fbpx

A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

24 Eylül 2016
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi

A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.

Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz. Girişimciliğe yeni adım atan ya da bu alanda fazla deneyimi olmayan kişiler A/B testlerinden haberdar olmayabilirler.

A/B testi nedir?

A/B testleri, yapılacak herhangi bir çalışmadan daha iyi geri dönüşümler alınabilmesi için farklı alternatiflerin farklı veya aynı hedef kitleler üzerinde test edilerek, en iyi sonucu ortaya koyan çalışmayı belirlemek için yapılan testlerdir.

Bu testlerin yapımı için herhangi bir program, yazılım ya da çözüm gerekli değildir. Ancak testleri yaptıktan sonra çıkan sonuçları ölçümlemek için bazı programlara ihtiyacınız olabilir; ama bunu kendiniz de analiz edebilirsiniz.

A/B testleri ne için yapılır?

A/B testleri birçok farklı alanda uygulanabilir. Sosyal medya performansının, Google reklamlarının geri dönüşünün, e-posta açılma oranlarının, pazarlama veya reklam kampanyalarının performansının, site üzerindeki landing page’lerin etkinliğinin, içerik çalışmalarının etkileşim oranlarının ve benzeri işlemlemlerin ölçümlenmesinde A/B testlerinde yararlanabilirsiniz.

A/B testi nasıl yapılır?

Bu testleri yapmak için önceden bir plan hazırlamanız gerekecektir.Hangi konu üzerinde bu testleri yapmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Örnek olarak sosyal medya pazarlama çalışmalarınızın geri dönüşümlerini analiz etmek istediğinizi varsayalım.

Öncelikle sosyal medya içeriklerinizi planlamalısınız. Farklı içerik türlerinin nasıl bir etkileşim getirdiğini analiz edeceğinizi ele alacak olursak, bunun için bir içerik takvimi oluşturmanız ve farklı zaman dilimlerinde farklı içerik türlerini paylaşmalısınız.

“A/B

Sizin için en doğru zaman aralığını bulmak istiyorsanız da, farklı zaman dilimlerinde paylaşımlar yaparak, size en çok geri dönüşüm sağlayan saat ve günleri belirleyebilirsiniz.

Buradaki amaç birden fazla değişken bulup, bu değişkenlerin performanslarını ölçümleyebilecek çalışmalar yapmanız. Bu değişkenlerin performanslarını incelediğinizde hangi değişkenin firmanız için daha yararlı olduğunu göreceksiniz.

A/B testlerinde neleri değiştirmelisiniz?

A/B testlerinde hangi öğeleri değiştireceğiniz tamamen sizin elinizde. Bir içerik üzerinde düzenlemeler yapabileceğiniz gibi tamamen yeni bir seçenek de belirleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra zaman dilimlerini, gönderi sıklığı, reklam türü gibi farklı varyasyonlar üzerinde de değişiklikler yapmaya yoluna gidebilirsiniz.

Öncelikle dikkat etmeniz gereken öğeler ise şunlar olacaktır:

  • Başlıklar:Tamamen farklı başlık metinleri oluşturabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarında başlıklarda kullandığınız renk ve fontları da değiştirebilirsiniz.
  • Görseller: İlgili çalışmadaki görselleri değiştirebilir, farklı konseptler deneyebilir ve görsellerin çalışma içindeki boyutları üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
  • İçerik: Yaptığınız çalışma içindeki tüm metinlerinizi daha farklı bir dil kullanarak yazabilir ve hedef kitlenize farklı bir şekilde yaklaşabilirsiniz.
  • Reklam türleri:Kullandığınız reklam türlerini değiştirerek, farklı bir kampanya oluşturarak bu seçeneklerin sonuçlarını gözlemleyebilirsiniz.
  • Call to action ve butonlar: Eyleme çağrı ifadelerinizi tamamen değiştirebilirsiniz. Kullandığınız butonların renklerini, boyutlarını ve görsel çalışmanın üzerindeki konumlarını değiştirebilirsiniz.
  • Zaman dilimleri: A/B testlerinde en büyük farkı yaratacak olan kriterlerden biri de zaman dilimleridir. Gönderilerinizi, reklamlarınızı ve paylaşımlarınızı yayınladığınız zaman dilimlerini değiştirerek, hedef kitlenizin hangi zaman dilimlerinde daha aktif olduğunu inceleyebilirsiniz.

A/B testlerinde dikkat etmeniz gerekenler

Bu testlerin amacı size en iyi geri dönüşümü sağlayacak alternatifleri bulmak olduğu için, testlerinizi yaparken yeni alternatifler denemekten korkmamalısınız. Var olan stratejinizden farklı bir şekilde yola çıkabilir ve yeni çalışmalar yapabilirsiniz.

Bu çalışmaları yaparken ilk olarak amaçlarınızı belirlemelisiniz. Bu çalışmalardan hangi sonuçları almak istiyorsunuz? Hangi mecralarda bu çalışmaları yapmanız gerekiyor?

Amaçlarınızı belirledikten sonra hangi metrikleri ölçümleyeceğinizi belirleyin. Böylelikle içeriklerinizi oluştururken veya paylaşırken bu metrikleri değiştirebilecek öğeleri de belirlemiş olursunuz. Son olarak ise doğru hedeflemeler yapmalısınız. Doğru hedeflemeler yapmadığınız takdirde bu testlerden istediğiniz sonuçları alamaz ve çalışmalarınız boşa gitmiş olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Amazonda Satış Yapmak için Mağaza Açma Rehberi 2021
Amazonda Satış Yapmak için Mağaza Açma Rehberi 2021
Amazonda satış yapmak bir diğer deyişle Amazonda mağaza açma ile ilgili tüm gerekli konuları ve merak edilenleri bir rehber olarak bölümler halinde sizler için oluşturmaya çalıştık. Dünyanın en büyük e-ticaret firmalarından...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi için bir strateji oluşturmak ve atılacak adımları bilmek, ilk etapta en önemli konulardan biri. Para yatırıp bir iş kurmak kolay gibi görünse de işin arka plandaki yönetim sürecinin de...
31 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kullanıcıların e posta abonelikten çıkma sebepleri
Kullanıcıların e posta abonelikten çıkma sebepleri
E posta abonelikten çıkma sebepleri mailing çalışmalarında incelenip optimize edilmesi gereken bir konudur. E posta abonelikten çıkma sayıları / oranları ancak bu sorun çözüldükten sonra azalabilir. Bu sebeple mailing...
9 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticarette en çok satılan ürünler: Salgın dönemi Nisan yansımaları
E-ticarette en çok satılan ürünler: Salgın dönemi Nisan yansımaları
E-ticarette en çok satılan ürünler üzerinde corona virüs etkileri devam ediyor. Mart ve Nisan ayında internetten satılan ürünleri karşılaştırdığımızda, evde kaldığımız sürelerin online alışverişteki tüketici...
29 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Instagram'da satış yapmak için neler yapmanız gerekiyor?
Instagram'da satış yapmak için neler yapmanız gerekiyor?
Instagram’da satış yapma fikri birçok kişinin son dönemlerde yoğunlaştığı iş fikirlerinden biri haline geldi. Instagram’ın popülerleşmesi ve reklam modellerinin gelişmesiyle beraber bu platform bir satış kanalı haline gelmeye...
5 Aralık 2018
Sinan Oypan
Influencer ajansları ile anlaşmalarda bilmeniz gerekenler
Influencer ajansları ile anlaşmalarda bilmeniz gerekenler
Influencer ajansları ile çalışmadan önce, bazı anlaşmalar yapmanız ve yapılacak olan çalışmaların hangi koşullarda yapılacağını belirlemeniz gerekir. Bu anlaşmalar, belirlenecek stratejileri ve çalışma koşullarını...
23 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda farklı Instagram fikirleri kullanmanız, bu platform üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilir. Sürekli aynı tip içerikler paylaştığınızda kullanıcıların ilgisini...
30 Ekim 2019
Sinan Oypan
Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Pazarlama çalışmalarında hedef kitlenizi tanımanız bir hayli önemlidir. Onların demografik yapısını, ilgi alanlarını, alışveriş alışkanlıklarını, satın alma kararlarını nasıl verdiklerini ve ne sıklıkta online...
13 Haziran 2018
Sinan Oypan
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette satışları artırmak için farklı satış taktiklerinden yararlanmak gerekiyor. Bu taktiklerinde başında da psikolojik fiyatlandırma geliyor. Doğru ürünlerde doğru bir stratejiye sahip olmak, tüketicilere daha iyi...
22 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E satış sitesi kurmak için neler gerekli?
E satış sitesi kurmak için neler gerekli?
E satış sitesi kurarak, internetten satışlar yapmaya başlayabilir, kendi işinizi kurarak hayalinizdeki işe sahip olabilirsiniz. Günümüzde e satış sitesi kurmak genellikle kolay bir süreç olsa da işin zor kısmı, işi yönetmek...
2 Haziran 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Tüketicilerle iletişim kurmak, onlara ürünlerinizi ve markanızı tanıtmak; bunların yanı sıra da müşteri desteği hizmetleri sunmak için sosyal mecralar oldukça ideal platformlardır. Sosyal medya stratejisi Özellikle...
26 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve...
18 Nisan 2017
Sinan Oypan