A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

24 Eylül 2016
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.

Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz. Girişimciliğe yeni adım atan ya da bu alanda fazla deneyimi olmayan kişiler A/B testlerinden haberdar olmayabilirler.

A/B testi nedir?

A/B testleri, yapılacak herhangi bir çalışmadan daha iyi geri dönüşümler alınabilmesi için farklı alternatiflerin farklı veya aynı hedef kitleler üzerinde test edilerek, en iyi sonucu ortaya koyan çalışmayı belirlemek için yapılan testlerdir.

Bu testlerin yapımı için herhangi bir program, yazılım ya da çözüm gerekli değildir. Ancak testleri yaptıktan sonra çıkan sonuçları ölçümlemek için bazı programlara ihtiyacınız olabilir; ama bunu kendiniz de analiz edebilirsiniz.

A/B testleri ne için yapılır?

A/B testleri birçok farklı alanda uygulanabilir. Sosyal medya performansının, Google reklamlarının geri dönüşünün, e-posta açılma oranlarının, pazarlama veya reklam kampanyalarının performansının, site üzerindeki landing page’lerin etkinliğinin, içerik çalışmalarının etkileşim oranlarının ve benzeri işlemlemlerin ölçümlenmesinde A/B testlerinde yararlanabilirsiniz.

A/B testi nasıl yapılır?

Bu testleri yapmak için önceden bir plan hazırlamanız gerekecektir.Hangi konu üzerinde bu testleri yapmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Örnek olarak sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini analiz etmek istediğinizi varsayalım.

Öncelikle sosyal medya içeriklerinizi planlamalısınız. Farklı içerik türlerinin nasıl bir etkileşim getirdiğini analiz edeceğinizi ele alacak olursak, bunun için bir içerik takvimi oluşturmanız ve farklı zaman dilimlerinde farklı içerik türlerini paylaşmalısınız.

“A/B

Sizin için en doğru zaman aralığını bulmak istiyorsanız da, farklı zaman dilimlerinde paylaşımlar yaparak, size en çok geri dönüşüm sağlayan saat ve günleri belirleyebilirsiniz.

Buradaki amaç birden fazla değişken bulup, bu değişkenlerin performanslarını ölçümleyebilecek çalışmalar yapmanız. Bu değişkenlerin performanslarını incelediğinizde hangi değişkenin firmanız için daha yararlı olduğunu göreceksiniz.

A/B testlerinde neleri değiştirmelisiniz?

A/B testlerinde hangi öğeleri değiştireceğiniz tamamen sizin elinizde. Bir içerik üzerinde düzenlemeler yapabileceğiniz gibi tamamen yeni bir seçenek de belirleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra zaman dilimlerini, gönderi sıklığı, reklam türü gibi farklı varyasyonlar üzerinde de değişiklikler yapmaya yoluna gidebilirsiniz.

Öncelikle dikkat etmeniz gereken öğeler ise şunlar olacaktır:

  • Başlıklar:Tamamen farklı başlık metinleri oluşturabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarında başlıklarda kullandığınız renk ve fontları da değiştirebilirsiniz.
  • Görseller: İlgili çalışmadaki görselleri değiştirebilir, farklı konseptler deneyebilir ve görsellerin çalışma içindeki boyutları üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
  • İçerik: Yaptığınız çalışma içindeki tüm metinlerinizi daha farklı bir dil kullanarak yazabilir ve hedef kitlenize farklı bir şekilde yaklaşabilirsiniz.
  • Reklam türleri:Kullandığınız reklam türlerini değiştirerek, farklı bir kampanya oluşturarak bu seçeneklerin sonuçlarını gözlemleyebilirsiniz.
  • Call to action ve butonlar: Eyleme çağrı ifadelerinizi tamamen değiştirebilirsiniz. Kullandığınız butonların renklerini, boyutlarını ve görsel çalışmanın üzerindeki konumlarını değiştirebilirsiniz.
  • Zaman dilimleri: A/B testlerinde en büyük farkı yaratacak olan kriterlerden biri de zaman dilimleridir. Gönderilerinizi, reklamlarınızı ve paylaşımlarınızı yayınladığınız zaman dilimlerini değiştirerek, hedef kitlenizin hangi zaman dilimlerinde daha aktif olduğunu inceleyebilirsiniz.

A/B testlerinde dikkat etmeniz gerekenler

Bu testlerin amacı size en iyi geri dönüşümü sağlayacak alternatifleri bulmak olduğu için, testlerinizi yaparken yeni alternatifler denemekten korkmamalısınız. Var olan stratejinizden farklı bir şekilde yola çıkabilir ve yeni çalışmalar yapabilirsiniz.

Bu çalışmaları yaparken ilk olarak amaçlarınızı belirlemelisiniz. Bu çalışmalardan hangi sonuçları almak istiyorsunuz? Hangi mecralarda bu çalışmaları yapmanız gerekiyor?

Amaçlarınızı belirledikten sonra hangi metrikleri ölçümleyeceğinizi belirleyin. Böylelikle içeriklerinizi oluştururken veya paylaşırken bu metrikleri değiştirebilecek öğeleri de belirlemiş olursunuz. Son olarak ise doğru hedeflemeler yapmalısınız. Doğru hedeflemeler yapmadığınız takdirde bu testlerden istediğiniz sonuçları alamaz ve çalışmalarınız boşa gitmiş olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Daha iyi bir strateji için içerik pazarlamada ölçümlemeniz gereken metrikler
Daha iyi bir strateji için içerik pazarlamada ölçümlemeniz gereken metrikler
İçerik pazarlama çalışmalarından daha iyi sonuçlar almak ve daha iyi stratejiler geliştirerek sonraki dönemlerde daha verimli işler yapmak için bazı metriklerin üzerinde durmak, bunları analiz etmek ve sonuçlarını görmek gerekir....
22 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kampanya planlaması nasıl yapılır?
E-ticarette kampanya planlaması nasıl yapılır?
E-ticarette farklı kampanyalar düzenlemek, marka bilinirliği ve satışları artırmak için sıklıkla kullanılan pazarlama ve reklam araçlarından biri. Dünkü yazımızda yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimine dair bir...
14 Şubat 2018
Sinan Oypan
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Sosyal medya pazarlamada Instagram son yıllarda bir hayli öne çıkmaya başladı. Aktif kullanıcı sayısının artması ve platformun popülerleşmesiyle beraber markalar da bu mecraya yatırım yapmaya başladılar. Her pazarlama...
31 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Affiliate marketing nedir ve e-ticaret firmaları bunu nasıl kullanabilir?
Affiliate marketing nedir ve e-ticaret firmaları bunu nasıl kullanabilir?
Affiliate marketing, internet üzerinden para kazanmak isteyen ya da e-ticaret sitesine daha fazla geri dönüşüm sağlamak isteyenlerin kullandığı pazarlama yöntemidir. Affiliate marketing ile, e-ticaret firmaları kendi ürünlerini...
20 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi açtınız, peki sonrasında ne yapmanız gerekiyor?
E-ticaret sitenizi açtınız, peki sonrasında ne yapmanız gerekiyor?
E-ticaret altyapı sistemleri sayesinde bir online satış sitesine sahip olmak artık oldukça kolay. İdeasoft’un e-ticaret paketleri ile bütçenize ve işinize uygun olan bir paketi seçerek, internet üzerinden satış yapmaya...
19 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan
2017’de şirketlerin içerik pazarlama çalışmaları nasıl şekillenecek?
2017’de şirketlerin içerik pazarlama çalışmaları nasıl şekillenecek?
İçerik üretiminin önemi 2017 yılında da devam edecek ve bu alana yatırım yapan firmalar, ürettikleri içerikler sayesinde daha geniş kitlelere ulaşma şansı bulabilecekler. Her alanda olduğu gibi, önümüzdeki yıl içerik...
17 Aralık 2016
Sinan Oypan
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcılar, belli bir noktada sitenizden ayrılarak sayfadan çıkma oranını yükseltebiliyor. Siteyi terk etme oranının yükselmesi de elde edebileceğiniz potansiyeli geri dönüşümleri kaçırmanıza;...
16 Aralık 2018
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderirken nelere dikkat etmelisiniz?
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderirken nelere dikkat etmelisiniz?
Hatırlatma e-postası e-ticaret şirketleri için hayati bir öneme sahiptir. Ama e-ticaret firmalarının büyük bir çoğunluğu sepette ürün bırakan kullanıcılara hatırlatma e-posta göndermiyor. Bu da potansiyel müşterileri...
25 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube video içerik üretimi yapan ve video reklam veren firmalar için önemli platformlardan biri. Bu da Youtube takipçi sayısını artırmanız anlamına geliyor. Youtube takipçi sayısını artırmak, videolarınızın daha fazla...
6 Aralık 2018
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
E-ticarette pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içerikler oluşturursunuz ve dijital içeriklerin en iyi yanlarından biri de bu çalışmaların kolay bir şekilde ölçümlenebiliyor olmasıdır. Veri analizi için birçok farklı...
14 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Belirli Gün ve Haftalar Takvimi - 2021
Belirli Gün ve Haftalar Takvimi - 2021
E-ticaret dünyasında her günün farklı bir hareketliliği ve bu hareketliliği sağlayan farklı müşteri kitleleri vardır. Bu hareketliliği fırsata çevirmenin yolu ise özel günleri bilmekten geçer. E-ticarete etkisi olan özel günler...
9 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticareti Ücretsiz Deneyin