Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç gereksinimleri için de hazırlanmalıdır. Başarılı bir iş planı hem finansman ve sermayedar bulmak için hem de firma içi planlama ve doğru adımları atabilmek için oldukça önemlidir.

İş planı öncelikle tanıtıcı bir belgedir. Başarılı bir iş planı firmanın planlarını, bu planları nasıl gerçekleştireceğini ortaya koyar ve okuyucuyu değerlendirme yaparken bilgilendirerek aklında oluşası muhtemel soru işaretlerini gidermeye yöneliktir.

Bu nedenle başarılı bir iş planında bulunması gerekenler şöyle sıralanabilir:

1. Firmanın ve İşin Tanıtımı

Okuyucunun iş planını doğru anlayabilmesi için iyi bir başlangıç yapılarak önce firmanın ve yapılması planlanan işin tanımı ilgi çekici ve akıcı bir dille anlatılmalıdır. Firmanın ana faaliyet sektörü, ne zamandır faaliyette olduğu gibi konularla başlanmalı, yapılması planlanan işin hedefleri ve genel kapsamı bu kısımda açıklanmalıdır.

2. Pazar Analizi

Başarılı bir girişimci işletmesinin faaliyet gösterdiği/göstereceği pazarı ve müşterilerini iyi tanımalıdır. Ancak bu şekilde ürettiği ürünü ya da sunduğu hizmeti müşterilerine sağlıklı bir şekilde ulaştırabilir, giriştiği işin geleceğini tahmin edebilir. Başarılı bir iş planı hem firma için hem de finansman sağlaması istenen okuyucu için firmanın faaliyet gösterdiği pazarı iyi analiz etmelidir. Pazarın büyüklüğü, segmentleri, hedeflenen pazar ve pazardan elde edilebilecek kar potansiyeli bu bölümde incelenmelidir. Bilimsel verileri (raporlar, anketler, tablolar gibi) kullanmak okuyucunun iş planına daha objektif ve olumlu yaklaşmasına yardımcı olur. Pazar analizi iyi yapıldığı takdirde finansman sağlanması daha kolaydır.

3. Rakip Analizi

Ürünün ya da hizmetin sunulacağı pazar kadar pazarda faaliyet gösteren diğer firmaları tanımak da önemlidir. Başarılı bir iş planında pazardaki rekabet ortamı ve ana rakipler anlatılmalıdır. Muhtemel rekabetin şiddeti, pazardaki en iyi ve en kötü rakip belirlenmeli ve bu rakiplerin durumu nedenleriyle anlatılmalıdır. Rakiplerin pazardaki durumunu değerlendirebilen bir iş planı, firmanın sunacağı ürün ya da hizmetin geleceğinin farkında olduğunu gösterir, yatırımcılara ya da bankalara firmanın gerçekçi olduğunu düşündürür ve onları finansman sağlamaya ikna eder.

Hedef Kitle Analizi

4. Hedef Kitle Analizi

Başarılı bir iş planının olmazsa olmazı hedef kitle analizidir. Dünyanın en iyi ve en kaliteli ürününü üretiyor, ya da hizmetini sağlıyor olabilirsiniz ancak bu ürün ve hizmeti satın alacak müşterileriniz olmadıkça bunun ne sizin firmanız ne de yatırımcı için bir anlamı yoktur. Dolayısıyla hedef kitle analizi yapmak gereklidir. Hedef kitle analizi demografik özelliklerle başlar, müşterilerin pazarda yaşadığı sıkıntılar analiz edilerek iş planında anlatılır ve sunulan ürün ya da hizmetin bu sıkıntılara ne gibi çözümler bulacağı açıklanır. Bu sayede ürün ya da hizmetlerin pazardaki müşteriler için ne kadar gerekli olduğu anlaşılabilir.

5. Finansal Tablolar

İş planı çoğunlukla yatırımcı ve bankalar gibi finansman sağlaması istenen kişi ve kurumlara sunulmak için hazırlandığından okuyucunun iş planında firmanın mevcut finansal durumunu ve finansal öngörülerini inceleyebilmesi gerekir. Bu nedenle iş planının ilk bölümünde yer alabilecek finansal durumla ilgili kısımda:

  • Büyüme Planı (genellikle 5 yıllık)
  • Gelir-Gider Tablosu
  • Nakit Akım Tabloları
  • Kar ve Zarar tabloları açıklamalarıyla birlikte verilmelidir.

İş planı hazırlarken her zaman okuyucunun tepkisi tahmin edilmeye çalışılmalı, dolayısıyla okuyucunun aklında oluşabilecek en ufak sorular bile peşinen yanıtlanmalıdır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Reklam resimleri seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam resimleri seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam resimleri, reklamların performansını ve geri dönüşümünü ciddi şekilde etkilediği için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biri. İlgi çekici görseller kullanmak ve reklam türüne göre doğru formatları tercih...
22 Nisan 2020
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 1. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 1. Bölüm
Uzun vadeli başarı için B2B firmalarının SEO konusuna özellikle yatırım yapması gerekiyor. İşlem hacmi konusunda B2C firmalarına kıyasla daha büyük olmaları nedeniyle, doğru stratejilerin belirlenmesi, B2B tarafında firmaların...
21 Haziran 2017
Sinan Oypan
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma, e-ticaret sitelerinin içerik pazarlama çalışmalarında özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru stratejiyle hazırlanmış bir blog, uzun vadede hem e-ticaret sitesine SEO değeri katar...
18 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Müzik aletlerinin online satışı nasıl yapılır?
Müzik aletlerinin online satışı nasıl yapılır?
E-ticaret sektörünün hızla büyüdüğü bu yıllarda özellikle enstruman mağazaları da sanal mağazacılığa giriş yapıyor. Türkiye genelinde isim yapmış pek çok mağaza artık internet üzerinden de satışlarını...
2 Eylül 2017
IdeaSoft
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri, son yıllarda e-ticaret firmalarınca tercih edilen teslimat yöntemlerinden biri olarak öne çıkıyor. Aynı gün içerisinde tüketicilerin siparişlerini kargoya vermek, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde...
18 Ekim 2019
Sinan Oypan
Alternatif Ödeme Sistemi Nedir?
Alternatif Ödeme Sistemi Nedir?
Alışveriş ve ticaretin hiçbir zaman değişmeyen en temel unsuru paradır. Para unsuru değişmez fakat paranın kendisi değişir. Öyle ki günümüzde para yerine geçen çok sayıda ödeme aracı var ve nakit paranın yakın gelecekte...
9 Eylül 2021
Markethinkers
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama hayati bir öneme sahiptir çünkü e-posta kampanyaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Pazarlama çalışmaları arasında en yüksek geri dönüşüm oranlarına sahip olması nedeniyle marka,...
30 Mart 2017
Sinan Oypan
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Dijital pazarlama çalışmaları artık mobilde de önemli bir rol oynuyor ve e-ticaret firmaları mobil kullanıcılarına ulaşmak için mobil reklam ve pazarlama çalışmaları da yapıyorlar. Tabii ki mobilde pazarlama çalışmaları...
10 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E posta pazarlama ile düzenli abone nasıl artırılır?
E posta pazarlama ile düzenli abone nasıl artırılır?
E posta pazarlama, e-ticaret firmalarına en çok geri dönüşüm sağlayan kanallardan biri olan, kişiselleştirilmiş pazarlama çalışmalarının yanı sıra tüketicilere doğrudan ulaşma fırsatı sunduğu için de önemlidir. Bu...
12 Nisan 2019
Sinan Oypan
KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
Geleneksel ticaretin aksine hızlı bir büyüme ivmesi yakalayan e-ticaret; tüketicileri, şirketleri ve ekonomileri hızla dijitalleştiriyor. Tüketicilerin %78’i bugün internetten araştırarak satın alma kararını veriyor. E-ticaretin...
7 Kasım 2019
Savaş Çetinkaya
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitelerinde geçirilen süreyi artırmak, kullanıcıların site üzerinde daha fazla ürünü incelemesini sağlarken, aynı zamanda geri dönüşümlerin de artırılmasına yardımcı olur. Web site trafiği analizlerinde de önemli...
23 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin