Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?

24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?

Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya çıkışının ardından tüketicilerin ilgisinden dolayı farklı ülkelerde de yapılmaya başlandı.

Kara Cuma ile ilgili bir takım istatistik bilgilere baktığımızda da Amerika ve Çin’de bugünün ne kadar büyük bir ilgiyle beklendiğini açıklıyor.2017 yılında 11 Kasım’da Kara Cuma indirimlerini yapan Alibaba, sadece 13 saatte 18 milyar dolarlık bir satış yaptı. Tüm gün satışlarına baktığımızda ise 25,3 milyar dolardan daha yüksek bir satış rakamına ulaşıldığı görülüyor. Tabii ki Alibaba üzerindeki satışları sadece Çin özelinde tutmamak gerekiyor. Tüm dünya genelinde bu indirimlerden yararlanılabiliyor.

Adobe Analytics’in raporu Aynı yıl Kara Cuma’da Amerika’da ise internet üzerinden yapılan alışverişlerin 5,03 milyar dolar olduğunu gösteriyor. Online ve fiziki mağazaların satışları tümüyle ele alındığında ise Amerika’da 682 milyarlık bir satış yapıldığı görülüyor.

Black Friday (Kara Cuma) nedir?

Kara Cuma, Şükran Günü’nden sonraki Cuma gününe verilen isimdir. Bugüne Kara Cuma denmesinin sebebi, Şükran Günü’nden sonra Amerikalıların alışveriş yapmak için dışarıya çıkmaları nedeniyle trafiğin kitlenmesi, yaşanan kalabalıklar ve kimi zaman da çıkan olaylardır. İlk olarak 1966 yılında ortaya atılan Kara Cuma ifadesi, 1980’lerde Amerikalı işletmelerin bugünü karlı bir güne dönüştürme fikrinden sonra, büyük indirimlerle anılmaya başlandı.

Kara Cuma’da, şirketler büyük oranda indirimler yaparak, tüketicilerin daha fazla alışveriş yapmalarını sağlamaya çalışırlar. 1980 ve 1990’larda fiziki mağazalarda yaşanan yoğunluklar günümüzde e-ticaret siteleri üzerinde yaşanmaya başladı. Tabii ki Amerika’da halen Wallmart, BestBuy, Target gibi büyük mağazalarda indirimleri kaçırmak istemeyen ve bu nedenle de uzun kuyruklar oluşturan kitleler olduğunu da unutmamak gerekiyor.

Kara Cuma Türkiye’de kutlanıyor mu?

Türkiye’de 2017 yılında birçok firma Kara Cuma indirimlerine başladı. Bundan önceki senelerde firmaların böyle bir yaklaşımı çok fazla görülmemişti, bu indirimleri yapan firmalar da çok fazla göz önünde değildi.

2017’de Kara Cuma indirimlerini uygulayan firmalar arasında Hepsiburada, n11, Beymen, Boyner, Mavi Jeans, Trendyol, Marks & Spencer, New Balance, Derimod, Zara, Pull&Bear, Oysho gibi birçok tanındık ve büyük firma bulunuyordu.

2018 yılında da birçok firma bugüne hazırlanmaya başladı. Özellikle internet üzerinden alışverişlerin artması nedeniyle birçok e-ticaret firması da bu indirimleri uygulamaya başlıyor.

2018’de Kara Cuma ne zaman?

Kara Cuma dünya genelinde 23 Kasım Cuma günü kutlanmaya başlayacak. Ancak bazı firmalar bu indirimleri daha farklı tarihlerde de yapabiliyor. Örneğin Alibaba, her yıl 11 Kasım’da Kara Cuma indirimlerini yapmakta.

Türk e-ticaret firmaları Kara Cuma’dan nasıl yararlanabilir?

E-ticaret firmaları için böyle bir gün aslında oldukça faydalı ve geri dönüşümü yüksel olabilir. Doğru pazarlama stratejilerinin belirlenmesi, doğru ürün gruplarında indirimlerin yapılması ve tüketicileri e-ticaret sitesine çekebilmek için reklam çalışmalarının yapılması, Kara Cuma’dan alınacak geri dönüşümlerin ve yatırım getirlerinin artmasına yardımcı olacaktır.

Kara Cuma’da yapacağınız indirim, promosyon ve kampanyalarla ulaştığınız hedef kitleyi genişletme, sonrasında sadık müşteri kitleleri edinme, ortalama sepet tutarınızı artırma, yapılan ortalama satış adedi miktarını artıma gibi sonuçlarla size geri dönebilir. Bu nedenle de Kara Cuma için çalışmalar yapmaya erkenden başlamanız gerekir.

E-ticaret firmalarına Kara Cuma çalışmaları için ipuçları

Kara Cuma için indirim ve kampanya çalışmaları yapmanın yanı sıra arkaplanda da dikkat edilmesi gereken bir takım konular bulunuyor. Burada da bu indirim döneminde yararlanabileceğiniz bazı ipuçlarını ele alacağız./p>

İndirim yapılacak ürünleri seçin

Hangi ürünlerde indirim ve kampanya yapılacağını önceden belirlemeniz de fayda var. Böylelikle fiyat politikalarınız, kar zarar oranlarını iyi bir şekilde hesaplamak için öncesinde çalışmak için vaktiniz olmuş olur.

Ürünlerin stoklarını güncelleyin

Büyük indirimler yapmayı planlıyorsanız, tüketicilerin bu ürünlere ilgi gösterebileceği gerçeğini unutmamanız gerekiyor. Bu nedenle de ürünlerin stoklarını güncellemeniz ve bu dönemdeki talebi karşılayabilecek ürünler için yeterli stoğunuz olduğunda emin olmanız gerekir.

Normal dönemde de çok satan ürünlerinizde, bu stoklarınızı daha da artırmanız gerekebilir. Bunun yanı sıra birçok firma bu ürünleri tedarikçilerden temin edebileceği için stok sorunu yaşamamak için, ürün tedariklerinizi önceden yapmanız da fayda var.

Kargo ve depo sürecini iyi yönetin

Siparişlerin çok fazla artması, kargo ve depo sürecinin yönetimini zorlaştıracaktır. Arkaplandaki sisteminizin ve ekibinizin gelen yoğun talebi karşılayabilecek donanımda olması gerekir. Çok büyük bir kampanya ile tanıtımlar yapmayı planlıyorsanız, mevcut ekibinizi sadece bu dönem için genişletmeniz gerekebilir.

Depoda ürün yönetimi ve paketleme sürecinin yanı sıra ürünlerin kargoya teslim sürecini de dikkate almanız bir hayli önemli. Yoğunluk nedeniyle yanlış kargo ve ürün gönderimleri olmaması için bazı önlemler almanızda fayda vardır.

Site altyapınızı kontrol edin

E-ticaret sitenizin altyapı yoğunluk nedeniyle zorlanabilir ve sisteminiz yavaşlayabilir ya da siteniz çökebilir. Bu nedenle de site altyapınızın sağlam olması ve gelebilecek yoğun trafiği ve veri akışını kaldırabilmesi gerekir. Kara Cuma öncesinde site altyapınızı ve sunucularınızı güncelleyerek daha üst bir pakete geçirmeniz bu yoğun dönemdeki trafiği iyi bir şekilde yönetmenize yardımcı olur.

E-posta pazarlama bültenlerinizi hazırlayın

İndirimlerinizi duyurmak için son günü beklememeniz gerekiyor. Bu nedenle de e-posta abonelerinize belli aralıklarla e-posta gönderimleri yaparak kampanya ve indirim duyurlarınızı haber verebilirsiniz. Böylelikle tüketicileri bilgilendirmiş olursunuz.

Reklam ve pazarlama çalışmalarınızı hazırlayın

E-posta çalışmalarında olduğu gibi diğer pazarlama ve reklam çalışmalarınızı da önceden hazırlamanızda fayda var. Hangi sosyal mecralarda hangi reklamları çıkacağınızı, hangi ürünler için ayrı ve özel reklam kampanyaları oluşturacağınız, Adwords çalışmalarınızı, bu reklamlarda kullanacağınız anahtar kelime seçimlerini, reklamların yayınlanma tarihi ve herbir reklam kampanyası için ayıracağınız reklam bütçesini de öneden planlamanızda fayda var.

Reklam ve pazarlama çalışmalarıyla, bugünkü indirimlerinizi daha öncede takipçilerinize ya da hedef kitlenize duyurabilirsiniz. Reklam çalışmalarında önceden çalışma yapmanız ve kampanyalarınızı belirlemeniz daha doğru ve geniş kitleye ulaşmanızı kolaylaştırır.

Kendi işinizi kurmak ve e-ticaret sitenizi açarak internetten satışlara başlamak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve 15 günlük demo talebi oluşturarak, hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E Ticaret SEO Teknikleri
E Ticaret SEO Teknikleri
E Ticaret SEO teknikleri / e-ticaret SEO teknikleri adlı yazımızda; e ticaret için SEO'da yapılması gerekenler nelerdir, e ticaret sitesi SEO teknikleri nelerdir, e ticaret sitesi için SEO uygularken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir...
2 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticaret siteniz için mobil uygulamaya ihtiyacınız var mı?
E-ticaret siteniz için mobil uygulamaya ihtiyacınız var mı?
E-ticarette mobil alana yatırımların yapılması oldukça önemli. Mobil cihaz penetrasyonunun önemli ölçüde artmasından dolayı, e-ticaret siteleri mobil cihazlar üzerinden sıklıkla ziyaret ediliyor. Mobil kullanımının bu...
13 Mart 2017
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç...
27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 2. Bölüm
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 2. Bölüm
E-ticaret siteleri üzerinde yapılacak tasarım ve kullanıcı deneyimi geliştirmeleri, pazarlama ve reklam stratejileriyle desteklendiğinde satışları artırmak için oldukça etkilidir. Ziyaretçileri site üzerinde tutmak, onların...
18 Eylül 2017
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
E-ticaret sitelerinde birden fazla ödeme yönteminin olması, farklı tüketicilerin farklı taleplerini karşılayarak, geri dönüşüm oranlarının artırılmasını sağlar. Bu ödeme yöntemlerinden biri de kapıda ödeme sistemidir....
11 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kullanıcı yorumları neden önemli
E-ticarette kullanıcı yorumları neden önemli
Kullanıcı yorumları, e-ticarette, tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemek için kullanılabilecek yöntemlerden biri. Kullanıcı yorumları, sosyal kanıt niteliğindedir ve diğer kullanıcılara ürünler ya da firma ile ilgili...
14 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama hayati bir öneme sahiptir çünkü e-posta kampanyaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Pazarlama çalışmaları arasında en yüksek geri dönüşüm oranlarına sahip olması nedeniyle marka,...
30 Mart 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
E-ticaret firmaları alan adı otoritelerini ve SEO değerlerini güçlendirmek, yeni tüketicilere ulaşmak, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekmek ve marka değeri yaratmak için içerik pazarlama çalışmaları yapıyorlar. Fakat bu...
4 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Nedir? Farkları Nelerdir?
E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Nedir? Farkları Nelerdir?
Her işinizi gören internet ortamının teknolojileri gelişmeye devam ederken geleneksel yöntemleri kullanmaya devam etseniz de bazı süreçlerinizi elektronik ortama taşımak zorunlu hale gelmiştir. Ticari kazanç sağlayan her eylemin...
15 Şubat 2021
Markethinkers