fbpx

Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?

İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç gereksinimleri için de hazırlanmalıdır. Başarılı bir iş planı hem finansman ve sermayedar bulmak için hem de firma içi planlama ve doğru adımları atabilmek için oldukça önemlidir.

İş planı öncelikle tanıtıcı bir belgedir. Başarılı bir iş planı firmanın planlarını, bu planları nasıl gerçekleştireceğini ortaya koyar ve okuyucuyu değerlendirme yaparken bilgilendirerek aklında oluşası muhtemel soru işaretlerini gidermeye yöneliktir.

Bu nedenle başarılı bir iş planında bulunması gerekenler şöyle sıralanabilir:

1. Firmanın ve İşin Tanıtımı

Okuyucunun iş planını doğru anlayabilmesi için iyi bir başlangıç yapılarak önce firmanın ve yapılması planlanan işin tanımı ilgi çekici ve akıcı bir dille anlatılmalıdır. Firmanın ana faaliyet sektörü, ne zamandır faaliyette olduğu gibi konularla başlanmalı, yapılması planlanan işin hedefleri ve genel kapsamı bu kısımda açıklanmalıdır.

2. Pazar Analizi

Başarılı bir girişimci işletmesinin faaliyet gösterdiği/göstereceği pazarı ve müşterilerini iyi tanımalıdır. Ancak bu şekilde ürettiği ürünü ya da sunduğu hizmeti müşterilerine sağlıklı bir şekilde ulaştırabilir, giriştiği işin geleceğini tahmin edebilir. Başarılı bir iş planı hem firma için hem de finansman sağlaması istenen okuyucu için firmanın faaliyet gösterdiği pazarı iyi analiz etmelidir. Pazarın büyüklüğü, segmentleri, hedeflenen pazar ve pazardan elde edilebilecek kar potansiyeli bu bölümde incelenmelidir. Bilimsel verileri (raporlar, anketler, tablolar gibi) kullanmak okuyucunun iş planına daha objektif ve olumlu yaklaşmasına yardımcı olur. Pazar analizi iyi yapıldığı takdirde finansman sağlanması daha kolaydır.

3. Rakip Analizi

Ürünün ya da hizmetin sunulacağı pazar kadar pazarda faaliyet gösteren diğer firmaları tanımak da önemlidir. Başarılı bir iş planında pazardaki rekabet ortamı ve ana rakipler anlatılmalıdır. Muhtemel rekabetin şiddeti, pazardaki en iyi ve en kötü rakip belirlenmeli ve bu rakiplerin durumu nedenleriyle anlatılmalıdır. Rakiplerin pazardaki durumunu değerlendirebilen bir iş planı, firmanın sunacağı ürün ya da hizmetin geleceğinin farkında olduğunu gösterir, yatırımcılara ya da bankalara firmanın gerçekçi olduğunu düşündürür ve onları finansman sağlamaya ikna eder.

Hedef Kitle Analizi

4. Hedef Kitle Analizi

Başarılı bir iş planının olmazsa olmazı hedef kitle analizidir. Dünyanın en iyi ve en kaliteli ürününü üretiyor, ya da hizmetini sağlıyor olabilirsiniz ancak bu ürün ve hizmeti satın alacak müşterileriniz olmadıkça bunun ne sizin firmanız ne de yatırımcı için bir anlamı yoktur. Dolayısıyla hedef kitle analizi yapmak gereklidir. Hedef kitle analizi demografik özelliklerle başlar, müşterilerin pazarda yaşadığı sıkıntılar analiz edilerek iş planında anlatılır ve sunulan ürün ya da hizmetin bu sıkıntılara ne gibi çözümler bulacağı açıklanır. Bu sayede ürün ya da hizmetlerin pazardaki müşteriler için ne kadar gerekli olduğu anlaşılabilir.

5. Finansal Tablolar

İş planı çoğunlukla yatırımcı ve bankalar gibi finansman sağlaması istenen kişi ve kurumlara sunulmak için hazırlandığından okuyucunun iş planında firmanın mevcut finansal durumunu ve finansal öngörülerini inceleyebilmesi gerekir. Bu nedenle iş planının ilk bölümünde yer alabilecek finansal durumla ilgili kısımda:

  • Büyüme Planı (genellikle 5 yıllık)
  • Gelir-Gider Tablosu
  • Nakit Akım Tabloları
  • Kar ve Zarar tabloları açıklamalarıyla birlikte verilmelidir.

İş planı hazırlarken her zaman okuyucunun tepkisi tahmin edilmeye çalışılmalı, dolayısıyla okuyucunun aklında oluşabilecek en ufak sorular bile peşinen yanıtlanmalıdır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online satış siteleri için 12 satış pazarlama tekniği!
Online satış siteleri için 12 satış pazarlama tekniği!
Google reklamları Türkiye kaldırılma kararıyla birlikte bundan sonrası için kullanılabilecek satış pazarlama teknikleri e-ticaret siteleri tarafından araştırılmaya başlandı. Google Reklamları hem tüketici alışkanlıklarında...
12 Ağustos 2020
IdeaSoft
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
Doğru alan adı alma işlemi e-ticaret firmaları için oldukça önemli konular arasında yer almakta. Bunun birçok farklı nedeni bulunuyor. Tüketicilerin marka isminizi kolay bir şekilde hatırlamalarını sağlamak, web sitenizin arama...
29 Nisan 2019
Sinan Oypan
Facebook reklam vermek neden hala önemli?
Facebook reklam vermek neden hala önemli?
Facebook reklam vermek, günümüzde halen e-ticaret firmaları için önemli pazarlama yöntemlerinden biri olarak öne çıkmakta. Facebook dediğimizde sadece bu platformu değil aynı zamanda Instagram’ı da ele almak gerekiyor....
20 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler
Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticaret şirketlerinin başarılı olmasını sağlayan faktörlerden biri de iyi müşteri destek hizmetlerinin kalitesi. İyi bir destek hizmetinin sunulması, sadık müşteriler kazanmayı sağladığı gibi müşteri memnuniyetinin de...
5 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için gerekli olanlardan biri de iyi bir logodur. Logonuzun dikkat çekici ve akılda kalıcı olması, markanızın bilinirliğini artırmada ve kurumsallaşma yolunda önemli bir adımdır. Tabii ki iyi bir logo yapmanın...
18 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sepeti terk etme oranlarınızı düşürmenize yardımcı olacak ipuçları
Sepeti terk etme oranlarınızı düşürmenize yardımcı olacak ipuçları
E-ticaret sitelerinin en büyük problemlerinden biri şüphesiz sepete ürün ekledikten sonra satın almayı tamamlayan kullanıcılar. Sepeti terk etme oranlarının yükselmesi birçok durumun habercisi olabilir. Bunun yanı sıra bu...
2 Nisan 2017
Sinan Oypan
IdeaAkademi'de Online Kayıt Dönemi Başladı
IdeaAkademi'de Online Kayıt Dönemi Başladı
IdeaAkademi olarak, çağımızın ve geleceğin yükselen sektörü olan E-ticaret ile ilgili süreçleri ve uygulamaları ayrıntılı bir şekilde öğreterek, hayata geçirmenize ve etkin bir şekilde kullanmanıza yardımcı olmayı...
16 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
Kış sezonu yaklaşmaya başladı ve e-ticaret firmalarının bu sezonda ne gibi kampanyalar ve çalışmalar yapacaklarını şimdiden planlamaları gerekmekte. Ön hazırlık yapmanız, yoğun geçecek kış sezonunda daha fazla geri dönüş...
5 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-posta Pazarlaması Nedir? Nasıl Yapılır?
E-posta Pazarlaması Nedir? Nasıl Yapılır?
E-Posta Pazarlama Nedir? Geleneksel posta servisi yerine elektronik ortamda gönderilen doğrudan postalara e-posta ya da elektronik posta adı verilmektedir. Peki e-posta pazarlaması nedir? E-posta pazarlama ya da email marketing; mevcut...
11 Ocak 2021
Markethinkers
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
İçinde bulunduğumuz çağa “bilgi çağı” denmesinin oldukça haklı sebepleri vardır. Çünkü teknoloji bir yandan hayatı kolaylaştırırken bir yandan da kolaylaştırdığı hayat ile ilgili her şeyi öğrenir. Örneğin cep...
26 Nisan 2021
Markethinkers
Yeni başlayanlar için reklam stratejisi rehberi
Yeni başlayanlar için reklam stratejisi rehberi
Doğru reklam stratejisi şirketinizin tanıtımını daha etkili bir şekilde yapmanızı sağlarken, elinizdeki bütçeyi de daha iyi bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Doğru strateji için de reklam kampanyaları hazırlarken bazı...
22 Şubat 2020
Sinan Oypan