
Sinan Oypan
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmaz birçok farklı özelliği bulunuyor. Bu özellikler üzerinde durmak, bu özellikleri geliştirmek ve tüketicilere iyi bir alışveriş deneyimi sunmak, doğal olarak alacağınız geri dönüşlerin...
30 Haziran 2017
Sinan Oypan
Meta açıklamasını kesinlikle yazmanız gereken sayfalar hangileridir?
Meta açıklamasını kesinlikle yazmanız gereken sayfalar hangileridir?
Meta açıklamaları e-ticaret siteleri için oldukça önemli unsurlardan biridir. Web sitenin arama motorlarında iyi bir şekilde indekslenmesine yardımcı olduğu gibi, kullanıcılara sayfanın içeriği hakkında bilgi vererek, onların...
14 Ağustos 2018
Sinan Oypan