A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

24 Eylül 2016
Sinan Oypan

A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.

Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz. Girişimciliğe yeni adım atan ya da bu alanda fazla deneyimi olmayan kişiler A/B testlerinden haberdar olmayabilirler.

A/B testi nedir?

A/B testleri, yapılacak herhangi bir çalışmadan daha iyi geri dönüşümler alınabilmesi için farklı alternatiflerin farklı veya aynı hedef kitleler üzerinde test edilerek, en iyi sonucu ortaya koyan çalışmayı belirlemek için yapılan testlerdir.

Bu testlerin yapımı için herhangi bir program, yazılım ya da çözüm gerekli değildir. Ancak testleri yaptıktan sonra çıkan sonuçları ölçümlemek için bazı programlara ihtiyacınız olabilir; ama bunu kendiniz de analiz edebilirsiniz.

A/B testleri ne için yapılır?

A/B testleri birçok farklı alanda uygulanabilir. Sosyal medya performansının, Google reklamlarının geri dönüşünün, e-posta açılma oranlarının, pazarlama veya reklam kampanyalarının performansının, site üzerindeki landing page’lerin etkinliğinin, içerik çalışmalarının etkileşim oranlarının ve benzeri işlemlemlerin ölçümlenmesinde A/B testlerinde yararlanabilirsiniz.

A/B testi nasıl yapılır?

Bu testleri yapmak için önceden bir plan hazırlamanız gerekecektir.Hangi konu üzerinde bu testleri yapmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Örnek olarak sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini analiz etmek istediğinizi varsayalım.

Öncelikle sosyal medya içeriklerinizi planlamalısınız. Farklı içerik türlerinin nasıl bir etkileşim getirdiğini analiz edeceğinizi ele alacak olursak, bunun için bir içerik takvimi oluşturmanız ve farklı zaman dilimlerinde farklı içerik türlerini paylaşmalısınız.

“A/B

Sizin için en doğru zaman aralığını bulmak istiyorsanız da, farklı zaman dilimlerinde paylaşımlar yaparak, size en çok geri dönüşüm sağlayan saat ve günleri belirleyebilirsiniz.

Buradaki amaç birden fazla değişken bulup, bu değişkenlerin performanslarını ölçümleyebilecek çalışmalar yapmanız. Bu değişkenlerin performanslarını incelediğinizde hangi değişkenin firmanız için daha yararlı olduğunu göreceksiniz.

A/B testlerinde neleri değiştirmelisiniz?

A/B testlerinde hangi öğeleri değiştireceğiniz tamamen sizin elinizde. Bir içerik üzerinde düzenlemeler yapabileceğiniz gibi tamamen yeni bir seçenek de belirleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra zaman dilimlerini, gönderi sıklığı, reklam türü gibi farklı varyasyonlar üzerinde de değişiklikler yapmaya yoluna gidebilirsiniz.

Öncelikle dikkat etmeniz gereken öğeler ise şunlar olacaktır:

  • Başlıklar:Tamamen farklı başlık metinleri oluşturabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarında başlıklarda kullandığınız renk ve fontları da değiştirebilirsiniz.
  • Görseller: İlgili çalışmadaki görselleri değiştirebilir, farklı konseptler deneyebilir ve görsellerin çalışma içindeki boyutları üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
  • İçerik: Yaptığınız çalışma içindeki tüm metinlerinizi daha farklı bir dil kullanarak yazabilir ve hedef kitlenize farklı bir şekilde yaklaşabilirsiniz.
  • Reklam türleri:Kullandığınız reklam türlerini değiştirerek, farklı bir kampanya oluşturarak bu seçeneklerin sonuçlarını gözlemleyebilirsiniz.
  • Call to action ve butonlar: Eyleme çağrı ifadelerinizi tamamen değiştirebilirsiniz. Kullandığınız butonların renklerini, boyutlarını ve görsel çalışmanın üzerindeki konumlarını değiştirebilirsiniz.
  • Zaman dilimleri: A/B testlerinde en büyük farkı yaratacak olan kriterlerden biri de zaman dilimleridir. Gönderilerinizi, reklamlarınızı ve paylaşımlarınızı yayınladığınız zaman dilimlerini değiştirerek, hedef kitlenizin hangi zaman dilimlerinde daha aktif olduğunu inceleyebilirsiniz.

A/B testlerinde dikkat etmeniz gerekenler

Bu testlerin amacı size en iyi geri dönüşümü sağlayacak alternatifleri bulmak olduğu için, testlerinizi yaparken yeni alternatifler denemekten korkmamalısınız. Var olan stratejinizden farklı bir şekilde yola çıkabilir ve yeni çalışmalar yapabilirsiniz.

Bu çalışmaları yaparken ilk olarak amaçlarınızı belirlemelisiniz. Bu çalışmalardan hangi sonuçları almak istiyorsunuz? Hangi mecralarda bu çalışmaları yapmanız gerekiyor?

Amaçlarınızı belirledikten sonra hangi metrikleri ölçümleyeceğinizi belirleyin. Böylelikle içeriklerinizi oluştururken veya paylaşırken bu metrikleri değiştirebilecek öğeleri de belirlemiş olursunuz. Son olarak ise doğru hedeflemeler yapmalısınız. Doğru hedeflemeler yapmadığınız takdirde bu testlerden istediğiniz sonuçları alamaz ve çalışmalarınız boşa gitmiş olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette yanlış uygulanan 4 SEO tekniği
SEO çalışmaları e-ticaret firmaları için büyük role sahip ve bu nedenle de doğru bir SEO çalışması yapmak onları arama motorlarında üst sıralara çıkartabilir. Son dönemlerdeki araştırmalardan çıkan bazı sonuçlara...
10 Eylül 2016
Sinan Oypan
Ücretsiz kargonun e-ticarette satışları artırmada nasıl bir etkisi var?
E-ticarette satışları artırmak için kullanılabilecek birçok yöntem ve strateji bulunuyor. Bunlardan biri de ücretsiz kargodan yararlanmak. Ücretsiz kargo hizmeti sunmak tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki eden...
9 Mart 2018
Sinan Oypan
Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
E-ticaret firmalarını düşündüren ve üzerine çalışmaları gereken konulardan biri de güven unsurudur. Tüketicilerin güvenini kazanmak ve bu güveni sürdürebilmek uzun vadeli başarılar için oldukça önemlidir. Özellikle yeni...
15 Nisan 2017
Sinan Oypan
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak, düzenli bir şekilde çalışmalar yapmanız etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırmanıza yardımcı olur. Sosyal medya her an aktif bir alan olduğu için günlük olarak çalışmalar yapmak ve...
12 Haziran 2020
Sinan Oypan
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçen stok kodu, depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni...
18 Ocak 2019
Sinan Oypan
Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette yeni ürün lansmanı sırasında tüketicilerin dikkatini çekmek ve ürüne olan talebi artırmak için yapabileceğiniz birçok çalışma bulunuyor. Tüketicilerin tepkisini ölçmek, ürünün hatalarını görmek, geri...
1 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetleri e-ticaret firmalarının en önemli alanlarından biridir ve müşteri memnuniyetini artırma adına bu bölümlerin üzerinde önemli bir yük bulunur. Satış öncesi ve sonrasında müşterilerle iyi iletişim kurmak ve...
27 Kasım 2017
Sinan Oypan
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak, e ticaret iş fikirleri / e ticaret fikirleri bulmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Yeni bir iş fikri bulmak kimi zaman zor olabiliyor. Yenilikleri takip etmek, tüketicilerin yaşadıkları sorunları...
27 Aralık 2016
Sinan Oypan
Bayram kampanyaları ile satışlarınızı artıracak taktikler
Bayram kampanyaları, tatil dönemlerinde e-ticaret sitenize tüketiciler çekmek için iyi ve etkili satış taktikleri arasında yer alıyor. Bayram ve tatil dönemlerinde tüketiciler, hem kendileri hem de sevdikleri için alışveriş...
16 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Online işletmenizin para kazandırmamasının 7 sebebi
İnternet üzerinden tüketicilere ulaşmak isteyen firmalar ya da kişiler bir e-ticaret sitesi açarak, buradan satış yapmak istiyor. Çok kaliteli bir siteniz olsa dahi iş sadece burada bitmiyor. Sitenizi kurduktan sonra yapmanız gereken...
1 Ekim 2016
Sinan Oypan
WordPress Woocommerce E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2020
WordPress Woocommerce e-ticaret sitesi kurmak internet üzerinden satış yapmaya başlamanızı sağlayabileceği gibi kendi online mağazanızın da temellerini atmanıza yardımcı olabilir. Woocommerce kullanarak bir e-ticaret sitesi kurmadan...
26 Eylül 2019
Sinan Oypan
Sosyal platform reklamlarında kaçınmanız gereken hatalar
Sosyal platform reklamları günümüzde e-ticaret firmalarına önemli geri dönüşümler sağladığı gibi ürünlere talep yaratmak için de önemli. Sosyal medya reklamlarını verirken bazı kurallara dikkat etmek hem maddi olarak size...
29 Temmuz 2020
Sinan Oypan