Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç gereksinimleri için de hazırlanmalıdır. Başarılı bir iş planı hem finansman ve sermayedar bulmak için hem de firma içi planlama ve doğru adımları atabilmek için oldukça önemlidir.

İş planı öncelikle tanıtıcı bir belgedir. Başarılı bir iş planı firmanın planlarını, bu planları nasıl gerçekleştireceğini ortaya koyar ve okuyucuyu değerlendirme yaparken bilgilendirerek aklında oluşası muhtemel soru işaretlerini gidermeye yöneliktir.

Bu nedenle başarılı bir iş planında bulunması gerekenler şöyle sıralanabilir:

1. Firmanın ve İşin Tanıtımı

Okuyucunun iş planını doğru anlayabilmesi için iyi bir başlangıç yapılarak önce firmanın ve yapılması planlanan işin tanımı ilgi çekici ve akıcı bir dille anlatılmalıdır. Firmanın ana faaliyet sektörü, ne zamandır faaliyette olduğu gibi konularla başlanmalı, yapılması planlanan işin hedefleri ve genel kapsamı bu kısımda açıklanmalıdır.

2. Pazar Analizi

Başarılı bir girişimci işletmesinin faaliyet gösterdiği/göstereceği pazarı ve müşterilerini iyi tanımalıdır. Ancak bu şekilde ürettiği ürünü ya da sunduğu hizmeti müşterilerine sağlıklı bir şekilde ulaştırabilir, giriştiği işin geleceğini tahmin edebilir. Başarılı bir iş planı hem firma için hem de finansman sağlaması istenen okuyucu için firmanın faaliyet gösterdiği pazarı iyi analiz etmelidir. Pazarın büyüklüğü, segmentleri, hedeflenen pazar ve pazardan elde edilebilecek kar potansiyeli bu bölümde incelenmelidir. Bilimsel verileri (raporlar, anketler, tablolar gibi) kullanmak okuyucunun iş planına daha objektif ve olumlu yaklaşmasına yardımcı olur. Pazar analizi iyi yapıldığı takdirde finansman sağlanması daha kolaydır.

3. Rakip Analizi

Ürünün ya da hizmetin sunulacağı pazar kadar pazarda faaliyet gösteren diğer firmaları tanımak da önemlidir. Başarılı bir iş planında pazardaki rekabet ortamı ve ana rakipler anlatılmalıdır. Muhtemel rekabetin şiddeti, pazardaki en iyi ve en kötü rakip belirlenmeli ve bu rakiplerin durumu nedenleriyle anlatılmalıdır. Rakiplerin pazardaki durumunu değerlendirebilen bir iş planı, firmanın sunacağı ürün ya da hizmetin geleceğinin farkında olduğunu gösterir, yatırımcılara ya da bankalara firmanın gerçekçi olduğunu düşündürür ve onları finansman sağlamaya ikna eder.

Hedef Kitle Analizi

4. Hedef Kitle Analizi

Başarılı bir iş planının olmazsa olmazı hedef kitle analizidir. Dünyanın en iyi ve en kaliteli ürününü üretiyor, ya da hizmetini sağlıyor olabilirsiniz ancak bu ürün ve hizmeti satın alacak müşterileriniz olmadıkça bunun ne sizin firmanız ne de yatırımcı için bir anlamı yoktur. Dolayısıyla hedef kitle analizi yapmak gereklidir. Hedef kitle analizi demografik özelliklerle başlar, müşterilerin pazarda yaşadığı sıkıntılar analiz edilerek iş planında anlatılır ve sunulan ürün ya da hizmetin bu sıkıntılara ne gibi çözümler bulacağı açıklanır. Bu sayede ürün ya da hizmetlerin pazardaki müşteriler için ne kadar gerekli olduğu anlaşılabilir.

5. Finansal Tablolar

İş planı çoğunlukla yatırımcı ve bankalar gibi finansman sağlaması istenen kişi ve kurumlara sunulmak için hazırlandığından okuyucunun iş planında firmanın mevcut finansal durumunu ve finansal öngörülerini inceleyebilmesi gerekir. Bu nedenle iş planının ilk bölümünde yer alabilecek finansal durumla ilgili kısımda:

  • Büyüme Planı (genellikle 5 yıllık)
  • Gelir-Gider Tablosu
  • Nakit Akım Tabloları
  • Kar ve Zarar tabloları açıklamalarıyla birlikte verilmelidir.

İş planı hazırlarken her zaman okuyucunun tepkisi tahmin edilmeye çalışılmalı, dolayısıyla okuyucunun aklında oluşabilecek en ufak sorular bile peşinen yanıtlanmalıdır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları ile profilinizi detaylandırarak, ziyaretçilere sizi takip etmeleri için farklı sebepler sunabilirsiniz. Sosyal medya pazarlamada Instagram oldukça önemli bir görev üstlendiği için, profilinizi en...
14 Aralık 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Tüketicilere güvenli bir online alışveriş deneyimi yaşatmanız, bir e-ticaret firması olarak birincil yükümlülüklerinizden biridir. Tüketicilerin güvenini kazanmak, online alışverişler sırasında onların sorunsuz bir şekilde...
28 Aralık 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya reklam türleri nelerdir?
Sosyal medya reklam türleri nelerdir?
Sosyal medya reklam türleri, etkleşimlerinizi ve geri dönüşümlerinizi artırırken, yeni kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olmaktadır. Sosyal ağlar günümüzde en etkili pazarlama kanalları arasında yer aldığı için bu...
21 Eylül 2020
Sinan Oypan
Instagram organik takipçi artırma için kullanabileceğiniz stratejiler
Instagram organik takipçi artırma için kullanabileceğiniz stratejiler
Instagram organik takipçi artırma stratejileri, hesabınızın düzenli olarak büyümesini sağlarken, markanız ve ürünlerinizle ilgilenen kullanıcıları da hesabınıza çekmenizi sağlar. Organik olarak takipçilerinizi artırmak için...
6 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada farklı kanallardan yararlanmak, genel olarak yaptığınız pazarlama çalışmalarını destekleyecektir. Dijital pazarlama çalışmalarınızda yararlanabileceğiniz kanallardan biri de mikro sitelerdir. Mikro siteler,...
10 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi, her yıl e-ticaret sektöründe hareketlenmelerin olmasını sağlarken, okulların açılmaya başlayacak olması ve yazın bitişi de sektörel canlanmanın olmasını sağlıyor. Her yıl Eylül ayında yaz...
4 Eylül 2019
Sinan Oypan
Instagram takipçi artırmak için influencer marketing
Instagram takipçi artırmak için influencer marketing
Instagram takipçi artırmak için influencer marketing çalışmaları oldukça etkili yöntemlerden biri. Takipçi sayısını artırmanın yanı sıra bu çalışmalar, marka ve ürün bilinirliğini artırırken, yeni hedef kitlelere ulaşma...
21 Ocak 2019
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Pazarlama çalışmalarınızda kullanabileceğiniz Instagram gönderi fikirleri
Pazarlama çalışmalarınızda kullanabileceğiniz Instagram gönderi fikirleri
Farklı Instagram gönderi fikirlerinizin olması, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın verimini ve bu çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri artırır. Instagram gönderi fikirleri bulma konusunda sıkıntı yaşıyorsanız,...
24 Nisan 2019
Sinan Oypan
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Video içerikler günümüzde en çok etkileşimi sağlayan içerik türleri arasında yer alıyor. Kullanıcıların videolara ilgi artmasının yanı sıra sosyal mecraların da video içerikleri daha fazl ön plana çıkartıyor olması ve...
1 Haziran 2018
Sinan Oypan
2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da dijital pazarlama trendleri yine değişiklik gösterecek; ancak 2018’da popülerleşmeye başlayan bazı akımların 2019’da da popülerliği devam ediyor olacak. 2019’un dijital pazarlama trendlerini ele aldığımızda,...
18 Aralık 2018
Sinan Oypan