
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.
Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz. Girişimciliğe yeni adım atan ya da bu alanda fazla deneyimi olmayan kişiler A/B testlerinden haberdar olmayabilirler.
A/B testi nedir?
A/B testleri, yapılacak herhangi bir çalışmadan daha iyi geri dönüşümler alınabilmesi için farklı alternatiflerin farklı veya aynı hedef kitleler üzerinde test edilerek, en iyi sonucu ortaya koyan çalışmayı belirlemek için yapılan testlerdir.
Bu testlerin yapımı için herhangi bir program, yazılım ya da çözüm gerekli değildir. Ancak testleri yaptıktan sonra çıkan sonuçları ölçümlemek için bazı programlara ihtiyacınız olabilir; ama bunu kendiniz de analiz edebilirsiniz.
A/B testleri ne için yapılır?
A/B testleri birçok farklı alanda uygulanabilir. Sosyal medya performansının, Google reklamlarının geri dönüşünün, e-posta açılma oranlarının, pazarlama veya reklam kampanyalarının performansının, site üzerindeki landing page’lerin etkinliğinin, içerik çalışmalarının etkileşim oranlarının ve benzeri işlemlemlerin ölçümlenmesinde A/B testlerinde yararlanabilirsiniz.
A/B testi nasıl yapılır?
Bu testleri yapmak için önceden bir plan hazırlamanız gerekecektir.Hangi konu üzerinde bu testleri yapmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Örnek olarak sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini analiz etmek istediğinizi varsayalım.
Öncelikle sosyal medya içeriklerinizi planlamalısınız. Farklı içerik türlerinin nasıl bir etkileşim getirdiğini analiz edeceğinizi ele alacak olursak, bunun için bir içerik takvimi oluşturmanız ve farklı zaman dilimlerinde farklı içerik türlerini paylaşmalısınız.
Sizin için en doğru zaman aralığını bulmak istiyorsanız da, farklı zaman dilimlerinde paylaşımlar yaparak, size en çok geri dönüşüm sağlayan saat ve günleri belirleyebilirsiniz.
Buradaki amaç birden fazla değişken bulup, bu değişkenlerin performanslarını ölçümleyebilecek çalışmalar yapmanız. Bu değişkenlerin performanslarını incelediğinizde hangi değişkenin firmanız için daha yararlı olduğunu göreceksiniz.
A/B testlerinde neleri değiştirmelisiniz?
A/B testlerinde hangi öğeleri değiştireceğiniz tamamen sizin elinizde. Bir içerik üzerinde düzenlemeler yapabileceğiniz gibi tamamen yeni bir seçenek de belirleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra zaman dilimlerini, gönderi sıklığı, reklam türü gibi farklı varyasyonlar üzerinde de değişiklikler yapmaya yoluna gidebilirsiniz.
Öncelikle dikkat etmeniz gereken öğeler ise şunlar olacaktır:
- Başlıklar:Tamamen farklı başlık metinleri oluşturabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarında başlıklarda kullandığınız renk ve fontları da değiştirebilirsiniz.
- Görseller: İlgili çalışmadaki görselleri değiştirebilir, farklı konseptler deneyebilir ve görsellerin çalışma içindeki boyutları üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
- İçerik: Yaptığınız çalışma içindeki tüm metinlerinizi daha farklı bir dil kullanarak yazabilir ve hedef kitlenize farklı bir şekilde yaklaşabilirsiniz.
- Reklam türleri:Kullandığınız reklam türlerini değiştirerek, farklı bir kampanya oluşturarak bu seçeneklerin sonuçlarını gözlemleyebilirsiniz.
- Call to action ve butonlar: Eyleme çağrı ifadelerinizi tamamen değiştirebilirsiniz. Kullandığınız butonların renklerini, boyutlarını ve görsel çalışmanın üzerindeki konumlarını değiştirebilirsiniz.
- Zaman dilimleri: A/B testlerinde en büyük farkı yaratacak olan kriterlerden biri de zaman dilimleridir. Gönderilerinizi, reklamlarınızı ve paylaşımlarınızı yayınladığınız zaman dilimlerini değiştirerek, hedef kitlenizin hangi zaman dilimlerinde daha aktif olduğunu inceleyebilirsiniz.
A/B testlerinde dikkat etmeniz gerekenler
Bu testlerin amacı size en iyi geri dönüşümü sağlayacak alternatifleri bulmak olduğu için, testlerinizi yaparken yeni alternatifler denemekten korkmamalısınız. Var olan stratejinizden farklı bir şekilde yola çıkabilir ve yeni çalışmalar yapabilirsiniz.
Bu çalışmaları yaparken ilk olarak amaçlarınızı belirlemelisiniz. Bu çalışmalardan hangi sonuçları almak istiyorsunuz? Hangi mecralarda bu çalışmaları yapmanız gerekiyor?
Amaçlarınızı belirledikten sonra hangi metrikleri ölçümleyeceğinizi belirleyin. Böylelikle içeriklerinizi oluştururken veya paylaşırken bu metrikleri değiştirebilecek öğeleri de belirlemiş olursunuz. Son olarak ise doğru hedeflemeler yapmalısınız. Doğru hedeflemeler yapmadığınız takdirde bu testlerden istediğiniz sonuçları alamaz ve çalışmalarınız boşa gitmiş olur.
En çok okunan yazılar
- Online satış sitesi kurmak istiyorum, ne yapmalıyım?
- E-ticaret sitesi kurmak veya açmak için gerekenler nelerdir?
- Instagram'dan satış yapmak isteyenler için altın öneriler
- İnternetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler
- Şahıs şirketi nasıl kurulur ve açılır? Gerekli belgeler nelerdir?
- Sanal mağaza açmak isteyen firmalara öneriler
- Facebook'ta mağaza açmak ve satış yapmak için öneriler