Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar

4 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama, e-ticaret firmalarının sitelerine trafik çekmek ve geri dönüşüm sağlamak için kullandıkları yöntemlerdendir. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarını, arama motoru pazarlama çalışmalarıyla desteklemek, bu çalışmalardan alınacak verimi daha fazla artıracaktır.

Bu çalışmalardan daha fazla verim alabilmek için de bu çalışmaların ne olduğunu ve ne işe yaradığını da bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de temel olarak arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlaması arasındaki farkları ele alacağız.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) nedir?

Arama motoru optimizasyonu, web sitenizdeki sayfaların arama motorlarına göre optimize edilerek, kullanıcıların arama sorgularına yanıt veren sayfalar oluşturulması ve böylelikle organik olarak ücretsiz trafik edinilmesini sağlayan çalışmaların bütünüdür.

Arama motoru optimizasyonu çalışmaları hem site üzerinde hem de site dışında yapılabilir. Bu kafa karıştırı olabilir; o yüzden bunun da üzerinden geçelim.

Site üzerinde yapılan çalışmalar, tahmin edebileceğiniz gibi web siteniz üzerindeki sayfalarda yaptığınız SEO çalışmalarının tümünü kapsar. Anahtar kelime seçimleri, metinlerin hazırlanması, meta açıklamaları, sayfa başlıkları, URL yapıları gibi tüm detayları kapsar.

Site dışında yapılan SEO çalışmaları ise diğer web sitelerinden alınan linklerle yapılabilir. Başka sitelerden, kendi web sitenize link yönlendirilmesinin yapılması, sizin web sitenizin değerini artır. Link alma çalışmaları arama motoru optimizasyonu çalışmaları için önemlidir.

İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri

Arama motoru pazarlama (SEM) nedir?

Arama motoru pazarlama ise arama sorgularına yanıt verecek reklam içeriklerinin oluşturulması için kullanılan yöntemdir. Google üzerinde yaptığınız SEM çalışmaları, Adwords reklam kampanyaları olarak da adlandırılabilir. Ancak bu çalışmalar sadece Google’da değil, diğer arama motorlarının kendi reklam platformları üzerinde de yapılabilir.

Bu reklam kampanyaları, arama sonuçlarında en üst sırada yer alırlar ve sonuçların yanında “reklam” ifadesi yer almaktadır. Yapılan arama sorgusuna göre değişiklik gösterse de genellikle reklam içerikleri arama sorgularında ilk 3 sırada yer almaktadır. Bunun yanı sıra belli bir ürünle ilgili bir arama yapıldığında, ürünler fotoğraflarıyla beraber listelenebilir. Aşağıda örnekleri görebilirsiniz.

SEO ve SEM’in benzerlikleri nelerdir?

Birbirinden ayrı çalışmalar olsalar da SEO ve SEM’in birbirine benzediği noktalar da bulunur. Bu noktalar ise şöyle:

  • İkisi de markanın, arama sonuçlarında görünmesini sağlar
  • İkisinin de amacı web siteye daha fazla trafik çekilmesini sağlamaktır
  • İkisi için de hedef kitleyi iyi tanımak gerekir
  • İkisi de anahtar kelime araştırması ve popüler olan arama sorgularının analizini gerektirir
  • İkisi de belli bir anahtar kelime ve kelime öbeğine odaklı olarak yapılır
  • İkisi için de A/B testleri yapmak ve sonrasında bir plan ve strateji oluşturmak gerekir

SEO ve SEM arasındaki farklar nelerdir?

Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama çalışmaları farklı şekillerde yapılır. Anahtar kelime seçimleri ve kullanımları aynı ya da benzer olsa da yapılan uygulamalar farklılık gösterir.

Reklam içerikleri, arama sonuçlarında en üstte listelenir: Adwords kampanyaları, arama sayfalarında ilk üç sırada yer alırlar. Sonrasındaki sonuçlarda organik sonuçlardır.

Arama motoru pazarlama çalışmaları ücretlidir: Adwords ya da SEM çalışmaları ücretlidir. Kullanıcılar, arama sonuçlarında çıkan reklam içeriklerine tıkladığında tıklama başına maliyet, reklam bütçenizden kesilir. Arama motoru optimizasyonu çalışmaları temel de ücretsizdir ve kendiniz yapabilirsiniz. Ancak bu konuda bir ajanstan destek alma durumunda ya da SEO çalışmaları için bir ekip kurduğunuzda belli ücretler ödemeniz gerekir. Kendi başınıza yaptığınız SEO çalışmaları için ek bir ücret ödemeniz gerekmez.

Arama motoru pazarlama çalışmaları belli bir hedef kitleye gösterilir: SEM çalışmaları yaparken belli bir hedef kitleye yönelik seçimler yapabilir ve bu reklamların kimlere gösterileceğini veya hangi arama sorgularına göre gösterileceğini seçebilirsiniz. Ancak SEO çalışmaları belli bir hedef kitleye yönelik değildir; farklı kitleler ve arama sorgularına da gösterilebilir.

Arama motoru optimizasyonu daha yavaş sonuç verir: Ücretli reklam çalışmaları olduğu için SEM çalışmaları daha hızlı sonuçlar verir. Reklam bütçenize bağlı olarak bu reklamların süresi değişiklik gösterecektir. Doğru strateji ve hedeflemelerle hızlı sonuçlar alabilirsiniz. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının bir sonuç vermesi ise belli bir zaman alır. Organik olarak sayfa değeri arttığı için hemen sonuç alamazsınız.

SEM çalışmaları test yapmak için daha iyidir: Anahtar kelime ve hedef kitleler üzerinde testler yaparak, hangi çalışmaların daha iyi sonuçlar verdiğini görmek için arama motoru pazarlama çalışmaları daha etkilidir. Düşük bütçelerle farklı hedefleme ve anahtar kelime grupları üzerinde çalışmalar yapabilirsiniz. SEO çalışmalarının sonuçlarının uzun vadede alınması bu testlerin verimli bir şekilde yapılmasını zorlaştırır.

Arama motoru pazarlama mı yoksa arama moturu optimizasyonu mu yapmalısınız?

Bir e-ticaret firması olarak hem SEM hem de SEO çalışmalarına yatırım yapmanız önemlidir. Sadece reklam içerikleri ile sitenize trafik çekmeye bağımlı kalmanız, sürekli olarak reklam bütçesi ayırmanız anlamına gelir. Organik olarak trafik çekemediğiniz zaman da bu bütçe yeterli olmadığında geri dönüşümleriniz düşük olur.

Bu sebeple de SEO çalışmalarına da yatırım yapmanız lazım. Daha uzun vadede size sonuç getirecek olsa da sayfa değerlerinizi artırarak iyi bir şekilde sayfalarınızın indekslenmesini sağlarsanız, düzenli olarak web sitenize organik trafik çekebilirsiniz.

Bu sebeple de SEM ve SEO çalışmalarının birbirini desteklemesi ve beraber yürütülmesi önemlidir. SEM çalışmalarındaki anahtar kelime seçimlerinizde aldığınız sonuçları analiz ederek web siteniz üzerinde de bu sonuçlar doğrultusunda sayfalarınızı düzenleyerek, geliştirebilirsiniz.

Arama motoru optimizasyonu rehberleri kategorimizden SEO ve SEM ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz. SEM çalışmaları ile ilgili daha detaylı bilgileri de önümüzdeki günlerde paylaşacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E ticaret hosting seçimi yaparken bilmeniz gerekenler
E ticaret hosting seçimi yaparken bilmeniz gerekenler
E ticaret hosting seçimi, web sitenizin hızlı çalışması, gelen trafiği kaldırabilmesi ve sitenin güvenliği açısından oldukça önemli bir süreçtir. Güvenli bir hosting üzerine altyapınızı kurmanın yanı sıra seçeceğiniz...
28 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sanal Pos Nedir? Nasıl Alınır? Avantajları Nelerdir?
Sanal Pos Nedir? Nasıl Alınır? Avantajları Nelerdir?
Tüketicilerin temassız ödeme ve online ödeme alışkanlıkları edindikleri bu dönemde, e-ticaret sitenizi sanal POS’suz bırakmanız söz konusu bile olamaz. Çünkü online alışverişlerde müşterilerin güvenli ödeme yapabilmesi buna...
24 Ocak 2022
Markethinkers
API Nedir?
API Nedir?
Web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital araçlar, karmaşık işlemlerin kolaylıkla halledilmesini sağlar. Söz konusu kolaylık, yazılımcılar tarafından yapılan geliştirmeler sayesinde kullanıcılara sunulur. Bu...
23 Mayıs 2021
Markethinkers
E-ticarette yanlış uygulanan 4 SEO tekniği
E-ticarette yanlış uygulanan 4 SEO tekniği
SEO çalışmaları e-ticaret firmaları için büyük role sahip ve bu nedenle de doğru bir SEO çalışması yapmak onları arama motorlarında üst sıralara çıkartabilir. Son dönemlerdeki araştırmalardan çıkan bazı sonuçlara...
10 Eylül 2016
Sinan Oypan
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları artırmak, uzun süredir hem e-ticaret hem de fiziki mağazalar tarafından sıklıkla kullanılmakta. İnternette satış yaparken de kampanyalardan farklı şekillerde farklı amaçlar için...
11 Haziran 2020
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Inbound marketing nedir? E-ticaret siteleri Inbound pazarlamayı nasıl kullanabilir?
Inbound marketing nedir? E-ticaret siteleri Inbound pazarlamayı nasıl kullanabilir?
Geleneksel pazarlama çalışmalarına karşın 2005 yılında ortaya atılmış olan Inbound marketing, firmaların ürün ya da hizmetleriyle doğrudan ilgili olabilecek tüketici kitlelerine ulaşmalarını amaçlayan bir pazarlama yöntemi....
8 Nisan 2019
Sinan Oypan
SEO çalışmalarında en çok geri dönüşüm sağlayan 5 içerik türü
SEO çalışmalarında en çok geri dönüşüm sağlayan 5 içerik türü
SEO çalışmaları yaparken, size en çok geri dönüşüm sağlayacak olan içerik türlerine yatırım yapmanız ve odaklanmanız, bu çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olur. Doğru içerik türleri...
3 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada nasıl yararlanabilirsiniz? Google Trends'te anahtar kelime hacimlerini nasıl öğrenebilirsiniz? Google Trendler ile ileriye dönük çalışmalarınızı nasıl planlayabilirsiniz? Bu ve daha fazla...
28 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Facebook ve Instagram video reklam stratejileri için öneriler
Facebook ve Instagram video reklam stratejileri için öneriler
Facebook ve Instagram video reklamları, günümüzde mevcut takipçilerle etkileşime girme ve yeni hedef kitlelere ulaşmak için oldukça ideal pazarlama yöntemleri arasında yer alıyor. Her iki platformun da aynı reklam yönetim...
5 Mart 2019
Sinan Oypan
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak, e ticaret iş fikirleri / e ticaret fikirleri bulmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Yeni bir iş fikri bulmak kimi zaman zor olabiliyor. Yenilikleri takip etmek, tüketicilerin yaşadıkları sorunları...
27 Aralık 2016
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için reklam stratejisi rehberi
Yeni başlayanlar için reklam stratejisi rehberi
Doğru reklam stratejisi şirketinizin tanıtımını daha etkili bir şekilde yapmanızı sağlarken, elinizdeki bütçeyi de daha iyi bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Doğru strateji için de reklam kampanyaları hazırlarken bazı...
22 Şubat 2020
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın