
Özellikle yeni girişimciler, küçük ve orta ölçekli firmaların marka bilinirliklerini artırmaya ihtiyaçları vardır. E-ticaret sektöründe yer alan firmalar internet üzerindeki reklam ve pazarlama çalışmalarıyla hem kendilerini hem de ürünlerini tanıtma fırsatı yakalayabilirler.
Ayda 1000 TL’lik bir bütçe ayırdığınızda birçok farklı kanalda dijital pazarlama ve reklam çalışmaları yapma fırsatınız var. Burada bahsettiğimiz 1000 TL sembolik bir bütçe. İş hacminize ve gelirinize göre bu bütçeyi artırabilir ya da düşürebilirsiniz; ancak reklam ve pazarlama çalışmaları için ayıracağınız bütçeyi düşürdüğünüzde alacağınız geri dönüşümlerin ve yatırım getirisinin de düşeceğini göz önünde bulundurmalısınız.
Konuyu detaylı bir şekilde ele alacağımız için, rehberi üç bölüm halinde yayınlayacağız. Bir sonraki bölümü yarın okuyabilirsiniz.
Öncelikle planlama yapmalısınız
Reklam ve pazarlama çalışmalarından maksimum verimi alabilmek için öncelikle bir planınızın olması oldukça önemli. Çünkü hangi mecralara ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı belirlemeli, hangi dönemlerde hangi kampanyalarınızı çıkacağınızı hazırlamalı, hangi mecralarda hangi ürün ve ürün kategorilerine odaklanacağınızı belirlemelisiniz. Bunların yanı sıra bu çalışmalara başlamadan önce hedef kitle araştırmaları yaparak, sizin için doğru müşteri profilini çıkartarak reklamlarınızı buna göre hazırlamalısınız. Pazarlama planı oluşturmayla ilgili detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi okuyabilirsiniz.
Başarılı bir pazarlama planında olması gerekenler
Başarılı bir pazarlama planının 3 basamağı
Dijital pazarlama planınızı basit bir hale nasıl getirebilirsiniz?
Şirketlerin sıkça yaptığı 8 pazarlama hatası
Bütçe dağılımını nasıl yapmalısınız?
Planlama çalışmaları yaparken, elinizdeki bütçeyi de nasıl değerlendireceğinize karar vermeniz gerekiyor. Peki, elinizde 1000 TL’lik bir reklam ve pazarlama bütçesi olduğunda bunu nasıl planlayabilirsiniz? Buradaki dağılımı bir örnek olarak ele alabilirsiniz. Kendi ihtiyaçlarınız ve öncelikleriniz doğrultusunda bu dağılımı daha farklı bir şekilde de yapabilirsiniz.
- Sosyal medya reklamları 400 TL
- Google Adwords 400 TL
- İçerik pazarlama 200 TL
Elimizdeki bu plan doğrultusunda neler yapılabileceğini aşağıda daha detaylı bir şekilde anlatıyor olacağız.
Ücretsiz olarak kendi tanıtımınızı yapabileceğiniz çalışmalara da yazının diğer bölümlerinde değineceğiz.
Sosyal medya reklamları
Plan ve stratejilerinizi belirlerken sizin için öncelikli olan sosyal mecraları da belirlemiş olmanız gerekiyor. Hedef kitlenizin çoğunlukla aktif bir şekilde yer aldığı sosyal ağ veya ağlar, öncelikli seçiminiz olmalı. Elinizdeki bütçenin sınırlı olmasından dolayı, her mecrada aktif olmaya ve reklam vermeye çalışmamalısınız.
Kısıtlı bütçelerdeyken en fazla iki sosyal mecrada yer almak ve reklam çalışmaları yapmak, işlemleri daha kolay takip etmenize ve reklamlarınızın erişiminin daha fazla olmasını sağlayacaktır. Şimdi de bir örnek üzerinden nasıl planlama yapabileceğinize bakalım.
- Hedef sosyal ağlar: Facebook ve Instagram
- Kampanya oluşumu: Haftada bir reklam kampanyası, ayda 4 farklı reklam kampanyası oluşturmak.
- Kampanya maliyeti: Her bir reklam kampanyası için 100 TL’lik bütçe ayırarak, ayda 4 reklama 400 TL bütçe harcamış olursunuz.
Facebook ve Instagram, günümüzde en çok kullanılan sosyal ağlar ve bu nedenle bu mecraları tercih etmeniz, hedef kitlenizin büyük bir kısmına ulaşmanıza yardımcı olabilir.
Haftada bir reklam kampanyası oluşturmak, ilk etapta sizin için yeterli olacaktır. Çünkü ayda 4 farklı ürün özelinde reklam oluşturma fırsatı yaratmış olursunuz. 400 TL’lik bütçeyi tek bir reklama yatırmak mantıklı bir seçenek değildir. Çünkü ilk etapta, hedef kitle ayarları yapmanız ve reklam kampanyalarınıza nasıl geri dönüşler geldiğini ölçümlemeniz gerekir.
4 farklı reklam kampanyası oluşturduğunuzda, reklam metinlerinizi, hedef kitlelerinizi, kullandığınız görseller ve reklam modellerini test etme ve böylelikle sonuçları analiz etme fırsatı yakalarsınız. Bu sayede ilerleyen dönemlerde size daha iyi sonuç veren ayarlar üzerinden giderek, kampanyalarınızı oluşturabilirsiniz.
Instagram ve Facebook’a aynı kampanyayı çıkın
Facebook, Instagram’ın sahibi olduğu için, Facebook üzerinde oluşturduğunuz kampanyaları Instagram üzerinde de gösterebilirsiniz. Böylelikle 100 TL’lik bir reklam oluşturduğunuzda bu kampanya hem Instagram hem de Facebook üzerinde görünebilir.
Bu konu hakkında detaylı bilgi almak için “Aynı reklamı Facebook ve Instagram üzerinde yayınlamalı mısınız?” isimli rehberimize bakabilirsiniz.
Yukarıdaki adımları takip ettiğinizde Facebook ve Instagram üzerinde ayda 4 farklı reklam kampanyası oluşturma fırsatınız olacaktır. Burada farklı ürünler için reklamlar verebilir ya da aynı ürünü farklı metinler ve görsellerle yeniden öne çıkartabilirsiniz. Buradaki stratejiyi sizin belirlemeniz gerekmektedir.
Bir süre bu çalışmaları yapıp, hedef kitle ve reklam modeli konusunda netleştikten sonra, ayda 2 reklam kampanyası oluşturarak, her bir kampanyanın erişeceği kitleyi artırabilirsiniz. Çünkü kampanya başına bütçe artıkça, reklamın gösterileceği kitle de artmaktadır. Ancak toplam çıkacağınız reklam sayısını da ikiye bölmüş olursunuz.
İlk bölümün burada sonuna geliyoruz. 2. bölümde Google Adwords kampanyaları ve içerik pazarlama çalışmalarıyla ilgili bilgileri paylaşıyoruz. Yazıyı aşağıdaki bağlantıdan okuyabilirsiniz.
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 2. Bölüm
En çok okunan yazılar
- Online satış sitesi kurmak istiyorum, ne yapmalıyım?
- E-ticaret sitesi kurmak veya açmak için gerekenler nelerdir?
- Instagram'dan satış yapmak isteyenler için altın öneriler
- İnternetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler
- Şahıs şirketi nasıl kurulur ve açılır? Gerekli belgeler nelerdir?
- Sanal mağaza açmak isteyen firmalara öneriler
- Facebook'ta mağaza açmak ve satış yapmak için öneriler