A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

24 Eylül 2016
Sinan Oypan

A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.

Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz. Girişimciliğe yeni adım atan ya da bu alanda fazla deneyimi olmayan kişiler A/B testlerinden haberdar olmayabilirler.

A/B testi nedir?

A/B testleri, yapılacak herhangi bir çalışmadan daha iyi geri dönüşümler alınabilmesi için farklı alternatiflerin farklı veya aynı hedef kitleler üzerinde test edilerek, en iyi sonucu ortaya koyan çalışmayı belirlemek için yapılan testlerdir.

Bu testlerin yapımı için herhangi bir program, yazılım ya da çözüm gerekli değildir. Ancak testleri yaptıktan sonra çıkan sonuçları ölçümlemek için bazı programlara ihtiyacınız olabilir; ama bunu kendiniz de analiz edebilirsiniz.

A/B testleri ne için yapılır?

A/B testleri birçok farklı alanda uygulanabilir. Sosyal medya performansının, Google reklamlarının geri dönüşünün, e-posta açılma oranlarının, pazarlama veya reklam kampanyalarının performansının, site üzerindeki landing page’lerin etkinliğinin, içerik çalışmalarının etkileşim oranlarının ve benzeri işlemlemlerin ölçümlenmesinde A/B testlerinde yararlanabilirsiniz.

A/B testi nasıl yapılır?

Bu testleri yapmak için önceden bir plan hazırlamanız gerekecektir.Hangi konu üzerinde bu testleri yapmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Örnek olarak sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini analiz etmek istediğinizi varsayalım.

Öncelikle sosyal medya içeriklerinizi planlamalısınız. Farklı içerik türlerinin nasıl bir etkileşim getirdiğini analiz edeceğinizi ele alacak olursak, bunun için bir içerik takvimi oluşturmanız ve farklı zaman dilimlerinde farklı içerik türlerini paylaşmalısınız.

“A/B

Sizin için en doğru zaman aralığını bulmak istiyorsanız da, farklı zaman dilimlerinde paylaşımlar yaparak, size en çok geri dönüşüm sağlayan saat ve günleri belirleyebilirsiniz.

Buradaki amaç birden fazla değişken bulup, bu değişkenlerin performanslarını ölçümleyebilecek çalışmalar yapmanız. Bu değişkenlerin performanslarını incelediğinizde hangi değişkenin firmanız için daha yararlı olduğunu göreceksiniz.

A/B testlerinde neleri değiştirmelisiniz?

A/B testlerinde hangi öğeleri değiştireceğiniz tamamen sizin elinizde. Bir içerik üzerinde düzenlemeler yapabileceğiniz gibi tamamen yeni bir seçenek de belirleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra zaman dilimlerini, gönderi sıklığı, reklam türü gibi farklı varyasyonlar üzerinde de değişiklikler yapmaya yoluna gidebilirsiniz.

Öncelikle dikkat etmeniz gereken öğeler ise şunlar olacaktır:

  • Başlıklar:Tamamen farklı başlık metinleri oluşturabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarında başlıklarda kullandığınız renk ve fontları da değiştirebilirsiniz.
  • Görseller: İlgili çalışmadaki görselleri değiştirebilir, farklı konseptler deneyebilir ve görsellerin çalışma içindeki boyutları üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
  • İçerik: Yaptığınız çalışma içindeki tüm metinlerinizi daha farklı bir dil kullanarak yazabilir ve hedef kitlenize farklı bir şekilde yaklaşabilirsiniz.
  • Reklam türleri:Kullandığınız reklam türlerini değiştirerek, farklı bir kampanya oluşturarak bu seçeneklerin sonuçlarını gözlemleyebilirsiniz.
  • Call to action ve butonlar: Eyleme çağrı ifadelerinizi tamamen değiştirebilirsiniz. Kullandığınız butonların renklerini, boyutlarını ve görsel çalışmanın üzerindeki konumlarını değiştirebilirsiniz.
  • Zaman dilimleri: A/B testlerinde en büyük farkı yaratacak olan kriterlerden biri de zaman dilimleridir. Gönderilerinizi, reklamlarınızı ve paylaşımlarınızı yayınladığınız zaman dilimlerini değiştirerek, hedef kitlenizin hangi zaman dilimlerinde daha aktif olduğunu inceleyebilirsiniz.

A/B testlerinde dikkat etmeniz gerekenler

Bu testlerin amacı size en iyi geri dönüşümü sağlayacak alternatifleri bulmak olduğu için, testlerinizi yaparken yeni alternatifler denemekten korkmamalısınız. Var olan stratejinizden farklı bir şekilde yola çıkabilir ve yeni çalışmalar yapabilirsiniz.

Bu çalışmaları yaparken ilk olarak amaçlarınızı belirlemelisiniz. Bu çalışmalardan hangi sonuçları almak istiyorsunuz? Hangi mecralarda bu çalışmaları yapmanız gerekiyor?

Amaçlarınızı belirledikten sonra hangi metrikleri ölçümleyeceğinizi belirleyin. Böylelikle içeriklerinizi oluştururken veya paylaşırken bu metrikleri değiştirebilecek öğeleri de belirlemiş olursunuz. Son olarak ise doğru hedeflemeler yapmalısınız. Doğru hedeflemeler yapmadığınız takdirde bu testlerden istediğiniz sonuçları alamaz ve çalışmalarınız boşa gitmiş olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Blog yazılarınızı geliştirmenizi sağlayacak yöntemler
Blog yazılarınızı geliştirmek ve onlardan daha fazla geri dönüşüm almanız, daha fazla tüketiciye ulaşmanızı sağlarken, sitenize çekeceğiniz trafiği de artırmanıza yardımcı olur. Blog yazıları e-ticaret sitenize birçok...
19 Mart 2019
Sinan Oypan
Ana sayfada slider kullanmak e-ticarette neden iyi bir yöntem değil?
İnternet sitesi tasarımlarında slider kullanmak oldukça yaygın yöntemlerden biri; ancak son birkaç yıldır tasarım trendlerinin değişmesi ve kullanıcı deneyimini artıracak yeni çözümlerin araştırılması, ana sayfada slider...
16 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu
Pazarlama, tanıtım ve satış faaliyetlerinin dijital ortamlarda yapılması anlamına gelen e-ticaret, geleneksel ticaret yöntemleriyle yıllar süren bu faaliyetleri oldukça kısa zamanda ve geniş kitlelere yönelik olarak...
12 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
E-posta kampanyası / e-posta pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki eder ve diğer pazarlama çalışmalarından daha fazla yatırım getirisi sağlar. Bu sebeple de bir e-posta abone listesi...
18 Nisan 2018
Sinan Oypan
Kampanya dönemleri için reklam ve pazarlama stratejileri
Yıl sonu yaklaşırken, kampanya dönemleri de gündeme geliyor ve bu süreçte kullanacağınız reklam ve pazarlama stratejileri satışlarınızı etkileyecek. Geri dönüşümlerinizi ve yatırım getirinizi artıracak stratejiler...
26 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz yurtdışına satış için hazır mı?
Yurtdışına satış yapmak ve farklı ülkelere açılmak e-ticaret firmalarının büyümesine katkı sağlayacak durumlardan biridir. Bu fikir kulağa güzel gelse de yurtdışı satışlarını ve operasyonlarını yürütmek bir hayli zor...
18 Aralık 2017
Sinan Oypan
Logo tasarımı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Logo tasarımı, markalaşma sürecinde bir şirket için en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkmaktadır. İyi hazırlanmış bir logo, markanın kimliğini, yaptığı işleri ve hizmetlerini anlatacağı gibi tüketiciye birçok mesajı...
30 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?
SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi...
27 Aralık 2018
Sinan Oypan
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Daha önceki yazılarımızda e-ticarette video kullanmanın öneminden bahsetmiştik. Videolar blog yazılarından ve fotoğraflardan daha çok ilgi görüyor ve ürünler hakkında daha görsel bir izlenim yarattığı için tüketicilerin...
1 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kriz iletişimi ve yönetimi nasıl yapılmalı?
Kriz iletişimi ve yönetimi günümüzde markaların üzerinde durmaları ve önem vermeleri konulardan biri. E-ticaret alanında tüketiciler birçok farklı konuda sorun yaşayabildikleri içim bu sorunlar iyi bir şekilde yönetilmediğinde...
20 Nisan 2020
Sinan Oypan
Stratejik SEO çalışmalarının faydaları neler?
Stratejik SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarına birçok yarar sağladığı için dijital pazarlama çalışmalarında da öncelikli sırada yer alan uygulamalar arasında yer almakta. SEO çalışmaları için belli bir strateji...
25 Kasım 2019
Sinan Oypan
Retargeting reklamlarınızda yatırım getirisini artıracak ipuçları - 2. Bölüm
İnternet sitelerinden ayrılan ya da sepette ürün bıraktıktan sonra herhangi bir sebeple alışverişini tamamlamayan kullanıcılara tekrar ulaşmak ve onlardan geri dönüşüm sağlamak amacıyla yapılan reklam çalışmalarına...
11 Ağustos 2017
Sinan Oypan