Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar

4 Mayıs 2019
Sinan Oypan

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama, e-ticaret firmalarının sitelerine trafik çekmek ve geri dönüşüm sağlamak için kullandıkları yöntemlerdendir. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarını, arama motoru pazarlama çalışmalarıyla desteklemek, bu çalışmalardan alınacak verimi daha fazla artıracaktır.

Bu çalışmalardan daha fazla verim alabilmek için de bu çalışmaların ne olduğunu ve ne işe yaradığını da bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de temel olarak arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlaması arasındaki farkları ele alacağız.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) nedir?

Arama motoru optimizasyonu, web sitenizdeki sayfaların arama motorlarına göre optimize edilerek, kullanıcıların arama sorgularına yanıt veren sayfalar oluşturulması ve böylelikle organik olarak ücretsiz trafik edinilmesini sağlayan çalışmaların bütünüdür.

Arama motoru optimizasyonu çalışmaları hem site üzerinde hem de site dışında yapılabilir. Bu kafa karıştırı olabilir; o yüzden bunun da üzerinden geçelim.

Site üzerinde yapılan çalışmalar, tahmin edebileceğiniz gibi web siteniz üzerindeki sayfalarda yaptığınız SEO çalışmalarının tümünü kapsar. Anahtar kelime seçimleri, metinlerin hazırlanması, meta açıklamaları, sayfa başlıkları, URL yapıları gibi tüm detayları kapsar.

Site dışında yapılan SEO çalışmaları ise diğer web sitelerinden alınan linklerle yapılabilir. Başka sitelerden, kendi web sitenize link yönlendirilmesinin yapılması, sizin web sitenizin değerini artır. Link alma çalışmaları arama motoru optimizasyonu çalışmaları için önemlidir.

İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri

Arama motoru pazarlama (SEM) nedir?

Arama motoru pazarlama ise arama sorgularına yanıt verecek reklam içeriklerinin oluşturulması için kullanılan yöntemdir. Google üzerinde yaptığınız SEM çalışmaları, Adwords reklam kampanyaları olarak da adlandırılabilir. Ancak bu çalışmalar sadece Google’da değil, diğer arama motorlarının kendi reklam platformları üzerinde de yapılabilir.

Bu reklam kampanyaları, arama sonuçlarında en üst sırada yer alırlar ve sonuçların yanında “reklam” ifadesi yer almaktadır. Yapılan arama sorgusuna göre değişiklik gösterse de genellikle reklam içerikleri arama sorgularında ilk 3 sırada yer almaktadır. Bunun yanı sıra belli bir ürünle ilgili bir arama yapıldığında, ürünler fotoğraflarıyla beraber listelenebilir. Aşağıda örnekleri görebilirsiniz.

SEO ve SEM’in benzerlikleri nelerdir?

Birbirinden ayrı çalışmalar olsalar da SEO ve SEM’in birbirine benzediği noktalar da bulunur. Bu noktalar ise şöyle:

  • İkisi de markanın, arama sonuçlarında görünmesini sağlar
  • İkisinin de amacı web siteye daha fazla trafik çekilmesini sağlamaktır
  • İkisi için de hedef kitleyi iyi tanımak gerekir
  • İkisi de anahtar kelime araştırması ve popüler olan arama sorgularının analizini gerektirir
  • İkisi de belli bir anahtar kelime ve kelime öbeğine odaklı olarak yapılır
  • İkisi için de A/B testleri yapmak ve sonrasında bir plan ve strateji oluşturmak gerekir

SEO ve SEM arasındaki farklar nelerdir?

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama çalışmaları farklı şekillerde yapılır. Anahtar kelime seçimleri ve kullanımları aynı ya da benzer olsa da yapılan uygulamalar farklılık gösterir.

Reklam içerikleri, arama sonuçlarında en üstte listelenir: Adwords kampanyaları, arama sayfalarında ilk üç sırada yer alırlar. Sonrasındaki sonuçlarda organik sonuçlardır.

Arama motoru pazarlama çalışmaları ücretlidir: Adwords ya da SEM çalışmaları ücretlidir. Kullanıcılar, arama sonuçlarında çıkan reklam içeriklerine tıkladığında tıklama başına maliyet, reklam bütçenizden kesilir. Arama motoru optimizasyonu çalışmaları temel de ücretsizdir ve kendiniz yapabilirsiniz. Ancak bu konuda bir ajanstan destek alma durumunda ya da SEO çalışmaları için bir ekip kurduğunuzda belli ücretler ödemeniz gerekir. Kendi başınıza yaptığınız SEO çalışmaları için ek bir ücret ödemeniz gerekmez.

Arama motoru pazarlama çalışmaları belli bir hedef kitleye gösterilir: SEM çalışmaları yaparken belli bir hedef kitleye yönelik seçimler yapabilir ve bu reklamların kimlere gösterileceğini veya hangi arama sorgularına göre gösterileceğini seçebilirsiniz. Ancak SEO çalışmaları belli bir hedef kitleye yönelik değildir; farklı kitleler ve arama sorgularına da gösterilebilir.

Arama motoru optimizasyonu daha yavaş sonuç verir: Ücretli reklam çalışmaları olduğu için SEM çalışmaları daha hızlı sonuçlar verir. Reklam bütçenize bağlı olarak bu reklamların süresi değişiklik gösterecektir. Doğru strateji ve hedeflemelerle hızlı sonuçlar alabilirsiniz. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının bir sonuç vermesi ise belli bir zaman alır. Organik olarak sayfa değeri arttığı için hemen sonuç alamazsınız.

SEM çalışmaları test yapmak için daha iyidir: Anahtar kelime ve hedef kitleler üzerinde testler yaparak, hangi çalışmaların daha iyi sonuçlar verdiğini görmek için arama motoru pazarlama çalışmaları daha etkilidir. Düşük bütçelerle farklı hedefleme ve anahtar kelime grupları üzerinde çalışmalar yapabilirsiniz. SEO çalışmalarının sonuçlarının uzun vadede alınması bu testlerin verimli bir şekilde yapılmasını zorlaştırır.

Arama motoru pazarlama mı yoksa arama moturu optimizasyonu mu yapmalısınız?

Bir e-ticaret firması olarak hem SEM hem de SEO çalışmalarına yatırım yapmanız önemlidir. Sadece reklam içerikleri ile sitenize trafik çekmeye bağımlı kalmanız, sürekli olarak reklam bütçesi ayırmanız anlamına gelir. Organik olarak trafik çekemediğiniz zaman da bu bütçe yeterli olmadığında geri dönüşümleriniz düşük olur.

Bu sebeple de SEO çalışmalarına da yatırım yapmanız lazım. Daha uzun vadede size sonuç getirecek olsa da sayfa değerlerinizi artırarak iyi bir şekilde sayfalarınızın indekslenmesini sağlarsanız, düzenli olarak web sitenize organik trafik çekebilirsiniz.

Bu sebeple de SEM ve SEO çalışmalarının birbirini desteklemesi ve beraber yürütülmesi önemlidir. SEM çalışmalarındaki anahtar kelime seçimlerinizde aldığınız sonuçları analiz ederek web siteniz üzerinde de bu sonuçlar doğrultusunda sayfalarınızı düzenleyerek, geliştirebilirsiniz.

Arama motoru optimizasyonu rehberleri kategorimizden SEO ve SEM ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz. SEM çalışmaları ile ilgili daha detaylı bilgileri de önümüzdeki günlerde paylaşacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
Marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olacak ipuçları
Marka bilinirliğini artırmak, tüketiciler arasında markanızın daha çok bilinmesini, markanız hakkında daha çok konuşulmasını ve markanızla ilgilenen kişilerin sayısını artırmayı sağlar. Bu sebeple de özellikle küçük ve...
2 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Sanal mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza, e-ticarete ilk adım olduğu için önemli bir konudur ve sanal mağaza açarken dikkat etmeniz gereken birçok önemli unsur vardır. Sanal mağaza açma süreci öncelikle yapacağınız iş ve niş ile başlar, sonrasında...
21 Şubat 2020
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimi
E-ticarette kampanya oluşturma ve bu oluşturulan kampanyaların yönetimi oldukça önemlidir. Kampanyalar marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapma, tüketicilerle etkileşime geçme ve ekstra trafik oluşturmak için e-ticaret...
13 Şubat 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir sosyal medya kampanya nasıl yapılır?
Sosyal medya kampanya çalışmaları, marka ve ürün tanıtımları yaparken, yeni hedef kitlelere ulaşmak için de e-ticaret firmaları için önemli. Doğru kampanya çalışmaları yapıldığında, alınan geri dönüşüm ve etkileşimler...
1 Nisan 2020
Sinan Oypan
İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
Etkinlik videosu, firma olarak katıldığınız ya da kendiniz düzenlediğiniz etkinlikleri öne çıkartmanızı ve tanıtımlarınız yapmanızı sağlar. Etkinliklerinizde çekeceğiniz farklı görüntülerle, sosyal ağlar veya e-ticaret...
28 Mart 2020
Sinan Oypan
Sizin için hazırladığımız Google Analytics Gösterge Tablosu ile analizlerinizi kolaylaştırın
Google Analytics üzerinde kendi özel dashboard’larınızı hazırlayarak, ölçümlemelerinizi daha da detaylandırabilir ve giriş ekranınızda takip etmek istediğiniz öncelikli verileri doğrudan görebilirsiniz. Bu yazımızda...
7 Kasım 2016
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
E-ticaret sitenize trafik çekmek için sadece SEO çalışmalarından yararlanmanız gerekmiyor. Farklı alternatif yöntemlerden yararlanarak da web sitenize çektiğiniz trafiği artırma şansınız olur. Trafiğinizi artırmak için arama...
29 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Kıyafet satan siteler için Pinterest neden önemli?
Sosyal medya pazarlama söz konusu olduğunda Pinterest, kıyafet satan siteler için aslında oldukça etkili platformlardan biri. Türkiye’de de belli bir kullanıcı tabanının olması ve Pinterest’in de Türkçe dil desteğinin...
19 Nisan 2019
Sinan Oypan
Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir / stoksuz satış yani stoksuz e ticaret nedir, dropship ne demek, dropshipping avantajları, dropshipping dezavantajları ve dahası bu yazımızda. E-ticaret şirketlerinin ürün satışında kullandığı yöntemlerden biri...
1 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?
Yeni yılın başlangıcıyla beraber, yeni yıl için yeni strateji ve fikirler geliştirmek gerekiyor; ancak yapılması gereken çalışmalardan biri de yıllık değerlendirme raporu hazırlamak. Bunun nedeni ise yeni yıldaki çalışmaları...
16 Ocak 2019
Sinan Oypan