Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir? E-ticarette Nasıl Kullanılır?

29 Temmuz 2021
Markethinkers
Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir? E-ticarette Nasıl Kullanılır?

Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir?

Günümüz teknoloji dünyasının en dikkat çeken konularından biri olarak öne çıkan artırılmış gerçeklik, gerçek hayatı sanal öğelerle güçlendirerek bambaşka bir deneyim sunmayı amaçlamaktadır. Gerçek ile sanal dünyanın bir araya geldiği artırılmış gerçeklik uygulamaları, fiziksel dünyayla farklı etkileşimler kurabilmeye olanak sağlar. Video, ses, GPS ve benzeri sanal yazılımlar fiziksel dünyaya entegre edilir ve böylece benzersiz bir deneyim oluşturulur.

AR deneyiminin sunulabilmesi için bir cihaza ihtiyaç duyulur. Akıllı telefon, tablet veya AR gözlükleri sayesinde artırılmış gerçeklik yazılımlarını kullanmak mümkündür. Bunun yanında artırılmış gerçekliğin kullanılabilmesi için cihaza yardımcı bir uygulama yüklemek gerekir. Akıllı telefon ve tabletin uygulama mağazasında AR teknolojisini farklı şekillerde kullanan çok sayıda uygulama yer almaktadır.

Mobil cihazlarda bulunan artırılmış gerçeklik uygulaması açıldığında önce bulunulan çevrenin taratılması gerekir. Kamera yardımıyla çevreyi haritalandıran yazılım, zemini ve çevredeki nesneleri algılayarak buna göre sanal öğeler sunar. Artırılmış gerçeklik örneklerine bakacak olursak çok sayıda oyun ve uygulamanın bu alanda bulunduğunu görebiliriz. Örneğin bir masanın üstünü oyun alanı olarak belirleyebilir ve burada oyun oynayabilir ya da gerçekten olan devasa bir yapıyı evinizin ortasına dikebilirsiniz. Uygulamaların yapabildikleri, yazılımcıların neler sunmak istediğine göre değişiklik gösterir. Teknik açıdan bakıldığında ise artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanarak yapılamayacak herhangi bir uygulama veya oyun bulunmamaktadır.

Mobil cihazların güçlenmesi ile birlikte AR teknolojileri daha iyi işler çıkarır hâle gelmiştir. Özellikle akıllı telefonların yüksek çözünürlüklü kameralara sahip olması ve derinliği algılayabilen modellerin piyasaya sürülmesi, AR teknolojisinin gelişmesine katkıda bulunmuştur.

AR teknolojilerini destekleyen cihazların çoğalması ile birlikte artırılmış gerçeklik ve pazarlama alanlarının sıklıkla birlikte anılmaya başladığını söylemek mümkündür. Bu etkileyici teknolojiyi yaratıcı uygulamalarla harmanlayan markalar, milyonlarca kullanıcıya erişen, birbirinden başarılı uygulamalar geliştirmeye başlamıştır. Günümüzdeki büyük çaplı firmaların çok önemli bir kısmı artırılmış gerçeklik alanlarına yatırımlar yapmış ve yapmaya da devam etmektedir.

Artırılmış Gerçekliğin Kullanım Alanları Nelerdir?

Son yılların revaçta olan teknolojisi artırılmış gerçekliğin girmediği sektör kalmadı dersek yanılmış olmayız. Etkileyici uygulamalar geliştirebilmeyi sağlayan bu teknoloji, birçok farklı sektördeki şirketin yeni müşterilere ulaşmasını ve var olan müşterilerin de yeni ürünlere yönlendirilmesini mümkün kılmaktadır. Sosyal medyadaki görüntü filtrelerini oluşturmak için sıklıkla kullanılan bir teknoloji olan artırılmış gerçeklik bunun haricinde birçok farklı alanda da karşımıza çıkmaktadır. Fabrikalarda yeni çalışmaya başlayan işçilerin kolayca eğitilmesi için geliştirilen uygulamalar, tıp ve eğitim alanındaki eğitim uygulamaları ve oyunlar da bu teknolojinin sıklıkla kullanıldığı alanlardır.

Pazarlamada da kullanıldığı için artırılmış gerçeklik kullanım alanları yalnızca birkaç sektöre sıkışıp kalmamış, birçok kategoride birbirinden başarılı artırılmış gerçeklik çalışmaları yapılmıştır. Aşağıda artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanıldığı bazı alanları bulabilirsiniz.

  • E-Ticaret
  • Pazarlama
  • Reklamcılık
  • Turizm
  • Sinema
  • Sağlık
  • Emlak
  • Tıp
  • İnşaat
  • Eğitim
  • Lojistik
  • Oyunlar
  • Dekorasyon
  • Cihaz tamiri ve kurulumu

Artırılmış Gerçekliğin Avantajları Nelerdir?

Artırılmış gerçeklik son zamanların en önemli teknolojilerinden biridir. Bu teknoloji eğitimden inşaata, turizmden sağlığa kadar birçok farklı alanda önemli avantajlar sunar. Söz konusu avantajlar, her sektöre yalnızca AR teknolojisinin kullanımı ile mümkün olabilecek artılar katar.

Pazarlama alanında artırılmış gerçeklik kullanımı ile ürünlerin tanıtımı çok daha iyi bir şekilde yapılabilir. Artırılmış gerçeklik kullanan markalar, kullanıcılarına ev konforunda yeni ürünlerini inceleme fırsatı sunar. Gerçek boyutlarda ve tasarımda olan ürün sayesinde kullanıcılar satın alma işlemi öncesinde daha kolay bir şekilde karar verebilir.

Artırılmış gerçeklik avantajlarının sergilediği bir diğer alan ise eğitim sektörüdür. Eğitimler genelde yazılar ve görseller üzerinden yapılsa da anlatılan konuyu canlı olarak görmek kadar etkili olmaz. Örneğin ilkokul öğrencilerine doğayla ilgili eğitim verilirken kaplanlardan bahsedildiğini farz edelim. Konu görselle ve yazıyla desteklense bile bu gerçek bir kaplan görmek kadar etkileyici bir deneyim sunmaz. Artırılmış gerçeklik ile sınıfın ortasına bir kaplan animasyonu yerleştirilebilir ve çocukların yakından incelemesi sağlanabilir. Artırılmış gerçeklik, teorik anlatımla geçilen derslerin daha anlaşılır hâle gelmesini sağlar. Ayrıca artırılmış gerçekliğin dikkat çekici bir teknoloji olması çocukların derse olan ilgisini de artırmaktadır.

Gerçek ile sanal dünya arasındaki çizgileri kaldıran artırılmış gerçeklik teknolojisinin avantajlarından biri de herkes için uygun olmasıdır. Yediden yetmişe her kullanıcıya hitap eden teknolojinin kullanıcı kitlesi çok geniştir. Herkes için uygun olduğu için bu alanda yapılan uygulamalar milyonlarca kişiye ulaşır. Her kullanıcı ilgilendiği türde içerikleri kolayca bulabilir ve kullanmaya başlayabilir.

Simülasyon uygulamaları artırılmış gerçeklik ile çok daha iyi bir şekilde hayata geçirilebilir. Sanal dünyada yapılan simülasyonlar doğrudan gerçek hayatla ilişkili olmadığı için yeterince verimli olmayabilir. Fakat artırılmış gerçeklik uygulamaları tamamen gerçek hayat deneyimini zenginleştirdiği için bu alanda fark yaratmaktadır. Doktorlar yapacakları ameliyatı önceden simüle edebilir, inşa edilecek bir binanın yapımının nasıl ilerleyeceğiyle ilgili simülasyon oluşturulabilir veya buna benzer uygulamalarda AR teknolojisi kullanılabilir.

E-Ticarette Artırılmış Gerçeklik Nasıl Kullanılıyor?

E-ticaret alanında artırılmış gerçeklik teknolojilerinin ayrı bir yeri vardır. Online platformlardan yapılan alışverişler her yıl katlanarak artarken kullanıcılar gerçek alışveriş deneyimine yakın bir süreç için artırılmış gerçeklik uygulamalarını tercih etmektedir. Artırılmış gerçeklik ile satın alacağınız ürünü yakından görebilir, tüm detaylarına hakim olabilirsiniz.

Satın almak istediğiniz bir saat, kıyafet veya ayakkabıyı artırılmış gerçeklik teknolojisiyle anında yanı başınızda görebilir, kamerayı hareket ettirerek her noktasını detaylı bir şekilde inceleyebilirsiniz.

E ticarette artırılmış gerçeklik kullanmanın avantajları şunlardır:

  • Müşteriler ile etkileşim kurmayı sağlar ve alışveriş sürecini daha keyifli bir hâle getirir.
  • Satışların artmasını sağlar.
  • Marka bilinirliğini yükseltir ve yeni müşterilere ulaşmaya yardımcı olur.

Hangi Markalar Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları Kullanıyor?

Dünyaca ünlü markalar artırılmış gerçeklik reklamları ile müşterilerine farklı bir kanaldan ulaşmaya başlamıştır. Her marka bu teknolojiyi kullanarak ürünlerini ön plana çıkarmaktadır. Ayrıca ürünlerini satın almak isteyen kullanıcılara yakından deneyimleme fırsatı da vermektedir.

IKEA

IKEA’nın AR uygulaması sayesinde mobilyaları daha satın almadan yakından inceleyebilir ve bu mobilyaların yaşam alanınızda nasıl duracağını görme fırsatı bulabilirsiniz. IKEA bu uygulamayla birlikte kullanıcıların online alışveriş deneyimini daha kolay bir hâle getirmektedir.

Converse

Önde gelen ayakkabı üreticilerinden Converse’in artırılmış gerçeklik uygulaması, binlerce ayakkabı modelini yakından inceleme imkânı sunuyor. Fotoğrafını gördüğünüz ürünün gerçekte nasıl duracağını öğrenmenin kullanıcılar için heyecan verici bir deneyim olduğunu söylemek mümkün.

Gap

Gap’in artırılmış gerçeklik yazılımı sayesinde soyunma odasında kıyafet denemenize gerek kalmıyor. Akıllı telefonda yer alan uygulama ile çok sayıda kıyafeti gerçek boyutlarında görebilir, beden seçimi yapabilir ve satın aldığınızda tam olarak nasıl görüneceğinizi önceden bilebilirsiniz.

Sephora

Sephora’da makyaj malzemelerini uygulama üzerinden test etmek mümkün oluyor. Kullanıcılar makyaj malzemesini seçtikten sonra AR seçeneği ile görüntüsünü gerçeğe dönüştürüyor. Rengini tam olarak anlayabilmek zor olduğu için internetten satın alırken tereddüt oluşturan makyaj malzemeleri, Sephora’nın bu uygulamasıyla güvenle satın alınabiliyor.

Amazon

Dünyanın en büyük e-ticaret sitesi konumunda olan Amazon da AR kervanına katılmış markalardan biri. Amazon uygulamasındaki artırılmış gerçeklik özelliği ile çok sayıda mobilya ürününü evinize sanal olarak yerleştirebilir, nasıl görüneceğini öğrenebilirsiniz.

Nike

Nike’ın artırılmış gerçeklik uygulaması ile satın almak istediğiniz ayakkabının nasıl görüneceğini anında anlayabilirsiniz. Çok sayıda ayakkabı çeşidinin yer aldığı Nike, AR teknolojisi ile alışveriş yapmayı son derece kolay hâle getirmiş durumda.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

IdeaSoft E-ticaret Sözlüğü Yayında!
IdeaSoft E-ticaret Sözlüğü Yayında!
Özellikle yeni başlayanlar için e-ticaret ile ilgili bazı terimler çok yabancı ve anlaşılmaz gelebilir. Bunda yabancı dillerden gelmiş ve sektörde yaygın olarak kullanılan kelimelerin sayısının da etkisi büyük. Üstelik e-ticaret...
6 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Görsel SEO Optimizasyonu
Görsel SEO Optimizasyonu
Görsel SEO optimizasyonu yaparak; e-ticaret sitenizdeki görsellerin arama motorlarına uyumlu hale getirmek için kullanacağınız SEO taktikleri, organik olarak görsel aramalarından trafik çekmenizi sağlarken, aynı zamanda...
2 Mart 2019
Sinan Oypan
Sosyal mecralar için video pazarlama rehberi
Sosyal mecralar için video pazarlama rehberi
Sosyal mecralar üzerinde içerik çalışmaları yaparken günceli takip etmek ve yeniliklere ayak uydurmak bir hayli önemli. Video içerikler bir süredir sosyal mecralarda oldukça popüler ve her geçen gün markaların video içeriklere...
26 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu genellikle zor ve karışık bir süreçtir ve girişimciler bu süreçte bazı hataları yapabilmekte. E-ticaret şirket kuruluşu sırasında bu hataların göz ardı edilmesi ya da fark edilmemesi, ilerleyen zamanlarda bir...
28 Ocak 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler
Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler
E-ticarette stok yönetimi, arkaplanda olan ancak işin bel kemiğini oluşturan temel öğelerden biridir. Stok yönetiminin doğru ve iyi bir şekilde yapılması şirketin satış konusunda sorun yaşamamasını sağlar. E-ticarete yeni giren...
10 Kasım 2017
Sinan Oypan
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
Google Adwords reklam kampanyaları, Google üzerindeki arama sorguları üzerinden trafik çekmenize yardımcı olur. Adwords kampanyalarında dikkat edilmesi gereken farklı konular bulunmakta. Bunların yanı sıra da reklam performansını...
29 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medya üzerindeki müşteri ilişkileri çoğu zaman krizlere neden olabiliyor ve sosyal paylaşım platformlarındaki bu tür krizler, markalar için büyük tehlikelere yol açabiliyor. Bu krizlerin büyümesinin sebebi ise, sosyal...
20 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Online satışlarda geri dönüşümleri artırmak şirketin karlılığını ve satış oranlarını artıracağı için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Satış sayfalarınızda hem içerik hem de tasarım olarak...
17 Temmuz 2017
Sinan Oypan
FOMO'yu kullanabileceğiniz pazarlama teknikleri
FOMO'yu kullanabileceğiniz pazarlama teknikleri
FOMO (Fear of Missing out), yani Türkçesiyle “birşeyleri kaçırma korkusu”, pazarlama teknikleri ile birleştirildiğinde, firmalara iyi geri dönüşüm sağlayabilecek bir araçtır. İnternet kullanıcılarının birçoğunda olan FOMO,...
10 Temmuz 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
Sosyal medya pazarlama B2C firmaları için oldukça etkili sonuçlar veriyor. Ancak B2B firmaları kimi zaman sosyal ağlardan yararlanmakta zorluk çekebiliyorlar. Sosyal medya pazarlama marka bilinirliği, ürün tanıtımı gibi konularda...
6 Nisan 2017
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan