fbpx

Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar

4 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama, e-ticaret firmalarının sitelerine trafik çekmek ve geri dönüşüm sağlamak için kullandıkları yöntemlerdendir. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarını, arama motoru pazarlama çalışmalarıyla desteklemek, bu çalışmalardan alınacak verimi daha fazla artıracaktır.

Bu çalışmalardan daha fazla verim alabilmek için de bu çalışmaların ne olduğunu ve ne işe yaradığını da bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de temel olarak arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlaması arasındaki farkları ele alacağız.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) nedir?

Arama motoru optimizasyonu, web sitenizdeki sayfaların arama motorlarına göre optimize edilerek, kullanıcıların arama sorgularına yanıt veren sayfalar oluşturulması ve böylelikle organik olarak ücretsiz trafik edinilmesini sağlayan çalışmaların bütünüdür.

Arama motoru optimizasyonu çalışmaları hem site üzerinde hem de site dışında yapılabilir. Bu kafa karıştırı olabilir; o yüzden bunun da üzerinden geçelim.

Site üzerinde yapılan çalışmalar, tahmin edebileceğiniz gibi web siteniz üzerindeki sayfalarda yaptığınız SEO çalışmalarının tümünü kapsar. Anahtar kelime seçimleri, metinlerin hazırlanması, meta açıklamaları, sayfa başlıkları, URL yapıları gibi tüm detayları kapsar.

Site dışında yapılan SEO çalışmaları ise diğer web sitelerinden alınan linklerle yapılabilir. Başka sitelerden, kendi web sitenize link yönlendirilmesinin yapılması, sizin web sitenizin değerini artır. Link alma çalışmaları arama motoru optimizasyonu çalışmaları için önemlidir.

İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri

Arama motoru pazarlama (SEM) nedir?

Arama motoru pazarlama ise arama sorgularına yanıt verecek reklam içeriklerinin oluşturulması için kullanılan yöntemdir. Google üzerinde yaptığınız SEM çalışmaları, Adwords reklam kampanyaları olarak da adlandırılabilir. Ancak bu çalışmalar sadece Google’da değil, diğer arama motorlarının kendi reklam platformları üzerinde de yapılabilir.

Bu reklam kampanyaları, arama sonuçlarında en üst sırada yer alırlar ve sonuçların yanında “reklam” ifadesi yer almaktadır. Yapılan arama sorgusuna göre değişiklik gösterse de genellikle reklam içerikleri arama sorgularında ilk 3 sırada yer almaktadır. Bunun yanı sıra belli bir ürünle ilgili bir arama yapıldığında, ürünler fotoğraflarıyla beraber listelenebilir. Aşağıda örnekleri görebilirsiniz.

SEO ve SEM’in benzerlikleri nelerdir?

Birbirinden ayrı çalışmalar olsalar da SEO ve SEM’in birbirine benzediği noktalar da bulunur. Bu noktalar ise şöyle:

  • İkisi de markanın, arama sonuçlarında görünmesini sağlar
  • İkisinin de amacı web siteye daha fazla trafik çekilmesini sağlamaktır
  • İkisi için de hedef kitleyi iyi tanımak gerekir
  • İkisi de anahtar kelime araştırması ve popüler olan arama sorgularının analizini gerektirir
  • İkisi de belli bir anahtar kelime ve kelime öbeğine odaklı olarak yapılır
  • İkisi için de A/B testleri yapmak ve sonrasında bir plan ve strateji oluşturmak gerekir

SEO ve SEM arasındaki farklar nelerdir?

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama çalışmaları farklı şekillerde yapılır. Anahtar kelime seçimleri ve kullanımları aynı ya da benzer olsa da yapılan uygulamalar farklılık gösterir.

Reklam içerikleri, arama sonuçlarında en üstte listelenir: Adwords kampanyaları, arama sayfalarında ilk üç sırada yer alırlar. Sonrasındaki sonuçlarda organik sonuçlardır.

Arama motoru pazarlama çalışmaları ücretlidir: Adwords ya da SEM çalışmaları ücretlidir. Kullanıcılar, arama sonuçlarında çıkan reklam içeriklerine tıkladığında tıklama başına maliyet, reklam bütçenizden kesilir. Arama motoru optimizasyonu çalışmaları temel de ücretsizdir ve kendiniz yapabilirsiniz. Ancak bu konuda bir ajanstan destek alma durumunda ya da SEO çalışmaları için bir ekip kurduğunuzda belli ücretler ödemeniz gerekir. Kendi başınıza yaptığınız SEO çalışmaları için ek bir ücret ödemeniz gerekmez.

Arama motoru pazarlama çalışmaları belli bir hedef kitleye gösterilir: SEM çalışmaları yaparken belli bir hedef kitleye yönelik seçimler yapabilir ve bu reklamların kimlere gösterileceğini veya hangi arama sorgularına göre gösterileceğini seçebilirsiniz. Ancak SEO çalışmaları belli bir hedef kitleye yönelik değildir; farklı kitleler ve arama sorgularına da gösterilebilir.

Arama motoru optimizasyonu daha yavaş sonuç verir: Ücretli reklam çalışmaları olduğu için SEM çalışmaları daha hızlı sonuçlar verir. Reklam bütçenize bağlı olarak bu reklamların süresi değişiklik gösterecektir. Doğru strateji ve hedeflemelerle hızlı sonuçlar alabilirsiniz. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının bir sonuç vermesi ise belli bir zaman alır. Organik olarak sayfa değeri arttığı için hemen sonuç alamazsınız.

SEM çalışmaları test yapmak için daha iyidir: Anahtar kelime ve hedef kitleler üzerinde testler yaparak, hangi çalışmaların daha iyi sonuçlar verdiğini görmek için arama motoru pazarlama çalışmaları daha etkilidir. Düşük bütçelerle farklı hedefleme ve anahtar kelime grupları üzerinde çalışmalar yapabilirsiniz. SEO çalışmalarının sonuçlarının uzun vadede alınması bu testlerin verimli bir şekilde yapılmasını zorlaştırır.

Arama motoru pazarlama mı yoksa arama moturu optimizasyonu mu yapmalısınız?

Bir e-ticaret firması olarak hem SEM hem de SEO çalışmalarına yatırım yapmanız önemlidir. Sadece reklam içerikleri ile sitenize trafik çekmeye bağımlı kalmanız, sürekli olarak reklam bütçesi ayırmanız anlamına gelir. Organik olarak trafik çekemediğiniz zaman da bu bütçe yeterli olmadığında geri dönüşümleriniz düşük olur.

Bu sebeple de SEO çalışmalarına da yatırım yapmanız lazım. Daha uzun vadede size sonuç getirecek olsa da sayfa değerlerinizi artırarak iyi bir şekilde sayfalarınızın indekslenmesini sağlarsanız, düzenli olarak web sitenize organik trafik çekebilirsiniz.

Bu sebeple de SEM ve SEO çalışmalarının birbirini desteklemesi ve beraber yürütülmesi önemlidir. SEM çalışmalarındaki anahtar kelime seçimlerinizde aldığınız sonuçları analiz ederek web siteniz üzerinde de bu sonuçlar doğrultusunda sayfalarınızı düzenleyerek, geliştirebilirsiniz.

Arama motoru optimizasyonu rehberleri kategorimizden SEO ve SEM ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz. SEM çalışmaları ile ilgili daha detaylı bilgileri de önümüzdeki günlerde paylaşacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Müşteri sadakatini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Müşteri sadakatini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Müşteri sadakati sağlamak, e-ticarette uzun vadede başarılı olmanıza yardımcı olur. Sadık müşterileriniz şirketinizin karlılığını artırmadaki en önemli faktörlerden biridir ve bu sebeple de bu konu üzerinde özellikle...
22 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için anahtar kelime bulma ipuçları
E-ticaret firmaları için anahtar kelime bulma ipuçları
E-ticaret firmaları için SEO ve doğru anahtar kelime bulma çalışmaları yapmak, organik olarak trafik edinerek geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemlidir. Anahtar kelime bulma süreci zorlu olabildiği gibi, doğru...
4 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
Doğru alan adı alma işlemi e-ticaret firmaları için oldukça önemli konular arasında yer almakta. Bunun birçok farklı nedeni bulunuyor. Tüketicilerin marka isminizi kolay bir şekilde hatırlamalarını sağlamak, web sitenizin arama...
29 Nisan 2019
Sinan Oypan
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları hızlı büyüme ile nasıl baş edebilirler?
E-ticaret firmaları hızlı büyüme ile nasıl baş edebilirler?
E-ticaret firmaları için en sevindirici durumlardan biri de büyümedir. Bu şirketin ve yapılan işlerin başarılı olduğunun bir göstergesi olarak algılanabilir. Tabii ki bir de hızlı büyüme durumu bulunuyor. Sevindirici olarak...
13 Ocak 2017
Sinan Oypan
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Instagram hataları, markaların bu mecra üzerinde elde ettikleri geri dönüşümlerin azalmasına neden oluyor. Markaların büyük bir bölümünün de günlük olarak yaptığı benzer Instagram hataları, markaların hem zaman hem de para...
21 Aralık 2018
Sinan Oypan
Yerli ve yabancı üretici firmalar ile çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Yerli ve yabancı üretici firmalar ile çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Yerli ve yabancı üretici firmalar, ürün tedarik yönetiminde farklı avantaj ve dezavantajlar sağlayabildikleri için tedarik ağınızı oluştururken doğru üreticileri seçmeniz önemli. Yerli ve yabancı üretici firmalar, farklı...
19 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Geri dönüşümü yükseltecek infografik tasarımı yaparken nelere dikkat edilmeli? (İnfografik)
Geri dönüşümü yükseltecek infografik tasarımı yaparken nelere dikkat edilmeli? (İnfografik)
Geri dönüşümlerinizi artırmak, tüketicilere markanızla ilgili detaylı bilgiler sunmak ve markanızla ilgili içerikler yayınlamak için infografik tasarımı yapabilirsiniz. infografik tasarımı yapılırken bazı konuların ve...
11 Mart 2019
Sinan Oypan
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar, firmalar için pazarlama ve reklam çalışmalarında birçok fırsatın kapısını açarken, geri dönüşümleri artırmada da önemli rol oynamakta. Sosyal medya pazarlama çalışmalarının yeni yeni yapıldığı geçtiğimiz...
3 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Kasım indirimleri için nasıl hazırlanmalı?
E-ticaret firmaları Kasım indirimleri için nasıl hazırlanmalı?
Özellikle Black Friday ile beraber Kasım indirimleri son birkaç yıldır Türkiye’de de bir hayli popüler olmaya başladı. Bu dönemde e-ticaret firmaları genel satış adetlerini artırma ve yıl kapanmadan cirolarını biraz daha...
4 Kasım 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 2. Bölüm
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 2. Bölüm
Sosyal medya stratejisi / sosyal medya stratejileri oluşturmak, pazarlama çalışmalarınızda daha bilinçli bir şekilde ilerlemenize yardımcı olur. Ne tür çalışmalar yapacağınızı bildiğinizde, daha doğru bir şekilde...
27 Haziran 2017
Sinan Oypan
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcılar, belli bir noktada sitenizden ayrılarak sayfadan çıkma oranını yükseltebiliyor. Siteyi terk etme oranının yükselmesi de elde edebileceğiniz potansiyeli geri dönüşümleri kaçırmanıza;...
16 Aralık 2018
Sinan Oypan