Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?

24 Ekim 2018
Sinan Oypan

Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya çıkışının ardından tüketicilerin ilgisinden dolayı farklı ülkelerde de yapılmaya başlandı.

Kara Cuma ile ilgili bir takım istatistik bilgilere baktığımızda da Amerika ve Çin’de bugünün ne kadar büyük bir ilgiyle beklendiğini açıklıyor.2017 yılında 11 Kasım’da Kara Cuma indirimlerini yapan Alibaba, sadece 13 saatte 18 milyar dolarlık bir satış yaptı. Tüm gün satışlarına baktığımızda ise 25,3 milyar dolardan daha yüksek bir satış rakamına ulaşıldığı görülüyor. Tabii ki Alibaba üzerindeki satışları sadece Çin özelinde tutmamak gerekiyor. Tüm dünya genelinde bu indirimlerden yararlanılabiliyor.

Adobe Analytics’in raporu Aynı yıl Kara Cuma’da Amerika’da ise internet üzerinden yapılan alışverişlerin 5,03 milyar dolar olduğunu gösteriyor. Online ve fiziki mağazaların satışları tümüyle ele alındığında ise Amerika’da 682 milyarlık bir satış yapıldığı görülüyor.

Black Friday (Kara Cuma) nedir?

Kara Cuma, Şükran Günü’nden sonraki Cuma gününe verilen isimdir. Bugüne Kara Cuma denmesinin sebebi, Şükran Günü’nden sonra Amerikalıların alışveriş yapmak için dışarıya çıkmaları nedeniyle trafiğin kitlenmesi, yaşanan kalabalıklar ve kimi zaman da çıkan olaylardır. İlk olarak 1966 yılında ortaya atılan Kara Cuma ifadesi, 1980’lerde Amerikalı işletmelerin bugünü karlı bir güne dönüştürme fikrinden sonra, büyük indirimlerle anılmaya başlandı.

Kara Cuma’da, şirketler büyük oranda indirimler yaparak, tüketicilerin daha fazla alışveriş yapmalarını sağlamaya çalışırlar. 1980 ve 1990’larda fiziki mağazalarda yaşanan yoğunluklar günümüzde e-ticaret siteleri üzerinde yaşanmaya başladı. Tabii ki Amerika’da halen Wallmart, BestBuy, Target gibi büyük mağazalarda indirimleri kaçırmak istemeyen ve bu nedenle de uzun kuyruklar oluşturan kitleler olduğunu da unutmamak gerekiyor.

Kara Cuma Türkiye’de kutlanıyor mu?

Türkiye’de 2017 yılında birçok firma Kara Cuma indirimlerine başladı. Bundan önceki senelerde firmaların böyle bir yaklaşımı çok fazla görülmemişti, bu indirimleri yapan firmalar da çok fazla göz önünde değildi.

2017’de Kara Cuma indirimlerini uygulayan firmalar arasında Hepsiburada, n11, Beymen, Boyner, Mavi Jeans, Trendyol, Marks & Spencer, New Balance, Derimod, Zara, Pull&Bear, Oysho gibi birçok tanındık ve büyük firma bulunuyordu.

2018 yılında da birçok firma bugüne hazırlanmaya başladı. Özellikle internet üzerinden alışverişlerin artması nedeniyle birçok e-ticaret firması da bu indirimleri uygulamaya başlıyor.

2018’de Kara Cuma ne zaman?

Kara Cuma dünya genelinde 23 Kasım Cuma günü kutlanmaya başlayacak. Ancak bazı firmalar bu indirimleri daha farklı tarihlerde de yapabiliyor. Örneğin Alibaba, her yıl 11 Kasım’da Kara Cuma indirimlerini yapmakta.

Türk e-ticaret firmaları Kara Cuma’dan nasıl yararlanabilir?

E-ticaret firmaları için böyle bir gün aslında oldukça faydalı ve geri dönüşümü yüksel olabilir. Doğru pazarlama stratejilerinin belirlenmesi, doğru ürün gruplarında indirimlerin yapılması ve tüketicileri e-ticaret sitesine çekebilmek için reklam çalışmalarının yapılması, Kara Cuma’dan alınacak geri dönüşümlerin ve yatırım getirlerinin artmasına yardımcı olacaktır.

Kara Cuma’da yapacağınız indirim, promosyon ve kampanyalarla ulaştığınız hedef kitleyi genişletme, sonrasında sadık müşteri kitleleri edinme, ortalama sepet tutarınızı artırma, yapılan ortalama satış adedi miktarını artıma gibi sonuçlarla size geri dönebilir. Bu nedenle de Kara Cuma için çalışmalar yapmaya erkenden başlamanız gerekir.

E-ticaret firmalarına Kara Cuma çalışmaları için ipuçları

Kara Cuma için indirim ve kampanya çalışmaları yapmanın yanı sıra arkaplanda da dikkat edilmesi gereken bir takım konular bulunuyor. Burada da bu indirim döneminde yararlanabileceğiniz bazı ipuçlarını ele alacağız./p>

İndirim yapılacak ürünleri seçin

Hangi ürünlerde indirim ve kampanya yapılacağını önceden belirlemeniz de fayda var. Böylelikle fiyat politikalarınız, kar zarar oranlarını iyi bir şekilde hesaplamak için öncesinde çalışmak için vaktiniz olmuş olur.

Ürünlerin stoklarını güncelleyin

Büyük indirimler yapmayı planlıyorsanız, tüketicilerin bu ürünlere ilgi gösterebileceği gerçeğini unutmamanız gerekiyor. Bu nedenle de ürünlerin stoklarını güncellemeniz ve bu dönemdeki talebi karşılayabilecek ürünler için yeterli stoğunuz olduğunda emin olmanız gerekir.

Normal dönemde de çok satan ürünlerinizde, bu stoklarınızı daha da artırmanız gerekebilir. Bunun yanı sıra birçok firma bu ürünleri tedarikçilerden temin edebileceği için stok sorunu yaşamamak için, ürün tedariklerinizi önceden yapmanız da fayda var.

Kargo ve depo sürecini iyi yönetin

Siparişlerin çok fazla artması, kargo ve depo sürecinin yönetimini zorlaştıracaktır. Arkaplandaki sisteminizin ve ekibinizin gelen yoğun talebi karşılayabilecek donanımda olması gerekir. Çok büyük bir kampanya ile tanıtımlar yapmayı planlıyorsanız, mevcut ekibinizi sadece bu dönem için genişletmeniz gerekebilir.

Depoda ürün yönetimi ve paketleme sürecinin yanı sıra ürünlerin kargoya teslim sürecini de dikkate almanız bir hayli önemli. Yoğunluk nedeniyle yanlış kargo ve ürün gönderimleri olmaması için bazı önlemler almanızda fayda vardır.

Site altyapınızı kontrol edin

E-ticaret sitenizin altyapı yoğunluk nedeniyle zorlanabilir ve sisteminiz yavaşlayabilir ya da siteniz çökebilir. Bu nedenle de site altyapınızın sağlam olması ve gelebilecek yoğun trafiği ve veri akışını kaldırabilmesi gerekir. Kara Cuma öncesinde site altyapınızı ve sunucularınızı güncelleyerek daha üst bir pakete geçirmeniz bu yoğun dönemdeki trafiği iyi bir şekilde yönetmenize yardımcı olur.

E-posta pazarlama bültenlerinizi hazırlayın

İndirimlerinizi duyurmak için son günü beklememeniz gerekiyor. Bu nedenle de e-posta abonelerinize belli aralıklarla e-posta gönderimleri yaparak kampanya ve indirim duyurlarınızı haber verebilirsiniz. Böylelikle tüketicileri bilgilendirmiş olursunuz.

Reklam ve pazarlama çalışmalarınızı hazırlayın

E-posta çalışmalarında olduğu gibi diğer pazarlama ve reklam çalışmalarınızı da önceden hazırlamanızda fayda var. Hangi sosyal mecralarda hangi reklamları çıkacağınızı, hangi ürünler için ayrı ve özel reklam kampanyaları oluşturacağınız, Adwords çalışmalarınızı, bu reklamlarda kullanacağınız anahtar kelime seçimlerini, reklamların yayınlanma tarihi ve herbir reklam kampanyası için ayıracağınız reklam bütçesini de öneden planlamanızda fayda var.

Reklam ve pazarlama çalışmalarıyla, bugünkü indirimlerinizi daha öncede takipçilerinize ya da hedef kitlenize duyurabilirsiniz. Reklam çalışmalarında önceden çalışma yapmanız ve kampanyalarınızı belirlemeniz daha doğru ve geniş kitleye ulaşmanızı kolaylaştırır.

Kendi işinizi kurmak ve e-ticaret sitenizi açarak internetten satışlara başlamak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve 15 günlük demo talebi oluşturarak, hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
E-ticaret sitenize trafik çekmek için sadece SEO çalışmalarından yararlanmanız gerekmiyor. Farklı alternatif yöntemlerden yararlanarak da web sitenize çektiğiniz trafiği artırma şansınız olur. Trafiğinizi artırmak için arama...
29 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerin Youtube reklamlarına neden önem vermeli?
Youtube son dönemlerde markalar için oldukça önemli bir mecra halini almaya başladı. Bunun nedeni ise, kullanıcıların Youtube’u bir video izleme platformu olarak kullanmanın yanı sıra bir sosyal mecra olarak kullanmaya başlaması ve...
2 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Ürünlerinizi sağlam bir şekilde teslim etmenizi sağlayacak paketleme ipuçları
E-ticarette ürün satma süreci, siparişin sağlam bir şekilde tüketiciye ulaşmasının ardından tamamlanır. Ürünün teslimatı sırasında yaşanabilecek sıkıntılar, siparişin hasarlı bir şekilde ulaşması, yanlış ürün...
2 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyada kaliteli bir müşteri destek hizmeti nasıl verilir?
Sosyal mecralar, müşteri destek hizmeti vermek için oldukça etkili alanlardır. Tüketicilerle, hızlı bir şekilde iletişim kurabilme, onlardan geri bildirimler alabilme ve onların yaşadıkları sorunları görebilmek için, bu...
18 Ekim 2016
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz....
24 Eylül 2016
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
E-ticarette kargo gönderim süreleri ve ücretleri tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Bundan birkaç yıl önce kargo gönderim süreleri konusunda kullanıcılar daha uzun süre beklemeye...
17 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?
E-ticaret sitesi kuranların ya da kurmak isteyenlerin aynı zamanda hazırlık olması gereken bir takım işletme giderleri bulunur. Bu işletme giderleri için hazırlıklı olmamanız, şirketinizin zarar etmesine ve beklenmedik nedenlerden...
14 Ocak 2019
Sinan Oypan
Sektöre güçlü bir giriş yapmak için uygulayabileceğiniz taktikler
Kendi işinizi kurarken sektöre güçlü bir giriş yapmak ve işinizi bu şekilde başlatmak doğru bir strateji olur. Başlangıçtan itibaren güvenilir bir strateji uyguladığınızda marka bilinirliğinizi ve markanıza olan güveni daha...
27 Eylül 2017
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları, kullanıcılar için önemli olduğu gibi reklam kampanyaları ile markalarını büyütmek isteyen işletmeler için de önemli. Sosyal ağlar üzerinde organik olarak marka bilinirliğini artırabileceğiniz gibi,...
30 Aralık 2019
Sinan Oypan
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?
Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi...
3 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
E-ticarette başarılı olabilmek için öncelikli olarak müşteri memnuniyetini sağlamanız gerekiyor. Mutlu müşterileriniz yoksa firma olarak bir takım sıkıntılar yaşamaya başlayabilirsiniz. Uzun vadede kötü müşteri ilişkilerine...
23 Ocak 2017
Sinan Oypan